مدیران خودروعصر اعتبار

بازار مسکن برای خواب عمیق آماده می‌شود

ورود به سیکل سنتی چند ساله رکود

عصر ساختمان- حجم و ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در حالی دومین ماه امسال را نیز با روند کاهشی سپری کرد که به باور کارشناسان بازار مسکن رفته رفته خود را برای خوابی عمیق آماده می‌کند.

ورود به سیکل سنتی چند ساله رکود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در دومین ماه بهار امسال نشان می‌دهد طی 22 روز معاملاتی تعداد 38 میلیارد و 834 میلیون ورقه بهادار در 4 میلیون و 350 هزار نوبت به ارزش 147 هزار و 225 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از رشد 557 درصدی حجم، افزایش 528 درصدی نوبت ‌های معاملات و رشد 244 درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

    این در حالی است که در این مدت یک میلیون و 77 هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش 885 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته است که نشان کاهش 5 درصدی حجم و افت 27 درصدی ارزش معاملات این اوراق در مقایسه با اردیبهشت ماه پارسال دارد.

    این گزارش می‌افزاید: در حالی حجم و ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در اردیبهشت امسال نیز از روند کاهشی برخوردار بود که با باور کارشناسان افزایش قیمتی که در سال گذشته و در اردیبهشت امسال در این بازار اتفاق افتاده توان خرید را از متقاضیان گرفته و از سوی دیگر قیمت‌ها در بازار مسکن به حد اشباع رسیده است.

    از این رو بازار مسکن خود را برای آغاز خواب سنگین زمستانی و ورود به سیکل سنتی چند ساله رکودی خود آماده می‌کند.

    در این راستا نیز به تازگی، یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از گرانی بی‌سابقه مسکن گفت: بازار مسکن در حال حاضر بیشترین حباب قیمتی را تجربه می‌کند و این موضوع باعث ایجاد رکود چند ساله خواهد شد.

    به گفته سیدحسین افضلی، به هیچ وجه قیمت مسکن در بازه زمانی فعلی واقعی نیست. ضمن این که فضای مجازی هم به طور عملی با قیمتگذاری های کاذب و حساب شده از سوی دلالان و سوءاستفاده کنندگان توانسته قیمت‌های خارج از ضابطه و منطق را بر بازار حاکم کند. از این رو دولت برای جلوگیری از تجربه تلخ چند سال گذشته بازار در این باره باید با ورود به موقع مانع از این مهم شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی