مدیران خودروعصر اعتبار

بازار صنعت ساختمان در کرج از سکه افتاده است

عصر ساختمان:صنعت ساختمان که حدود ۱۰۰ صنعت به آن وابسته است، می‌تواند به عنوان راهی برای توسعه اقتصادی و زیربنایی کلانشهرها مورد توجه قرار گیرد ولی بررسی آمار پروانه‌های ساختمانی صادر شده از ابتدای سال تا کنون نشان می‌دهد که این صنعت در کرج به نسبت مدت مشابه سال قبل با رکود جدی ای مواجه است.

بازار صنعت ساختمان در کرج از سکه افتاده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، بدون شک ادامه این رکود آسیب‌های جدی ای به بدنه مدیریت شهری کرج وارد می‌کند؛ چراکه بخش مهمی از درآمد شهرداری‌ها از صدور پروانه‌های ساختمانی تامین می‌شود.

    بازار مسکن آینده روشنی ندارد

    رضا عباسپور، کارشناس املاک در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: متاسفانه طی سه سال اخیر صنعت ساختمان با رکود شدیدی مواجه شده که همین امر خرید و فروش‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

    وی افزود: بدون شک تا زمانی که وضعیت ساخت واحدهای مسکونی در رکود باشد نمی‌توان آینده روشنی برای بازار مسکن متصور شد.

    عباسپور خاطرنشان کرد: درشرایط فعلی سازندگان مسکن ترجیح می‌دهند به جای این که پول خود را برای ساخت واحدهای مسکونی که معلوم نیست کی به فروش برسد هزینه کنند سرمایه خود را یا در بانک بگذارند و از سود منطقی آن استفاده کنند.

    این مشاور املاک توضیح داد: بعضی از این افراد نیز سرمایه خود را در پروژه‌های که از بازدهی کوتاه مدت آنها اطمینان دارند هزینه می‌کنند.

    عباسپور یادآورشد: درحال حاضر فقط بازار فروش مسکن خراب نیست بلکه وضعیت خرید نیز چندان تعریفی ندارد.

    وی اظهار کرد: درشرایط فعلی دفاتر مشاورین املاک پرشده از مشخصات خانه‌هایی که ماه‌هاست برای فروش گذاشته شده‌اند.

    وی توضیح داد: هرچند عهده‌ای به بهبود شرایط موجود امیدوارند ولی به نظر می‌رسد وضعیت رکودصنعت ساختمان تا آخر سال ادامه داشته باشد.

    سازندگان زیر بار گران شدن مصالح ساختمانی نمی‌روند

    عباسپور ادامه داد: طی هفته‌های گذشته شاهد گران شدن برخی مصالح ساختمانی بوده‌ایم که این امر به تشدید شرایط بحرانی صنعت ساختمان منجر شده است.

    وی اضافه کرد: چگونه می‌توان از سازنده‌ای که به فروش واحدهای مسکونی که ساخته امید ندارد انتظار داشت که برای خرید مصالح جدید 10 تا 15 درصد بیشتر هزینه پرداخت کند؟

    این کارشناس مسکن افزود: درحال حاضر بسیاری از پروژه‌های ساخت و ساز متوقف شده‌اند تا تکلیف گران شدن مصالح ساختمانی مشخص شود.

    وی گفت: رکود صنعت ساختمان به ضرر مردم تمام می‌شود؛ چراکه این امر درسال‌های آینده منجر به کم شدن تعداد واحدهای مسکونی و درنتیجه گران‌تر شدن قیمت آنها بشود.

    مردم به نتایج برجام امید بسته‌اند

    سعید فیروزگاه، رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر کرج نیز در گفت‌وگو با ایسنا با پیش بینی وضعیت صنعت ساختمان در سال جاری گفت: مردم درحال حاضر منتظر هستند تا نتایج ملموس توافقات برجام را در وضعیت اقتصادی کشور مشاهده کنند.

    وی افزود: بدون شک با آزاد سازی پول‌های بلوکه شده ایران وضعیت اقتصادی کشور به طور کلی دگرگون شده و مردم کمتر نسبت به انجام کارهای سخت و یدی رغبت نشان می‌دهند.

    فیروزگاه خاطرنشان کرد: اگر وضعیت اقتصادی کشور بهبود یابد مردم ترجیح می‌دهند به جای سرمایه گذاری در بخش ساختمان در سایر حوزه‌ها سرمایه گذاری کرده و سود مناسبی به جیب بزنند.

    وی اضافه کرد: درشرایط فعلی به نظر می‌رسد صنعت ساختمان درسال 95 با رکود شدیدی مواجه شود.

    این مسئول گفت: تاکنون چند جلسه با هدف پیشگیری از رکود صنعت ساختمان در کرج برگزار شده که در این جلسات سازندگان، اساتید دانشگاه و نمایندگانی از سازمان نظام مهندسی حضور داشتند.

    عضو شورای شهر کرج یادآورشد: دراین جلسات چالش‌ها و موانع رونق صنعت ساختمان سازی در کرج بررسی و راهکارهایی برای رفع این موانع پیشنهاد داده شد.

    وی ادامه داد: البته در این جلسات افرادی معتقد بودند که صنعت ساختمان در سال جاری با رکود مواجه نمی‌شود و مسیر سال‌های قبل خود را ادامه می‌دهد ولی شواهد نشان می‌دهد که تصور آنها درست نیست.

    فیروزگاه افزود: از ابتدای سال تاکنون آمار مراجعه متقاضیان به شهرداری‌های کرج جهت اخذ پروانه ساخت با افت شدیدی مواجه بوده و این نشان می‌دهد پیش بینی‌ها در خصوص رکود صنعت ساختمان درست بوده است.

    وی توضیح داد: سازندگان ساختمان معمولاً تا اواخر فروردین درخواست خود را جهت اخذ پروانه ارائه می‌دهند ولی امسال تعداد این درخواست‌ها به شدت کاهش داشته است.

    درآمد 70 میلیاردی شهرداری از صدور پروانه ساخت در سال 94

    رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر کرج با رد موضوع رکود صنعت ساختمان در سال گذشته گفت: در سال 94 درآمد شهرداری کرج از صدور مجوز ساخت 70 میلیارد تومان بیشتر از سال 93 بود که این نشان می‌دهد طی این مدت صنعت ساختمان سازی در کرج با رکود مواجه نبوده است.

    عضو شورای شهر کرج ادامه داد: برخی تصور می‌کنند افزایش 70 میلیاردی درآمد شهرداری از صدور پروانه‌های ساخت به افزایش قیمت تراکم و جریمه‌های ماده 100 باز می‌گردد ولی این درست نیست چون درسالی که گذشت حتی یک ریال افزایش عوارض و قیمت پروانه ساخت نداشته‌ایم.

    رکود صنعت ساختمان کاهش درآمد شهرداری را در پی دارد

    این مسئول در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به نتایج رکود ساختمان سازی در کرج گفت: اگر روند رکودی درصنعت ساختمان به همین منوال ادامه داشته باشد شهرداری در تامین بخشی از درآمدهای خود با مشکل مواجه می‌شود.

    فیروزگاه تصریح کرد: بخش مهمی از درآمد شهرداری به دریافت عوارض، جریمه‌های کمیسیون ماده صد و صدور پروانه ساخت بستگی دارد و اگر رکود ساختمان سازی به همین منوال ادامه داشته باشد شهرداری با چالشی اساسی برای تامین هزینه‌های خود مواجه می‌شود.

    وی افزود: بدون شک اگر شهرداری درآمد مناسبی نداشته باشد از یک سود در تکمیل پروژه‌های دردست اجرا به مشکل برمی‌خورد و از سوی دیگر از آغاز طرح‌های جدید نیز باز می‌ماند.

    مردم نسبت به جریمه‌های کمیسیون ماده 100 اعتراض دارند

    وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ایراد به نحوه دریافت جریمه ماده صد توسط شهرداری اضافه کرد: بسیاری ازشهروندان نسبت به چگونگی محاسبه شهرداری در خصوص دریافت جریمه ماده صد اعتراض دارند و روند موجود را عادلانه نمی‌دانند.

    عضو شورای شهر کرج خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل باید جلسات وحدت رویه درخصوص چگونگی دریافت جریمه برگزار شود تا این روند در مناطق مختلف شهر به تعادلی قابل قبول برسد.

    وی توضیح داد: باید پذیرفت کسی که به ساختمان‌سازی به دید تجاری نگاه نمی‌کند و برای این که فرزندانش درآینده صاحب خانه باشند، منزل ویلایی خود را تخریب و ساختمانی دو یا سه طبقه می‌سازد با فردی که در طول سال 20 پروژه ساختمان سازی را به سرانجام می‌رساند متفاوت است.

    فیروزگاه ادامه داد: شهرداری باید نسبت به دریافت جریمه از شهروندان عادی و کسانی که به ساختمان سازی به شکل شغل و منبع درآمد نگاه می‌کنند، متفاوت نگاه کند.

    وی اضافه کرد: تا زمانی در کمیسیون ماده صد بین پرونده‌های سازندگان و مردم عادی تفاوتی نباشد این مشکل برطرف نخواهد شد.

    از طرح‌های تشویقی شهرداری کرج چه می‌دانید؟

    فیروزگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به طرح‌های تشویقی شهرداری کرج برای پرداخت عوارض اشاره کرد و گفت: کسانی که اقدام به پرداخت کل جریمه کمیسیون ماده صد کنند شامل 23 درصد تخفیف از مبلغ کل جریمه می‌شوند.

    وی یادآورشد: علاوه براین شهرداری 80 درصد از مبلغ مورد نیاز برای صدور پروانه ساخت در مناطقی که جزء بافت فرسوده شهر محسوب می‌شوند را از سازندگان دریافت نمی‌کند.

    رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر افزود: در کنار این موارد، شهرداری شهروندانی که به شهرداری بدهکار هستند را به بانک‌های عامل معرفی می‌کند.

    وی در پایان گفت: بانک‌ها بدهی شهروندان را به طور کامل به شهرداری پرداخت و پس از آن مبلغ بدهی را بدون یک ریال سود طی اقساط 24 ماهه از شهروندان دریافت می‌کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو