مدیران خودروعصر اعتبار

مسئولیت مدنی سیل

عصر ساختمان- انسان از زمانهای قدیم برای حقوق و اموال خود ارزش قائل بوده است امروزه در بسیاری از نقاط کشور شاهد رخداد حادثه سیل هستیم که باعث ورود خسارت به خانه ها و مزارع و باغ ها و اموال مردم شده، به همین دلیل مردم بیش از پیش نیاز به وجود امنیت دارند، به علاوه امنیت نیازی است که عمومیت دارد و همه آحاد یک جامعه را در بر می گیرد.

مسئولیت مدنی سیل
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، مسئولیت مدنی چیست؟ و بر عهده چه کسی است؟ در روابط اجتماعی هیچ کس نباید تحت هیچ شرایطی به دیگری ضرری را وارد کند این امر به یک قاعده اخلاقی است و کسی که به هر دلیلی به دیگری ضرری را وارد می کند در برابر او مسئول است و باید خسارت را جبران کند برای پی بردن به اهمیت مسئولیت مدنی کافی است توجه نماییم که قانون‌گذار و شارع مقدس در پایداری از حقوق مسئولیت مدنی به همان اندازه کوشیده است که حفظ جان انسانها را از اهداف اصلی خود شمرده است.
    بحث جبران خسارت که با عناوین گوناگونی همچون و ضمان قهری مسئولیت مدنی جبران خسارت به آن اشاره می شود یکی از مباحث مهم و پیچیده در حقوق می باشد قواعد مسئولیت مدنی به دلیل عقلایی بودن و عرفی بودن تا حد زیادی بین نظام های مشترک حقوقی است بنابراین در همه جهان مسئولیت مدنی و اصل جبران خسارت را پذیرفته اند و در این میان در قواعد حقوق ایران ارتباط تنگاتنگی با قانون مجازات اسلامی وجود دارد چرا که بسیاری از مواد مربوط به مسئولیت مدنی که از اهمیت فراوانی برخوردار است در قانون مجازات اسلامی به کار رفته است.
    وقوع سیل و عواقب آن از جنبه های مختلف قابل بررسی می باشد یک جنبه از این قضیه آن است که جبران این خسارت ها و برگرداندن وضع سیل زدگان به حالت اول بر عهده چه کسی است؟
    بدون شک با توجه به عنصر صریح قانون اساسی بر عهده نظام و دولت است که به کلیه خسارت ها رسیدگی کند و پس از کارشناسی این خسارات را جبران کند و هم چنین وسایل افراد که به نوعی از بین رفته یا خانه و کاشانه آنها آسیب دیده به حالت اولیه برگردد و آن لوازم جایگزین گردد و بعد از کارشناسی در تبدیل امکانات و اموال و وسایل و بناهای ساختمانی افراد به حالت سابق برگردد نه بیشتر.
    در مواردی گفته می‌شود که علت آسیب رساندن گسترده سیل به اتفاقاتی است که در سطح طبیعت و در محیط زیست از طرف بعضی از افراد بشر اتفاق افتاده مانند از بین بردن مراتع، تخریب کوه ها و پر کردن مسیل های رودخانه ها البته این موارد از مواردی است که اگر به صورت مستقیم در آسیب سیل ویرانگر موثر بوده باشد قابل پیگرد کیفری نیز هست اما ممکن است افراد گمان کنند که بعضی ها از روی عمد مرتکب این خسارات یا آسیب‌های سیل نشده اند و نباید کسی را بعنوان مسوول شناخت ولی به هر صورت، قانون جبران خسارت را برای همه افراد در نظر گرفته است مبنی بر این که اشخاص در هر صورت باید در مورد خسارات بر اموال و اشیاء خود که ناشی از سیل بوده جبران شود بنابراین این اشکالات و تقصیرها اگر از ناحیه دولت باشد البته دولت پاسخگو خواهد بود و حاکمیت جبران خسارت مردم را در اولویت اول خود قرار داده است بنابراین مسئولیت مدنی طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می تواند معیار و ملاک خوبی برای جبران خسارت افراد سیل زده باشد.

     

    *نویسنده: دکتر رضا پرتوی زاده حقوقدان و عضو هیات علمی دانشگاه

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار