مدیران خودروعصر اعتبار

شهری بدون استرس ساعت

عصر ساختمان- مردم شهری در نروژ تصمیم گرفته‌اند، ساعت را کنار بگذارند و می‌گویند با این کار سلامت و شادی بیشتری در زندگی دارند.

شهری بدون استرس ساعت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از هشمری، همیشه نگاه کردن مرتب به ساعت، نشانه استرس و عجله داشتن است. اما می‌شود بدون داشتن ساعت از هر نوعی زندگی کرد؟ امکان دارد بتوان از شر دقیقه‌ها و استرس آن خلاص شد؟  مردم شهری در شمال نروژ مشغول آزمایش همین ماجرا هستند و تصمیم گرفته‌اند ساعت‌هایشان را کنار بگذارند. البته در این جزیره، خورشید در 69روز از سال غروب نمی‌کند و در واقع در تاریک‌ترین زمان شب، رگه‌هایی از تابش خورشید، هوا را روشن می‌کند. 2‌ماه کامل روز بودن فرصت استثنایی برای کنار گذاشتن ساعت به‌حساب می‌آید.
    شخصی به نام Kjell Ove Hveding طراح و مبتکر شهر بدون زمان بوده و ایده دورانداختن ساعت‌ها در این جزیره را مطرح کرده است. مردمان این شهر با دور انداختن ساعت‌هایشان حالا می‌خواهند با برداشتن محدودیت‌های زمانی و ساعت‌های کار سنتی، انعطاف‌پذیری بیشتری در مدرسه، اداره‌ها و ساعت‌های کار آزاد ایجاد کنند. شغل اصلی نزدیک به 300نفر از ساکنان این جزیره ماهیگیری است و البته گردشگری از صنایع درآمدزای آنهاست.
    گروهی هم اعتقاد دارند علاوه بر رونق کسب‌وکار ازجمله امکان زندگی شبانه، ساعت و زمان یکی از عوامل افسردگی و خستگی مردم در زندگی است و از میان برداشتن آن می‌تواند نقش مهمی در کاهش استرس و فشارهای روانی داشته باشد.

    فرار از ساعت و دقیقه
    به گزارش تایم، طراح این ماجرا در این رابطه می‌گوید: اینکه ساعتی وجود نداشته باشد راهکاری فوق‌العاده است اما احتمالا جزیره ما کاملا هم بدون زمان نمی‌شود و برخی از موارد همچنان نیاز به زمان سنجی وجود دارد. با این حال عامل حذف زمان را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و احتمالا انعطاف پذیری بیشتری در این زمینه برایمان به‌وجود می‌آید تا خود را با روشنایی روز وفق دهیم. برای ورود به این جزیره باید از پل‌هایی رد شد.
    این روزها اگر از روی این پل‌ها عبور کنید، با ده‌ها ساعت آویزان و بسته شده به میله‌های پل‌ها روبه‌رو می‌شوید که معنی ورود به شهر بدون زمان را دارد و شما هم باید ساعت‌ مچی خود را درآورید و درآنجا بگذارید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی