مدیران خودروعصر اعتبار

قیمت وام مسکن برای اقشار مختلف

عصر ساختمان- مدت هاست رکود بازار مسکن بر بازار اوراق تسهیلات مسکن فرابورس نیز اثر گذاشته و تقاضا را برای این اوراق کاهش داده است. در حال حاضر هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس ایران در حدود ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

قیمت وام مسکن برای اقشار مختلف
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱:۰۰

     به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، در هفته های اخیر قیمت اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن با نوسانات زیادی مواجه نبوده است.

    وضعیت کلی بازار مسکن که با توجه به افزایش قیمت ها در رکود به سر می‌برد، به این شرایط دامن زده و مقدار تقاضا را برای خرید اوراق تسهیلات مسکن کم کرده است.

    در آخرین روز کاری فرابورس ایران در این هفته امتیاز تسهیلات مسکن اردیبهشت ماه 50 هزار و 800 تومان بود؛ در صورتیکه قیمت تسه فروردین امسال حدود 52 هزار تومان تعیین شده بود.

    گفتنی است، قیمت اکثر اوراق منتشر شده در سال های 1396 و 1397 به طور میانگین 50 هزار تومان اعلام و داد و ستد شده است.

    ارزیابی محاسبه هزینه وام مسکن، از آنجا که قیمت بیشتر تسه ها حدود 50 هزار تومان است، قیمت هر ورق تسه را به طور متوسط 50 هزار تومان در نظر گرفته و با این رقم هزینه وام مسکن برای افراد مختلف در این گزارش محاسبه شده است.

    هزینه وام برای زوجین

    زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسکن باید 200 برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند. آن‌ها باید 10 میلیون تومان صرف خرید این 200 برگ ها کنند. به این مبلغ با احتساب 20 میلیون تومان وام جعاله که بابت خرید آن باید 40 برگ تسه خریداری شود، دو میلیون تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع باید برای دریافت وام 120 میلیون تومانی مسکن حدود 12 میلیون تومان صرف شود.

    همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیش‌تر از 200 هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف 80 میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید 160 ورق بهادار خریداری کنند و با این حساب باید هشت میلیون تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب دو میلیون تومان برای خرید اوراق وام جعاله در مجموع برای دریافت وام 100 میلیون تومانی باید 10 میلیون تومان پرداخت کنند.

    علاوه بر این، زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر 200 هزار نفر می‌توانند برای گرفتن 60 میلیون تومان وام مسکن 120 برگ بهادار خریداری کنند که باید شش میلیون تومان بابت خرید اوراق بپردازند. هم‌چنین برای دریافت 20 میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله نیز باید دو میلیون تومان پرداخت کنند که در مجموع برای وام 80 میلیون تومانی هشت میلیون تومان از سوی زوجین باید پرداخت شود.

    هزینه وام برای مجردها

    مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف 60 میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای 200 هزار نفر جمعیت دارند تا سقف 50 میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف 40 میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید 120، 100 و 80 برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند.

    با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق شش میلیون تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای 200 هزار نفر جمعیت مبلغ پنج میلیون تومان و افراد گروه سوم مبلغ چهار میلیون تومان پرداخت کنند.

    البته در صورت تمایل برای دریافت وام 20 میلیون تومانی جعاله باید مبلغ دو میلیون تومان دیگر هم بپردازند.

    اوراق تسهیلات مسکن قابلیت معامله در فرا بورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است.

    این اوراق با توجه به این‌که چقدر تا زمان اعتبارش باقی مانده، قیمت متفاوتی دارد.

    در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو