مدیران خودروعصر اعتبار

فتاح و ۲ سناریو برای آزادراه تهران - شمال

عصر ساختمان- در حالی تا پیش از اتمام تابستان منطقه یک آزادراه تهران-شمال افتتاح می‌شود که با ورود فتاح به بنیاد مستضعفان ۲ سناریو برای مناطق ساخته نشده ۲ و ۳ این پروژه افسانه‌ای قابل تصور است.

فتاح و ۲ سناریو برای آزادراه تهران - شمال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، سال 1375 و در فاصله یکسال باقیمانده دولت دوم سازندگی، ساخت آزادراه تهران-شمال به بنیاد مستضعفان توسط رئیس‌جمهوری وقت کلید خورد. قرار بود این پروژه حداکثر درد مدت 5 سال ساخته و به بهره‌برداری برسد، اما در 23 سال اخیر تنها یک قطعه آن،‌ آنهم پس از فراز و نشیب‌های فراوان و درگیری مدیران وقت راه و شهرسازی و مدیران سابق بنیاد مستضعفان در اواخر سال 91 به بهره‌برداری رسید البته یک بهره‌برداری نصف  و نیمه.

    قطعه 4 آزادراه تهران-شمال به گفته مدیران وقت بنیاد مستضعفان به صورت ناقص توسط دولت دهم به بهره‌برداری رسید و در دولت یازدهم تکمیل شد. با روی کار آمدن دولت اول روحانی، وزیر مستعفی راه و شهرسازی نیز در مراسم معارفه خود (مردادماه 92) وعده ساخت آزادراه تهران-شمال را تا پایان عمر دولت یازدهم داده بود.

    آزادراه تهران-شمال کِی جای جاده چالوس را می‌گیرد؟

    روز چهارشنبه مراسم معارفه رئیس جدید بنیاد مستضعفان برگزار شد. مراسمی که در آن پرویز فتاح جانشین محمد سعیدی‌کیا سخنان صریحی درباره آینده فعالیت‌های عمرانی بنیاد گفت، دقیقا بر خلاف رئیس سابق بنیاد مستضعفان که محافظه‌کاری را ترجیح می‌داد. فتاح در این مراسم تاکید کرد وظیفه اصلی بنیاد مستضعفان محرومیت‌زدایی است و هیچ پروژه جدیدی را آغاز نخواهد کرد. وی در عین حال این را هم گفت که پروژه‌های نیمه تمام را به پایان می‌رساند.

    یکی از این پروژه‌ها آزادراه افسانه‌ای تهران-شمال است که وزیر راه و شهرسازی وعده اتمام منطقه یک آنرا تا پایان تابستان داده است. بر اساس اظهارات بهمن 97 معاون وزیر راه و شهرسازی ساخت قطعات 2 و 3 حدود 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

    خیرالله خادمی در این‌باره گفته بود: « منطقه 2  آزادراه تهران-شمال 26 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 550 میلیارد تومان در این منطقه هزینه شده است. ساخت منطقه 3 آزادراه به قیمت روز به سرمایه‌ای بالغ بر 4700 میلیارد تومان نیاز دارد اما با توجه به 5 سال زمان مورد نیاز برای اجرای آن سرمایه‌ای نزدیک به 7000 میلیارد تومان برآورد شده است که مجموع سرمایه مورد نیاز برای بخش 2 و 3 را به 10 هزار میلیارد تومان می‌رسد.»

    اکبر ترکان وزیر راه و ترابری دولت سازندگی که زمانی گفته بود فقط به دلیل یک سفارش ساخت آزادراه تهران-شمال را به بنیاد مستضعفان واگذار کردم پاییز سال 90 در رابطه سخنان جالبی را بیان کرده بود: «از درگاه الهی طلب استغفار می‌طلبم که این پروژه را به بنیاد واگذار کردم. آنچه در این بین حائز اهمیت است واگذاری پروژه‌های عمرانی و زیربنایی کشور به شرکت‌ها و پیمانکاران توانمند است که امتحان خود را در اجرای پروژه های مختلف پس داده‌اند.»

    قرار دادن این میزان نقدینگی مورد نیاز برای ساخت قطعات 2 و 3 آزادراه در کنار اظهارات 2 روز پیش رئیس جدید بنیاد مستضعفان 2 سناریو را برای آینده آزادراه افسانه‌ای به ذهن متبادر می‌کند؛ یکی این‌که احتمالا با افتتاح منطقه یک، بنیاد مستضعفان از این پروژه خارج می‌شود و دوم هم برگزاری یک مناقصه بین‌المللی برای تامین مالی ساخت این قطعات بسیار محتمل است. در صورت محقق شدن سناریو دوم، بنیاد مستضعفان همچنان در پروژه حضور خواهد داشت تا شرکت‌های زیرمجموعه آن تا 5 سال آینده پروژه‌ای برای اجرا داشته باشند.

     23 سال از واگذاری ساخت آزادراه تهران-شمال به بنیاد مستضعفان می‌گذرد و در این حدود یک ربع قرن، تنها قطعه 4 آن از مرزن‌آبان تا چالوس به بهره‌برداری رسید. طی 6 سال اخیر نیز منطقه یک این پروژه ساخته شده است. امروز قرار است پرویز فتاح به همراه نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از آزادراه تهران-شمال بازدید کند. امروز روز سرنوشت سازی برای آزادراه افسانه‌ای است که وارد 24 سالگی ساخت توسط بنیاد مستضعفان شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار