مدیران خودروعصر اعتبار

گرمای فراگیر، صنعت برق را زمینگیر می‌کند؟

عصر ساختمان- زنگ خطر برای نیروگاه‌ها و شبکه برق کشور به صدا درآمده و گرمای فراگیر در استان‌های ایران احتمال زمینگیر‌شدن صنعت برق درصورت افزایش بیشتر مصرف برق را تقویت می‌‌کند.

گرمای فراگیر، صنعت برق را زمینگیر می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از همشهری، آمارها نشان می‌دهد مصرف برق از مرز 56هزار مگاوات عبور کرده و هنوز تصمیمی برای تغییر ساعت کار در پایتخت اعلام نشده، با این حال مقامات وزارت نیرو و البته استانداران سراسر کشور بسیج شده‌اند تا در تابستان داغ امسال دست‌کم با تصمیم‌گیری بموقع بتوانند 3هزار مگاوات از مصرف برق کم کنند تا بخش‌هایی از کشور دچار خاموشی‌های پراکنده نشود. تازه‌ترین تدبیر دولتی‌ها تغییر ساعت کار ادارات در 29استان به جز تهران و همدان بوده و البته گزینه تغییر ساعت کار در پایتخت روی میز استاندار قرار دارد.

    آماده‌باش نیروگاه‌ها
    رضا اردکانیان، وزیر نیرو در تازه‌ترین اظهارنظر، دیروز اعلام کرد تعداد قابل توجهی از نیروگاه‌ها تا ابتدای فصل گرما به مدار تولید آمده‌اند و برنامه‌های مدیریت مصرف با اولویت سازمان‌ها و ادارات دولتی آغاز شده است. البته بارندگی‌های اخیر باعث شده تا خطر کمبود تولید برق در نیروگاه‌های برقابی تا اندازه زیادی برطرف شود اما رشد مصرف همچنان نگران‌کننده است و بیشترین رشد مصرف مربوط به وسایل سرمایشی و البته کولرهای آبی است. به گفته وزیر نیرو، پارسال از 57هزار مگاوات مصرف برق در اوج‌بار، 23هزار مگاوات به دستگاه‌های سرمایشی اختصاص داشته که 4هزار مگاوات تنها برای خنک‌سازی سازمان‌های دولتی و عمومی مصرف شده است.

    دلایل تغییر ساعت کار
    تغییر ساعت کار ادارات در استان‌های ایران یکی از برنامه‌های جدی وزارت نیرو و شرکت توانیر برای کم‌کردن بار مصرفی برای خنک‌سازی سازمان‌‌های دولتی و عمومی است. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق می‌گوید: آغاز به‌کار ادارات دولتی و عمومی به میزان یک تا 1.5ساعت زودتر نقش قابل توجهی در کاهش بار مصرفی شبکه برق در ساعات گرم سال دارد. سخنگوی صنعت برق تأکید کرد: اجرای این طرح در استان‌ها از سوی صنعت برق مورد پایش قرار می‌گیرد و اداراتی که به دستورالعمل و ابلاغیه استانداری‌ها کم‌توجهی کنند، نسبت به برخورد یا احیانا قطع برق آنها اقدام خواهد شد.

    وسایل سرمایشی در صدر
    محمد‌حسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر هم اعلام کرد: 40درصد از مصرف برق در روزهای اخیر به وسایل سرمایشی اختصاص داشته و مشترکان درصورت توجه و دقت در چگونگی استفاده از وسایل سرمایشی، می‌توانند به میزان زیادی ‌مصرف برق خود را کاهش دهند. خبر دیگر اینکه هم‌اکنون خراسان رضوی، شمال کرمان، استان اصفهان، بوشهر، همدان، قزوین، آذربایجان شرقی و تهران از لحاظ مصرف برق در محدوده هشدار قرار دارند.
    شرکت توانیر در اطلاعیه‌ای از مردم خواسته تا در کولرهای آبی تا حد امکان از دور کُند استفاده کنند و ترموستات کولرهای گازی بین 24 تا 25درجه سانتی‌گراد تنظیم شود و هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرفشویی و جاروبرقی به‌طور همزمان به‌ویژه در ساعات اوج بار استفاده نکنند و لامپ‌های اضافی را خاموش کنند.

    توزیع درآمد صرفه‌جویی برق استانی
    در این میان وزیر نیرو خبر داده است: اگر میزان مصرف برق در هر استان پایین‌تر از اوج بار تعیین شده برای آن استان باشد، این میزان صرفه‌جویی شده صادر خواهد شد و درآمد حاصل از آن به توسعه صنعت برق آن استان اختصاص خواهد یافت. اردکانیان افزود: امسال برای نخستین‌بار در کشور میزان مصرف هر استان در زمان اوج مصرف به تفکیک مشخص شد که در سال‌های قبل به چه میزان بوده است و بر این اساس برای هر استان یک درصد قابل‌قبول در افزایش میزان مصرف در زمان پیک مصرف درنظر گرفته شد. وی ادامه داد: با تعیین این الگوی مصرف مقرر شد هر استانی که موفق به اعمال مدیریت در مصرف شده و کاهش ملموسی در زمان اوج مصرف داشته باشد، این مصرف صرفه‌جویی‌شده به صادرات اختصاص یافته و عواید حاصل از این صادرات به صلاحدید استاندار برای توسعه صنعت برق همان استان اختصاص خواهد یافت.

    شناسایی استان‌های پرمصرف
    سخنگوی صنعت برق با تأیید مصرف بیش از 56هزار مگاوات برق در روز پنجم تیرماه امسال تأکید کرد: در منطقه تهران، شامل استان‌های تهران، البرز و قم، مصرف به بیش از 10هزار مگاوات رسیده است. به گفته رجبی مشهدی، ‌‌مصرف برق استان‌های سمنان، قزوین، کردستان و آذربایجان شرقی و شهرستان مشهد بالاست و ضروری است که مشترکان در این مناطق مصرف برق را رعایت کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو