مدیران خودروعصر اعتبار

شبکه ناایمن برق مشتریان بازار را تهدید می‌کند

شهروندان: بازار را ایمن‌سازی کنید

عصر ساختمان- بازار تهران با ۱۰۵ هکتار مساحت و بیش از ۱۰۰ سال قدمت و ۵۰ تیمچه و صدها دالان و راهروهای پیچ در پیچ، روزانه میزبان هزاران خریدار است.

شهروندان: بازار را ایمن‌سازی کنید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از همشهری، عده‌ای برای خرید خشکبار می‌آیند، برخی برای تهیه جهیزیه و بعضی هم برای خرید فرش و تابلو و تعدادی هم برای خرید پارچه و لباس. همین که قدم در راهرو و دالان‌های بازار می‌گذارید در کنار اجناس متنوع با رنگ‌های متفاوت، سقف‌های ریخته، تیرهای چوبی فرسوده و کابل‌های برق رها شده و در هم تنیده، چشم‌ها را حیران می‌کند. دیدن چنین صحنه‌هایی هر کسی را وحشت زده می‌کند اما چرا تاکنون مسئولان و متولیان امر در رفع چنین خطراتی، اقدامی نکرده‌اند، جای سؤال است؛ سؤالی که خریداران به دنبال پاسخ آن هستند. 

    همراه با خریداران قدم در راهرو باریک و ورودی اصلی بازار تهران می‌گذاریم. همه جا مملو از جمعیت است. پیر زن تلاش می‌کند جای مناسبی برای عصایش پیدا کند تا به آن تکیه بزند و در میان جمیعت مسیری برای خودش بیابد. نزدیکش می‌رویم و کمک می‌کنیم تا به جای مناسبی برسد. می‌نشیند و نفسی تازه می‌کند و پیش از اینکه سؤالمان را مطرح کنیم، می‌گوید: «بازار دیگه بازار قدیم نیست. منزلم همین نزدیکی‌هاست و خیلی ساله که برای خرید به بازار میام. عمر اینجا تموم شده و هر روز یه بخشی از اون ریزش می‌کنه. وضعیت سیم‌هارو هم که می‌بینید. چند وقت پیش یکی از سیم‌ها جرقه زد و همه وحشت زده شدند. خلاصه دیگه بازار امنیت نداره و خدای نکرده ممکنه هر لحظه یه اتفاق بدی بیفته. »

        در مسیر نابودی

    دالان‌ها را یکی پس از دیگری سپری می‌کنیم و به بازار «بلورفروشان» می‌رسیم. با ویترین‌های شیک و لوازم لوکس. در کنار این همه زیبایی، کابل‌های برق درهم ریخته نظرمان را جلب می‌کند. از آقایی که همراه با همسرش کنار ویترین مغازه ایستاده، درباره کابل‌های برق و وضعیت آشفته‌شان سؤال می‌کنیم. هر 2 سرشان را به سمت سیم‌ها می‌چرخانند و با تعجب می‌گویند: «این سیم‌ها برق دارند؟ به‌هیچ‌وجه به آنها توجه نکرده بودیم. خیلی خطرناکند. مسئولان باید رسیدگی کنند. » خریداران دیگر متوجه صحبت‌هایمان می‌شوند و وارد بحث می‌شوند. «محمد رضایی‌نژاد» می‌گوید: «بازار تهران در حال نابودی و از بین رفتن است. هر روز شاهد تخریب بخشی از سقف بازار هستیم، حادثه آتش‌سوزی بازار تبریز باید درس عبرت کافی برای رسیدگی به ایمنی بازارد تهران باشد. » تعداد زیادی از مردم حرف‌های او را تأیید می‌کنند و یک صدا می‌گویند: «بازار متولی ندارد و همین روزهاست که شاهد آتش گرفتن و نابودی‌اش خواهیم بود. »

        سیم‌ها در دسترس‌اند!

    اگر در گذشته مردم هنگام ورود به بازار، مراقب اموالشان بودند تا مبادا سرقت شوند، این روزها باید مراقب جانشان باشند و با سلام و صلوات پا به داخل بازار بگذارند و تا خروجشان ذکر بگویند. راهروهای تنگ و باریک که سیم‌های برق تا ارتفاع پایین، از آنها آویزان است بیش از هر چیزی جان کودکان و سالمندان را تهدید می‌کند. «مریم امیری» همراه با دختر خردسالش آمده و مشغول تماشای پارچه‌های رنگارنگ است. کابل‌ها و سیم‌های برق آویزان از روی دیوار را نشان می‌دهیم که به محض دیدن آنها می‌گوید: «به‌هیچ‌وجه حواسم به آنها نبود. این سیم‌ها خطرناک هستند و در یک لحظه ممکن است بچه‌ها به آنها دست بزنند و دچار حادثه شوند. چرا تاکنون مسئولان یا مغازه‌داران به این موضوع رسیدگی نکرده‌اند؟ »

        حادثه عیان است

    در یکی از راهروها خودرو آتش‌نشانی پارک است. از کنارش می‌گذریم و به بازار لوازم خانگی می‌رسیم. وضعیت سیم‌های برق همه جا خراب است. از «سلمان میرابی» که مشغول خرید کارد است، درباره وضعیت سیم‌کشی مغازه‌های بازار می‌پرسیم، نگاهی به اطراف می‌اندازد و می‌گوید: «آنچه عیان است چه حاجت به بیان است. ظاهر سیم‌ها و کابل‌ها و در برخی از نقاط کنتورها آن‌چنان خراب هستند که نیاز به بازسازی اساسی و اصولی دارند. » وقتی به او می‌گوییم چندمتر آن طرف‌تر نیروهای آتش‌نشانی حضور دارند، نیشخندی می‌زند و می‌گوید: «ما معمولا پس از رخداد حادثه به فکر درمانش هستیم. وقتی سیم‌ها جرقه بزنند و آتش‌سوزی بشود، در وضعیت کنونی بازار هرگز مأموران آتش‌نشانی مجالی برای عملیات اطفا نخواهند داشت. به جای اینکه در ماشین منتظر آتش بنشینند بهتر است با صحبت کردن و مشاوره دادن کاسبان را راضی کنند تا وضعیت سیم‌های برق را بهسازی کنند. » در گشت‌وگذار ساعته، تلاش کردیم نقاط ایمن در برابر جرقه‌های برق پیدا کنیم که نیافتیم. البته پاساژ نوساز، تیمچه پارچه‌فروشان ایمن‌تر از سایر نقاط به نظرمان رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو