مدیران خودروعصر اعتبار

نتایج بزرگترین آزمایش اتصال تیر به ستون

عصر ساختمان- در بزرگترین تست اتصال تیر به ستون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، ستون با نیروی ۲۲۰ تن دچار شکست شد.

نتایج بزرگترین آزمایش اتصال تیر به ستون
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محققان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی بزرگترین آزمایشگاه تیر به ستون دنیا را در آزمایشگاه پیشرفته زلزله این پژوهشگاه اجرایی کردند.

    در این آزمایش، ستون پس از وارد شدن نیروی 220 تن دچار شکست شد و این در حالی است که طبق استاندارد مقاومت ستون در برابر نیرو 170 تن است.

    این تست به عنوان بزرگترین آزمایش اتصال تیر به ستون در دنیا، مربوط به پروژه فرانمای آیمکس (IMAX) در آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله کشور است.

    این آزمایش، اولین آزمایش مهم در مجموعه آزمایشگاه‌های پیشرفته مهندسی زلزله است که مربوط به مقاومت اتصالات در برابر یکی از بزرگترین برج‌های چند منظوره تهران است.

    طراحی اتصالات تیرها به ستون‌های این سازه به روشی کاملاً جدید، به دو صورت پیچی و جوشی و به صورت اتصال صلب با استفاده از ورق کناری انجام شده است.

    بحث ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله یکی از دغدغه‌های مهم جامعه و مسؤولین است. این موضوع بخصوص برای ساختمان‌های بلند مرتبه اهمیت دوچندانی دارد که در همین راستا کشورهای پیشرفته برای نیل به این هدف، اقدام به ساخت آزمایشگاه‌های بزرگ و پیشرفته مهندسی زلزله کرده‌اند.

    در ایران، بعد از وقوع زلزله‌های مخرب گذشته، تصمیم به احداث مجموعه آزمایشگاه‌های پیشرفته مهندسی زلزله گرفته شد و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله از سال 1391 اقدام به ساخت این مجموعه آزمایشگاهی در فضایی به مساحت بیش از ده هزار مترمربع کرده است.

    تا سال گذشته اکثر بخش‌های این مجموعه به بهره‌برداری رسیده و آماده ارائه خدمات فنی، مهندسی و تحقیقاتی به داخل و خارج از کشور است.

    با توجه به جدید بودن روش اتصال در این پروژه، لازم است ابتدا این اتصالات با ابعاد واقعی ساخته شده و تحت آزمایش‌های مورد نیاز جهت تائید قرار گیرد. در صورت تائید این روش جدید اتصال توسط مراجع ساختمان‌سازی کشور، می‌توان از این نوع اتصال در ساخت سازه‌ها در سراسر کشور به عنوان یک روش ساخت اتصالات تیر به ستون استفاده کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار