مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی گلستان:

با نوسازی بافت‌های فرسوده می‌توان از حاشیه‌نشینی جلوگیری کرد

عصر ساختمان:مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی گلستان گفت: با نوسازی بافت‌های فرسوده منطبق با الگوهای فرهنگی، پیشینه و اقلیم منطقه، می‌توان از گسترش افقی و بی‌رویه شهرها و حاشیه نشینی جلوگیری کرد.

با نوسازی بافت‌های فرسوده می‌توان از حاشیه‌نشینی جلوگیری کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، محمود تیموری در همایش کنکاش در معماری ایرانی اسلامی که به مناسبت بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار برگزار شد، افزود: با حفظ و تبدیل بافت‌های تاریخی به فضاهای عمومی می‌توان ارتباط عاطفی و هویتی بین شهروند و شهر ایجاد کرد.

    به گفته وی، بافت های تاریخی و فرسوده ظرفیت خوبی برای تامین نیازهای عمومی شهر و تامین مسکن با رویکرد شهروند محوری و هویت مندی هستند. نکته حائز اهمیت در اینگونه بافت‌ها حفظ الگوهای معماری منطبق با فرهنگ، پیشینه و اقلیم منطقه است.

    تیموری اظهار کرد: موضوعی که جامعه شهری امروز از آن رنج می‌برد، نبود هویت در معماری بناهای شهری است که موجب شده شهروند هیچگونه حس تعلقی نسبت به شهر و فضاهای شهری نداشته باشد.

    وی با تاکید بر هویت انسانی در معماری و شهرسازی، افزود: نقش مهندسان معمار در احیای این هویت بسیار مهم است و در واقع شهروند محوری، باید در طراحی‌ها لحاظ شود.

    تیموری، ضمن تقدیر از نقش و جایگاه معماران اظهار کرد: شیخ بهایی علاوه بر شخصیت والای ادبی در علوم مهندسی نیز سرآمد بوده و از معماران برجسته‌ای است که آثارش هنوز می‌تواند محلی برای آموختن علم باشد.

    وی بیان کرد: از نکات مورد توجه دیگر در مسایل شهری را که در سال های اخیر به فراموشی سپرده شده، بحث پدافند غیرعامل در طراحی شهر و فضاهای شهری است که از این محل آسیب‌های زیادی به پیکره شهرها وارد شده است.

    تیموری ادامه داد: با بررسی طراحی شهری برخی شهرهای تاریخی می‌توان دریافت که پدافند غیرعامل به عنوان یکی از شاخصه‌های طراحی شهری مورد توجه بوده که در سالهای اخیر بعنوان یک ضرورت مطرح شده و باید در طراحی‌ها لحاظ شود.

    وی معتقد است که تمام این مسایل با تفکر خلاقانه و دست توانای معماران و مهندسان میسر خواهد شد.

    در ادامه، دو تن از اساتید مدعو نیز به بیان نقش معماری تاریخی در آینده معماری ایران و تجاربی از مواجهه با چند بنای تاریخی و تمجید از معماری بافت سنتی گرگان پرداخته و از اینکه این بافت هنوز برای جامعه معماری و مهندسی کشور به خوبی معرفی نشده ابراز تاسف کردند.

    این همایش به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان و با همکاری انجمن صنفی مهندسان معمار استان گلستان در موسسه فرهنگی میرداماد گرگان برگزار شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار