مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن:

سامانه بازار املاک و مستغلات تقویت می‌شود

عصر ساختمان- تشکیل کمیته و کارگروه ساماندهی اجاره بها، به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در نامه‌ای به معاون اول رییس جمهوری ارایه شد.

سامانه بازار املاک و مستغلات تقویت می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از وزات راه و شهرسازی، عباس فرهادیه مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن در برنامه گفت وگوی خبری ساعت18:30 با اشاره به اینکه سال گذشته اتفاقاتی که در بازارهای موازی مسکن رخ داد موجب جهش ناگهانی قیمت ها شد، گفت: مطالعات نشان می دهند که بازار اجاره در 27 سال گذشته که پنج جهش را تجربه کرد قیمت مسکن بر اساس نرخ تورم افزایش یافت.

    مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه دولت نمی تواند مستقیم وارد نرخ گذاری و تعیین قیمت شود، اعلام کرد: تشکیل کمیته و کارگروه ساماندهی اجاره بها، به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی طی نامه ای به معاون اول رییس جمهوری ارایه شده است. بر اساس این طرح نمایندگانی از کمیسیون عمران و اقتصاد مجلس، نماینده وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد و دارایی، شورای عالی استان ها، اتحادیه مشاوران املاک، دادستانی کل کشور، بانک مرکزی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این کارگروه حضور دارند.

    فرهادیه تعیین شاخص قیمت را از طریق تقویت سامانه بازار املاک و مستغلات اجرایی و عملیاتی دانست و گفت: سامانه بازار املاک و مستغلات که بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت راه اندازی شد، تقویت می‌شود. در جلسه ای که هفته های گذشته برای همین منظور در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که این سامانه باید تقویت شود.

    وی یادآور شد: سامانه بازار املاک و مستغلات، سال 91 راه اندازی شد و هم اکنون در هفت شهر که یکی از آنها تهران است اطلاعات در آن ثبت می‌شود. نحوه کار به این گونه است که مشاوران املاکی که تایید شده هستند و اجازه صدور کد رهگیری دارند اجازه دارند تا زمانیکه معامله شکل می گیرد مشخصات فیزیکی ملک را در سامانه ثبت کنند. قیمت معاملات در رهن و اجاره و خرید و فروش در سامانه همراه با موقعیت ملک ثبت می‌شود و افراد می‌توانند با ورود به سامانه موقعیت جغرافیایی دقیق ملک را مشاهده کنند.

    فرهادیه اعلام کرد: دولت ابزار قانونی و ظرفیت تنبیه افرادی که از این شاخص خارج می‌شوند،‌را نداد، اما ابزار تشویقی دارد. در حال مطالعه برای استفاده از تقویت ظرفیت های تشویقی هستیم. معتقد هستیم که اگر بتوانیم از ظرفیت های دولتی استفاده کنیم و مالک متوجه بشود که نفع اش در این است که در شاخص حرکت کند نه آنکه مالیات مضاعف بپردازد، خود به تحقق این طرح کمک می کند.

    مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی تمام تلاش خود را برای کنترل بازار مسکن و اجاره بها به سمت تولید می برد، گفت: در سال هایی 800 هزار واحد مسکونی در کشور تولید می شد که اخیرا به 300 هزار واحد رسیده است. عقب ماندگی تولید، بازار تقاضا را بالا برده است و بازار عرضه ضعیف است. وزارت راه و شهرسازی تکلیف دارد تا بازار عرضه را تقویت کند.

    وی یادآور شد: با همت وزارت راه و شهرسازی، بالغ بر 450 هزار واحد مسکن مهر امسال به اتمام می رسند و احداث 400 هزار واحد مسکونی در برنامه تولید است. تصورم بر این است که اگر عرضه را تقویت کنیم بازار مسکن تا حد قابل ملاحظه ای متعادل خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی