مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش کیفیت زندگی و کار آمد با ایجاد شهر هوشمند

عصر ساختمان-شهر هوشمند یک شهر پایدار و کارآمد با کیفیت بالای زندگی است که هدف آن مقابله با چالش‌های شهری بهبود تحرک، بهینه سازی استفاده از منابع، بهبود توسعه اجتماعی است.

افزایش کیفیت زندگی و کار آمد با ایجاد شهر هوشمند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، شهر هوشمند، شهری است که به خوبی در حال اجرای راه‌های رو به جلو درخصوصیات شش گانه) مردم هوشمند، تحرک هوشمند، حکمروایی هوشمند، زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند ومحیط هوشمند است، که در ترکیبی هوشمند از دارایی ها و فعالیت‌های سرنوشت ساز، مستقل و آگاه شهروندان ساخته می‌شود.

    شهر هوشمند یک شهر پایدار و کارآمد با کیفیت بالای زندگی است که هدف آن مقابله با چالش‌های شهری بهبود تحرک، بهینه سازی استفاده از منابع، بهبود بهداشت و امنیت، بهبود توسعه اجتماعی، حمایت از رشد اقتصادی و حکمروایی مشارکتی از طریق استفاده ازفناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در خدمات و زیرساخت ها، همکاری بین ذینفعان و سهامداران کلیدی شهروندان، دانشگاه ها، دولت و صنعت و سرمایه گذاری در سرمایه‌های اجتماعی است.

    حکمروایی هوشمند؛ به صورت خاص مشارکت شهروندان در سطح شهرداری‌ها را مورد خطاب قرار میدهد. سیستم حکمروایی شفاف است و به شهروندان اجازه مشارکت درتصمیم گیری را میدهد. فناوری اطلاعات و ارتباطات امکان مشارکت شهروندان و دسترسی به اطلاعات و داده‌های مربوط به مدیریت شهرشان را آسان میکند. با ایجاد یک سیستم حکمروایی پیوسته و کارآمد موانع مربوط به ارتباط و همکاری می‌تواند از میان برداشته شود.

    در همین رابطه نشست هم اندیشی با مسئولان حوزه شهری و اقتصادی برگزار شد در این مراسم عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری تهران با بیان اینکه در این 12 سالی که از تاسیس میگذرد هرجا کاستی مشاهده میگردد مسئولیت آن به گردن دفاتر انداخته میشود افزود: دفاتر در امور تصدیگری نقش داشته و بحث‌های حاکمیتی بر عهده شهرداری است در مجموع عملکرد در مقایسه با حوزه مشابه در شهرداری، نمره قابل قبول تری داشته اند.

    وی تاکید بر برون سپاری امور به بخش خصوصی اعلام کرد بایستی فرایند‌های صدور پروانه و گواهی که اولین بار در سال 94 پایه گذاری گردیده با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه فناوری اطلاعات و در راستای شهر هوشمند تغییر یابد و در این راستا دفاتر خدمات الکترونیک شهر می‌توانند نقش موثری را ایفا نمایند.

    زهرا نژاد بهرام در نشست هم اندیشی با بیان اینکه موضوع برون سپاری مساله‌ای عام و جدی است حدود چهار دهه است که قانون اساسی و اصل 44 سیاست‌ها را تعریف کرده است گفت: خصوصی سازی یک دهه و نیم است که مطرح شده، اما همیشه ناقص انجام شده است.

    وی به تفاوت واگذاری و برون سپاری و رفتار‌های محدود کننده برای ارائه اطلاعات ضابطه‌مند اشاره کرد و گفت: غالبا کسی که قرار است مسئولیت‌های حوزه‌ی عمومی را انجام دهد، مورد فشار و بعد حذف قرار میگیرد. ما باور نداریم افرادی غیر ما دقت و صراحت دارند، ما به هم اعتماد نداریم در صورتیکه در ابتدای انقلاب با اعتمادی که به هم داشتیم توانستیم از سختی‌های آن دوران عبور کنیم.

    وی با تاکید بر عدم اعتماد بخش دولتی و عمومی و خصوصی به خود و دیگری گفت: آنچه مهم است باور گروهی است برای برون سپاری انتخاب شده؛ که اگر در بحث برون سپاری به این جمع بندی رسیدیم که اینکار انجام شود کمکش کنیم نه اینکه جلوی پایش سنگ بیاندازیم.

    نژاد بهرام به ظرفیت دفاتر خدمات الکترونیک شهر برای تسریع و تسهیل برنامه‌ی شهری اشاره کرد و از مسئولان حوزه عمومی خواست که این برون سپاری را به صورت کامل انجام داده و ضمن اعتماد به دفاتر به عنوان بخش خصوصی تدابیری در جهت اصلاح ساختار‌های موجود و بهبود روش‌ها بردارند.

    سکینه اشرفی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری گفت: دفاتر خدمات الکترونیک شهر دارای پتانسل‌های خوب فنی و اجرایی است و برای برون سپاری بایستی فضایی را ایجاد نماییم تا بخش خصوصی بتواند بیشتر از بیش در مدیریت شهری نقش داشته باشد و در حوزه‌های دیگری غیر از شهرسازی و درآمد حضور داشته باشد.

    لطفی کارشناس اقتصادی افزود: دفاتر خدمات الکترونیک در گام دوم حضور خود بایستی ضمن تغییر در ساختار‌ها و روش‌های گذشته با انرژی و توان بیشتری در عرصه ارائه خدمات به شهروندان تهرانی ظاهر گردند.

    در همین زمینه کارگروه‌های تخصصی از قبیل کارگروه شهرسازی، نظام رتبه بندی دفاتر، توسعه خدمات همین زمینه کارگروه‌های تخصصی از قبیل کارگروه شهرسازی، نظام رتبه بندی دفاتر، توسعه خدمات از مهم‌ترین بخش‌های این حوزه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو