مدیران خودروعصر اعتبار

آیا ایران به واردات مصالح ساختمانی وابستگی دارد؟

عصر ساختمان- ایران در تولید مصالح ساختمانی به خودکفایی رسیده اما واسطه‌گران با واردات غیر ضرور، این صنعت را در آستانه نابودی قرار داده اند.

آیا ایران به واردات مصالح ساختمانی وابستگی دارد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بازار مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود. بیش از 60 درصد از اشتغال کشور به صنعت ساختمان وابسته است و زمانی که این بازار وارد رکود می‌شود، امنیت شغلی بسیاری از افراد به خطر می افتد به همین دلیل دولت باید اقدامات لازم را برای رونق و افزایش انگیزه جهت ساخت و ساز در این حوزه تقویت کند.

    با ورود رکود به این حوزه بخش تولید مصالح ساختمانی هم دچار نوسان می‌شود. با توجه به اینکه امسال سال رونق تولید نامگذاری شده باید موانع تولید مصالح ساختمانی در کشور برطرف و از واردات بی رویه و غیر ضرور مصالح ساختمانی به کشور جلوگیری شود البته به گفته بسیاری از تولیدکنندگان و سازندگان صنعت ساختمان بخش عمده‌ای از مصالح در کشور تولید می‌شود و تنها برخی از اقلام و تجهیزات که به گفته سازندگان جزو اقلام لاکچری به شمار می‌روند از کشور‌های خارجی وارد می‌شوند.

    مصالح ساختمانی عبارتند از تجهیزات آسانسور، درب، پنجره، لوله‌های فلزی، پلاستیکی، سیمان، سنگ، ماسه، تجهیزات آشپزخانه، شیرآلات به طور عمده در  داخل کشور ساخته می‌شوند، اما در بازه زمانی کوتاهی به دلیل آنکه ساخت و ساز واحد‌های لوکس در کشور از سوی برخی سازندگان در مناطق شمالی تهران و همچنین مناطق شمالی کشور رونق گرفت، حجم واردات افزایش یافت، اما در یکی دو سال گذشته به دلیل حمایت از تولیدکنندگان خوشبختانه بسیاری از تجهیزات این صنعت بومی سازی شد.

    استفاده و خرید مصالح ساختمانی ایرانی نقش بسیار مؤثری در حمایت از صنعت ساختمان دارد و تمایل به خرید مصالح خارجی باعث می‌شود که اشتغال در کشور با مشکلات بسیاری روبرو شود.

    به گفته بسیاری از کارشناسان برخی مصالح ساختمانی خارجی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند که متأسفانه این اقلام فاقد کیفیت لازم هستند و ساختمانی که بی‌کیفیت به خریدار عرضه شود، باعث ایجاد مشکلاتی از جمله در زمان وقوع زلزله می‌شود.

    چندی پیش، فعالان این بازار از ورود تیرآهن‌های خارجی به بازار خبر دادند که به گفته واردکنندگان وزن آن‌ها 30 درصد سبک‌تر از وزن استاندارد است و متأسفانه برخی به دلیل پایین‌تر بودن قیمت این محصول آن را خریداری کردند، در صورتی که به گفته کارشناسان صنعت ساختمان استفاده از این تیرآهن‌ها باعث ایجاد تخریب‌های وسیع با کوچک‌ترین زلزله می‌شود.

    صنعت ساختمان برای ایران یک سرمایه ملی به شمار می‌رود که نباید با استفاده از مصالح ساختمانی بی‌کیفیت و واردات آن‌ها به صورت قاچاق باعث شویم که این سرمایه بزرگ و مهم کشور دچار چالش شود.

    فرشیدپور هاجر دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور در گفت و گو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: خوشبختانه بخش عمده‌ای از نیاز‌های صنعت ساختمان در داخل کشور تولید می‌شود و ما نیازی به واردات مصالح ساختمانی خارجی نداریم.

    وی افزود: تولیدکنندگان صنعت ساختمانی در تولید انواع مصالح از جمله سنگ، کاشی، سرامیک، شیرآلات، تیرآهن و همچنین قطعات آسانسور توانسته‌اند به خودکفایی برسند و ما نیازی نداریم که کالا از کشور‌های خارجی مانند چین و یا ایتالیا وارد کنیم، اما در برخی از موارد به دلیل کمبود‌های نظارتی شاهد ورود انبوه مصالح ساختمانی به کشور هستیم.

    پورهاجر با بیان اینکه متأسفانه هیچ نظارتی در تولید مصالح ساختمانی در کشور صورت نمی‌گیرد، گفت:کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین بازرسان سازمان نظام مهندسی باید به این بخش نظارت بیشتری داشته باشند، زیرا در برخی از موارد کیفیت پایین مصالح ساختمانی داخلی باعث افزایش انگیزه برای واردات می‌شود.

    وی بیان کرد: از سوی دیگر نظارت و کنترلی هم بر قیمت مصالح ساختمانی نمی‌شود و قیمت‌های بالا باعث استفاده از مصالح بی کیفیت خارجی می‌شود.

    دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور توضیح داد: برخی از اقلام و مصالح ساختمانی با وجود آنکه وارد بورس شده‌اند و جزو کالا‌های بورسی به شمار می‌روند، اما همچنان با قیمت‌های بسیار بالایی عرضه می‌شوند به طور مثال قیمت فولاد در یکسال گذشته رشد 40 تا 50 درصدی داشته است، این در حالی است که برخی از تولیدکنندگان این تیرآهن‌ها را از درب کارخانه تهیه می‌کنند.

    پورهاجر گفت: عدم نظارت و کنترل در این صنعت باعث شده که ساختمان سازی دارای چارچوب و ساختار مشخصی نباشد، به طور مثال تمامی بخش‌های اقتصادی دارای اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاونی هستند، اما در صنعت ساختمان اتاقی به اسم اتاق صنعت ساختمان وجود ندارد.
    واردات مصالح ساختمانی  به دلیل کمبود نظارت در صنعت ساختمان است

    وی گفت: در این صنعت اتحادیه و انجمن‌های مختلف که هیچ کدام ساختار و جایگاه مشخصی ندارند وجود دارد که با کوچکترین اتفاق در صنعت ساختمان آن‌ها هم دچار مشکل می‌شوند در نتیجه باید این صنعت دارای اتاق تخصصی باشد تا نظارت بیشتری بر آن صورت گیرد و تولید مسکن ارتقا یابد.

    دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور بیان کرد: سهم گردش مالی صنعت ساختمان از کشور 27 تا 37 درصد است در نتیجه با این میزان از نقدینگی راه‌اندازی اتاق صنعت ساختمان یک ضرورت به شمار می‌رود.

    وی تصریح کرد: در گذشته ایران در تولید گیربکس‌ و موتور‌های آسانسور با مشکلات بسیار زیادی روبرو بود به همین دلیل واردات تجهیزات آسانسور از کشور‌های خارجی انجام می‌شد، اما خوشبختانه هم‌اکنون در این صنعت هم به خودکفایی رسیده‌ایم و نیازی به واردات وجود ندارد از سویی دیگر ایران در تولید سرامیک و همچنین شیرآلات جزو کشور‌های برتر دنیا است.

    پور هاجر تاکید کرد: هیچ کمبودی در تولید مصالح ساختمانی وجود ندارد و به لحاظ کیفیت و کمیت هم در مقایسه با کشور‌هایی مانند چین در رتبه بسیار بالاتری قرار داریم حتی برخی از صنایع و مصالح ساختمانی هم به کشور‌های بزرگ دنیا صادر می‌شود.
    ایران هیچ وابستگی به واردات مصالح ساختمانی خارجی ندارد

    همچنین ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران هم درباره واردات مصالح ساختمانی گفت: ایران هیچ کمبودی از لحاظ توانایی در تولید مصالح ساختمانی ندارد و ما در این بخش به خودکفایی رسیده‌ایم.

    وی گفت: تنها برخی مصالح ساختمانی و تجهیزات آشپزخانه برای کسانی که قصد دارند واحد‌های مسکونی لوکس و لاکچری بسازند از خارج وارد می‌شود، اما تولیدکنندگان داخلی هم قادر به تولید این نوع کالاها هم هستند.

    رهبر افزود: تنها در بازه‌ای از زمان ما در تأمین تجهیزات آسانسوری به کشور‌های خارجی وابسته بودیم که در یکی دو سال گذشته به خودکفایی در این بخش هم رسیده‌ایم، البته برخی از سازندگان تمایل دارند از سرویس‌های بهداشتی و یا شیرآلات خارجی برای واحد‌های مسکونی خود استفاده کنند که همین موضوع باعث افزایش قیمت‌های بی‌رویه در واحد‌های مسکونی می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از اقلام مصالح ساختمانی از جمله فولاد در دو سه سال گذشته با رشد قیمتی جهشی روبرو شده است، گفت: در گذشته قیمت فولاد کیلویی 1600 تومان بود، اما هم‌اکنون قیمت آن به 5 هزار و 200 تومان رسیده و از سویی دیگر قیمت سیمان هم رشد صد در صدی داشته است.

    رهبر با اشاره به اینکه صنعت ساختمان در اشتغال‌زایی تأثیر بسیار زیادی دارد، گفت: در صورتی که حمایت از این صنعت از سوی دولت افزایش یابد و مانع واردات مصالح به صورت قاچاق به کشور شوند شاهد رونق تولید مصالح ساختمانی و همچنین صنعت ساختمان سازی خواهیم بود.

    بر اساس این گزارش به گفته بسیاری از تولیدکنندگان ، ایران در تولید مصالح ساختمانی به خودکفایی رسیده  به همین دلیل نیازی به واردات و یا قاچاق این محصولات نیست، اما برخی از دلالان و واسطه‌گران برای کسب سود بیشتر به بهانه کیفیت بالای مصالح ساختمانی خارجی اقدام به واردات می کنند که این امر بازار صنعت ساختمانی کشور را بر هم می زند. امیدواریم حمایت از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی در کشور افزایش یابد تا شاهد تعطیل شدن کارخانجات این صنعت و از بین رفتن اشتغال  جوانان نباشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار