مدیران خودروعصر اعتبار

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد:

افزایش تولید مسکن و عرضه خانه‌های خالی راهکار کنترل اجاره‌بها

عصر ساختمان- دکتر حسن نظری شاهرودی رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه هدف مالیات بر خانه های خالی کاهش قیمت مسکن است، تصریح کرد: امروز عده ای سرمایه دار وارد بخش مسکن شده و سرمایه خود را در این بخش وارد کرده اند و خانه های ساخته شده را خالی گذشته اند تا گران تر بفروشند و سود بیشتری بدست بیاورند.

افزایش تولید مسکن و عرضه خانه‌های خالی راهکار کنترل اجاره‌بها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مقاومتی نیوز، این روزها مسکن یکی از مهم ترین دغدغه مردم در جامعه است. با افزایش 100 درصدی قیمت مسکن و اجاره بها در برخی شهرها، خرید مسکن برای دهک های پایین تبدیل به رویا شده است. کارشناسان معتقدند یکی از راه های کاهش قیمت مسکن، رونق ساخت و ساز و ایجاد پایه های جدید مالیاتی است.

    دکتر حسن نظری شاهرودی اقتصاددان حوزوی با اشاره به تاثیر مثبت وضع مالیات بر عایدی سرمایه بر ساماندهی بازار مسکن، اظهار داشت: طی سالیان اخیر سیاست های متفاوتی برای ساماندهی بازار مسکن اتخاذ شده است.

    وی با بیان اینکه دولت اسبق، طی سالیان 84 تا 92 با سیاست خاصی مسکن مهر را فعال کرد، ادامه داد: امروز سیاستگذاری در حوزه مسکن با گذشته تفاوت بسیاری کرده است.

    افزایش تولید مسکن و عرضه خانه های خالی راهکار کنترل اجاره بها
    رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به سیاست دولت نهم و دهم در احداث واحدهای مسکن مهر، اظهار داشت: مسکن مهر سرمایه خود را از طریق استقراض از بانک مرکزی تامین می کرد و نتیجه این استقراض این است که دولت بدهکار به بانک مرکزی است.

    وی بیان داشت: در حال حاضر بخش کمی از سرمایه گذاری در مسکن از طریق موسسات پولی و بانکی و بودجه عمرانی دولت و سهم بیشتری از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین می شود.

    نظری شاهرودی با اشاره به اینکه از طریق رونق بازار مسکن 70 نوع شغل ایجاد می شود، ابراز داشت: در کشورهای مطرح جهانی برای ایجاد اشتغال پایدار، سرمایه گذاری ویژه ای در بخش مسکن صورت گرفته است.

    وی اضافه کرد: امروز اگر بخواهیم در شهرهای بزرگ قیمت مسکن و یا اجاره بها را کنترل کنیم، باید تولید مسکن را رونق دهیم.

    این استاد دانشگاه افزود: دولت باید با فعال کردن ساخت و ساز مسکن هم اشتغالزایی کند که نتیجه آن کاهش نرخ بیکاری است، و هم قیمت مسکن و مخصوصا اجاره بها را کنترل کند.

    نظری شاهرودی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی دهک های پایین قدرت خرید خانه را ندارند، ابراز داشت: با اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی می توان، شرایط را بهبود بخشید.

    وی خاطرنشان کرد: امروز عده ای سرمایه دار وارد بخش مسکن شده و سرمایه خود را در این بخش وارد کرده اند و خانه های ساخته شده را خالی گذشته اند تا گران تر بفروشند و سود بیشتری بدست بیاورند.

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه باید دولت نظارت خود را در بخش مسکن فعال کند، گفت: در این صورت هم ساخت و ساز رونق می گیرد و هم قیمت ها کاهش پیدا می کند.

    وی در پایان اظهار داشت: هدف مالیات بر خانه های خالی کاهش قیمت مسکن در جامعه است که بایستی اجرایی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار