مدیران خودروعصر اعتبار

سدهای تهران؛ نزدیک به سرریز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران: نگرانی نداریم

عصر ساختمان- سدهای تهران با درصد پرشدگی بالایی به استقبال ماه‌های گرم سال می‌روند. این موضوع نویدبخش افزایش میزان آب قابل تنظیم برای مدیریت خشکسالی بویژه در تابستان است؛ اما درکنار مزیت‌هایی که دارد، شرکت‌های آب منطقه‌ای استان را در حالت آماده باش و مدیریت سر به سری مخازن قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران: نگرانی نداریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایران، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران هفته گذشته از تخلیه 3 سد این استان خبر داد و گفت که با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی، تخلیه سدهای کرج، لتیان و ماملو برای جلوگیری از سرریز شدن آنها انجام می‌شود. سید حسن رضوی می‌گوید: «مخازن سدهای پنجگانه تهران درحال مدیریت جدی است تا برای مهار و کنترل سیلاب‌های بهاری آمادگی داشته باشد.»
    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما بیان کرد که جای نگرانی نیست و سدهای تهران الان دارای ظرفیت در حدود 10 میلیون متر مکعب برای مدیریت سیلاب‌های احتمالی هستند. رضوی توضیح می‌دهد: «بهار فصل آبگیری سدهاست. این روند مدیریتی تا انتهای خرداد ماه ادامه خواهد داشت و سدهای تهران به آستانه سرریز خواهند رسید. پس از آن با کاهش ورودی سدها، تراز ورودی و خروجی مخازن منفی خواهد شد.»
    بر اساس آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 1397) تا یکم خرداد ماه، استان تهران میزبان بیش از 380میلیمتر بارش بوده است. درحالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل 291 میلیمتر و همین‌طور در بازه بلند مدت 250 میلیمتر بوده است. مفهوم آن افزایش 74 درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته و 52 درصدی نسبت به متوسط درازمدت است.
    بخش دیگری از این آمارها نشان می‌دهد که از 5 سد تأمین‌کننده آب مصرفی تهران، 4 سد بالای 80 درصد پرشدگی دارند. حتی میزان پرشدگی سد طالقان تا پایان اردیبهشت 102درصد گزارش شده است. با نگاهی به آمار وضعیت مخازن سدهای تهران می‌توان دریافت که در حال حاضر بیش از یک میلیارد و 110 میلیون متر مکعب آب پشت این سدهاست. درحالی که سال گذشته این رقم از 762 میلیون متر مکعب تجاوز نمی‌کرد.
    طالقان، در حال سرریز
    135 کیلومتری شمال غرب تهران، سدی مخزنی به‌نام طالقان قرار دارد که حجم مخزنش 420 میلیون متر مکعب گزارش شده است. براساس آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران این سد تا 31 اردیبهشت ماه 430 میلیون مترمکعب آب را در دل خود جا داده است. یعنی 10 میلیون متر مکعب بالاتر از حجم نرمال مخزن. رضوی می‌گوید: «پرشدگی حجم مخزن سد تا 100 درصد، نرمال محسوب می‌شود. طالقان الان در حالت تراز حداکثری قرار دارد و در آستانه سرریز است.» سال گذشته حجم ذخیره این سد تا 31 اردیبهشت 308 میلیون متر مکعب بود. امسال میزان ورودی به سد 92 درصد و خروجی نیز 18درصد افزایش داشته است. سرریز سد طالقان مشکل آفرین نیست. چراکه صرف تغذیه آبخوان‌های دشت قزوین می‌شود. نیروگاه این سد، امسال در ساعات اوج مصرف(پیک) می‌تواند در مدار تولید برق قرار بگیرد. نیروگاه برق آبی طالقان توان تولید 17٫8مگاوات برق را دارد.
    امیرکبیر 56 ساله تهران
    اما سد امیرکبیر یا همان سد کرج که یکی از آشناترین سدهای تأمین‌کننده آب مصرفی تهران است، 100 درصد افزایش ورودی و 100 درصد افزایش خروجی داشته است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران می‌گوید: «این سد تقریباً هر سال در خرداد ماه به حجم قابل قبولی از ذخیره آب می‌رسد و به همین خاطر سال گذشته نیز وضعیت نسبتاً مطلوبی داشت.» حجم مخزن سد کرج 205میلیون متر مکعب در سال‌های ابتدایی عنوان شده اما این سد قدیمی اکنون با 170 میلیون متر مکعب آب حدود 93 درصد پرشدگی دارد. رسوبات 56 سال اخیر بخشی از ظرفیت مخزن سد را به خود اختصاص داده است. چرا که سال 1342 ساخت این سد به پایان رسید و از آن زمان در چرخه تأمین آب قرار گرفته است. رضوی می‌گوید: «حجم نرمال مخزن سد امیرکبیر الان حدود 184 میلیون متر مکعب است. اما این موضوع کاملاً منطبق بر اطلاعات طرح اولیه است و نیازی به رسوب زدایی ندارد.»
    ماملو در دل مناطق جنوبی
    ماملو هم سدی با مخزنی به گنجایش 250 میلیون متر مکعب است که آب کشاورزی، شرب و برق شهرهای پاکدشت، ورامین و جنوب تهران را تأمین می‌کند. این سد تا 31 اردیبهشت ماه با 96 درصد پرشدگی حجمی به میزان 241 میلیون متر مکعب آب را در خود جا داده که 46 درصد بیشتر از سال قبل است. به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران این سد هم در حال حاضر حدود 10 میلیون مترمکعب فضای خالی دارد و جای نگرانی نیست.
    لتیان و 63 میلیون متر مکعب آب
    سد لتیان نیز یک سد قدیمی متعلق به دهه 1340 است که مخزنی 95 میلیون متر مکعبی دارد. برای این سد هم تا پایان اردیبهشت 83 درصد پرشدگی گزارش شده؛ درحالی که حجم آب موجود در مخزن آن 63 میلیون متر مکعب بوده است.
    لار و 21 درصد پرشدگی
    سد لار هم با بیش از 194 درصد افزایش ذخایر نسبت به سال قبل تا ابتدای خردادماه توانسته است به 21 درصد پرشدگی برسد. حجم مخزن این سد 960 میلیون متر مکعب است. اکنون 207 میلیون متر مکعب ذخیره دارد و احتمال افزایش آن تا پایان خردادماه هست. هرچند که این سد مشکلی تحت عنوان فرار آب دارد و کارشناسان و مهندسان در حال تلاش برای رفع آن هستند. لار به منظور تأمین آب کشاورزی، شرب و انتقال آب آن به نیروگاه کلان و سد لتیان استفاده می‌شود. اگرچه روی این سد نیروگاهی وجود ندارد اما در تولید برق نقش دارد.
    تابستان، جیره‌بندی نداریم

    بررسی وضعیت سدهای پنجگانه تأمین‌کننده آب مورد نیاز تهران نشان می‌دهد که امسال قرار نیست صحبتی از جیره‌بندی آب در تهران شود اما این موضوع نباید برنامه مدیریت مصرف آب را عقب بیندازد. چرا که ایران در حال گرم شدن است و سدها پس اندازهای خوبی برای روزهای کم آبی هستند. مانند سال گذشته که در چنین روزهایی شرکت آب و فاضلاب تهران خود را آماده می‌کرد که برنامه جیره‌بندی آب تهران را اعلام کند اما بارش‌های بهاره مانع آن شد.رضوی تصریح می‌کند: «امسال مشکلی بابت تأمین آب شرب تهران نداریم اما همیشه باید مدنظر داشت باشیم که ظرفیت منابع آبی تهران محدود است و راه حل اساسی مدیریت مصرف است. سال گذشته شرایط بسیار سختی را تجربه کردیم. به طوری که وضعیت منابع آبی تهران در شهریورماه 1397 شکننده بود. امسال باید مصرف را مدیریت کنیم تا با ذخیره خوبی به استقبال سال آبی 1399-1398 برویم. وضعیت نزولات جوی سال آتی آبی مشخص نیست.»
    فراموش نکنیم که برای تهران هیچ منبع آب جدیدی وجود ندارد. هر آنچه  ظرفیت و فرصت انتقال آب از استان‌های همجوار به این استان وجود داشته، به کار گرفته شده است. به همین خاطر شرکت آب منطقه‌ای تهران در تلاش است که بیشترین میزان آب در سدهای تأمین‌کننده ذخیره شود و ریسک آن را می‌پذیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو