مدیران خودروعصر اعتبار

فرارهای مالیاتی را در یک میلیون دانه‌درشت پیدا کنید!

عصر ساختمان- برای شناسایی و تحقق فرارهای مالیاتی یک اقتصاددان معتقد است که سازمان امور مالیاتی باید تمرکز خود را روی حدود یک میلیون پرونده‌های کلان مالیاتی مربوط به مؤدیان پردرآمد بگذارد.

فرارهای مالیاتی را در یک میلیون دانه‌درشت پیدا کنید!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، یکی از عمده‌ترین مسائلی که در ارتباط با مسائل مالیاتی در کشور مطرح است مساله فرارهای مالیاتی است. بر اساس آمارهای ارائه شده توسط مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته حدود 32 هزار و 700 میلیارد تومان از محل شناسایی فرارهای مالیاتی، تشخیص و مطالبه شده که فقط 18 هزار و 400 میلیارد آن مربوط به سال گذشته بوده است.

    درباره این حجم از فرارهای مالیاتی و راه حل مقابله با آن میثم موسایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بهترین گزینه ممکن برای اصلاح روند مالیات گیری و جلوگیری از فرارهای مالیاتی بهسازی و نوسازی سیستم کلی مالیات‌گیری است، اضافه کرد: با این حال و در شرایط اقتصادی فعلی بهتر است سازمان امور مالیاتی بخشی از پرونده‌های مالیاتی خرد را کنار گذاشته و تمرکز خود را بر پرونده‌های کلان‌تر و مهم‌تر بگذارد.

    این اقتصاددان تعداد پرونده‌های مالیاتی را حدود 10 میلیون پرونده برآورد کرد و گفت: تعداد بالای این پرونده‌ها باعث شده تا امکان کارآمدتر کردن سیستم مالیاتی در این شرایط وجود نداشته باشد. برای این کار بهتر است سازمان امور مالیاتی در وهله اول تمرکز خود را روی یک میلیون پرونده مالیاتی که از همه مهم‌تر هستند بگذارد، چرا که این پرونده‌ها احتمالاً بیشترین فرار مالیاتی را هم در خود دارند.

    موسایی به منابع محدود سازمان امور مالیاتی برای پیگیری همه امور مربوط به 10 میلیون پرونده مالیاتی هم اشاره کرد و گفت: اینکه سازمان امور مالیاتی بخواهد برای فلان کشاورز یا باغدار در روستاهای دوردست پرونده مالیاتی باز کند فقط باعث افزایش هزینه‌ها بر این سازمان می‌شود. مالیات این اقشار حتی اگر هم وصول شود مبلغ ناچیزی است که بعید است فرار مالیاتی آنچنانی هم در آنجا کشف شود.

    او با تاکید بر ضرورت ایجاد عدالت مالیاتی اضافه کرد: بهتر است سازمان امور مالیاتی به سراغ دلالانی برود که محصولات کشاورزان را خریداری می‌کنند و بدون ایجاد هیچ گونه ارزش افزوده‌ای آن را به فروش می‌رسانند و سودهای کلان به جیب می‌زنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار