مدیران خودروعصر اعتبار

نخستین شهرِ ویلایی کشور زخمی از مشکلات

عصر ساختمان- امیرکبیر از شهرهای تازه تاسیس ایران است که در شعاع ۳۵ کیلومتری شرق اراک واقع شده اما این شهر جدید با وجود مزیت‌های خاص از جمله جمع‌آوری سرریز جمعیتی منطقه با مشکلاتی روبروست که دست یاری مسئولان را می طلبد.

نخستین شهرِ ویلایی کشور زخمی از مشکلات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، ساخت این شهر با هدف جمع‌آوری پاسخگویی به سرریز جمعیتی اراک سال 71 در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران به تصویب رسید اما این مصوبه تا اواخر دهه هشتاد راکد مانده بود.

    در ابتدا سه افق توسعه ای برای اجرای شهر جدید امیرکبیر در نظر گرفته شده بود که بر اساس آن ها، مقرر بود در گام نخست 35 هزار نفر تا سال 95 در این شهر ساکن شوند و در دورنمای 10 ساله نیز ترکیب جمعیتی این شهرنوپا به مرز 66 هزار نفر برسد و در گام پایانی نیز پذیرای بیش از 100 هزار نفر باشد.

    اما با پایان عمر دولت نهم و دهم اهداف ترسیمی برجا ماند و در سال 92 با همت دولت یازدهم بار دیگر فرآیند اجرایی این شهر نوپا آغاز شد و  وزارت راه و شهرسازی همه تلاش خود را به کار گرفت تا این طرح برزمین مانده را به سرمنزل مقصود برساند.

    امیر کبیر نخستین شهر ویلایی کشور

    با توجه به سیاست دولت مبنی بر ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد، از سوی دولت مقرر شد مسکن‌های ساخته شده در این شهر به صورت ویلایی ساخته شوند و بر این اساس، شهر امیرکبیر به عنوان نخستین شهر جدید ویلایی در کشور شناخته شده‌ است.

    کمبود آب و قطع مکرر درطول شبانه روز، تامین نشدن منابع آبی مطمئن، نبود مرکز بهداشت درمانی،شبکه جامع فاضلاب، نبود تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر امیرکبیر، واگذار نشدن واحدهای مسکونی یا نیمه کاره، مناسب سازی نشدن کامل معابر، افزایش بهای زمین از جمله مشکلات شهروندان ساکن شهر امیرکبیر است.

    «زهرا توکلی» از ساکنان شهر امیرکبیر گفت: دو فرزند کوچک دارم که قطع آب از 11 صبح تا ساعاتی، زندگی و بهداشت را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

    وی افزود: قطع آب باعث شده تا کولر نیز غیرفعال شود و در گرمای هوای تابستان با مشکلاتی روبرو باشیم.

    توکلی اظهار داشت: برای رفع مشکل به خانه والدینم در اراک در رفت و آمد هستم و با توجه به فاصله 35 کیلومتری مسافت بسیاری را برای رفت و برگشت مجدد طی می کنم.

    «مجید - ت » از ساکنان شهر امیرکبیر که خود را بازنشسته بهداشت محیط معرفی کرد نیز گفت: فاضلاب شبکه جامعی ندارد و تجمع آن موجب جولان انواع حشرات می شود.

    پدر کودک شش ساله ای با نشان دادن صورت فرزندش که تاول های قرمز برگونه داشت نیز گفت: درخواست اعزام کارشناس بهداشت محیط داریم از نزدیک بتوانیم مشکلات را به گوش مسئولان برسانیم.

    ساماندهی فاضلاب شهر امیرکبیر اولویتی جدی در بهداشت عمومی

    رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اراک گفت: فاضلاب شهر امیرکبیر در کنار جاده اراک به تهران رها است و تاکنون از سوی مسئولان این شهر جدید اقدامی برای مهار فاضلاب  انجام نشده و ادعای ساخت حوضچه برای جمع آوری فاضلاب صحت ندارد.

    «محمدرضا فراهانی» افزود: برابر قانون زیست محیطی این نهاد نظارتی پس از بازرسی از منطقه و آگاهی از رها سازی فاضلاب مهلتی را برای مهار و ایجاد مکان مناسب فاضلاب به شرکت اعلام کرده تا در اسرع وقت اقدام کند.

    رئیس مرکز بهداشت شهرستان اراک گفت: فاضلاب شهر امیرکبیر در رودخانه فصلی رها و هیچ گونه فرآوری و تصفیه ای بر آن اعمال نمی شود که آلودگی زیست محیطی نتیجه آن است.

    دکتر«سعید محمد دوست» افزود: در گزارشی موضوع به اطلاع محیط زیست شهرستان اراک رسیده تا بازرسی لازم با قوت دنبال شود.

    وی اظهار داشت: دفع غیربهداشتی فاضلاب شهرامیر کبیر به دادستانی نیز گزارش شده و در کمیته ایمنی فاضلاب شهرستان مقرر شد شرکت عمران امیرکبیر نسبت به تصفیه بهداشتی اقدام کند.

    رئیس مرکز بهداشت شهرستان اراک گفت: پسماند خانگی ساکنان شهر امیرکبیر با دقت نظر و ساماندهی مناسب جمع آوری می شود و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

    دکتر محمددوست توضیح داد: ساکنان شهر از لب شور و طعم بد آب آشامیدنی این شهر گلایه داشتند که با سنجش آب مصرفی، هیچ گونه مشکل میکروبی در آب شهر گزارش نشده است.

    رئیس مرکز بهداشت شهرستان اراک در ادامه گفت: براساس سیستم گسترش وزارت بهداشت، خانه بهداشت در مناطقی با جمعیت سه هزار نفر مجوز فعالیت دارد.

    رئیس مرکز بهداشت شهرستان اراک گفت: یک درمانگاه با هفت اتاق در این شهر ساخته شده است که فقط 2 اتاق آن استفاده می شود و در هفته یک پزشک 8 تا 10 مراجعه کننده در زمینه بهداشت خانواده، مامایی و کهنسالی را ویزیت می کند.

    دکتر محمد دوست افزود: ساکنان منطقه پیگیر استقرار پزشک و فعالیت همیشگی درمانگاه هستند اما مقررات سیستم گسترش وزارتخانه اجازه فعالیت درمانگاه را به خاطر جمعیت کم نمی دهد.

    استاندار مرکزی نیز پیشتر گفته بود: زیرساخت های شهرامیرکبیر دچار کمبودهایی است که باید با تلاش دستگاه های اجرایی و اقدام شرکت عمران امیرکبیر موانع برای زندگی بی دغدغه مردم ساکن این شهر رفع شود.

    سید«علی آقازاده» افزود: مردم از وضعیت آب شهر امیرکبیر گله دارند که با اقدامات در حال انجام مسئله آب در فصل تابستان سال جاری رفع می شود.

    وی اظهار داشت: تاکنون نشست های مختلفی برای حل مشکلات ساکنان شهر امیرکبیر برگزار و تصمیمات اجرایی اتخاذ شده است.

    استاندار مرکزی ادامه داد: بررسی کارشناسی مشکلات و تنگناهای ساکنان شهر امیرکبیر به صورت جدی دنبال می شود و مجموعه مدیریت این شهر وظیفه دارد تا با تهیه برنامه ای جامع نسبت به کاهش دغدغه های شهروندان اقدام کند.

    عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح شهر امیرکبیر اراک امسال کلید می خورد/ موظف به تامین آب شرب ساکنان هستیم

    مدیرعامل شرکت شهر امیرکبیر گفت: بیش از یک هزار و 700 نفر در قالب 500 خانوار در این شهر ساکن هستند.

    «فرامرز طهماسبی» افزود: یک هزار و 131 واحد ویلایی در این شهر وجود دارد که 930 واحد تکمیل و به متقاضیان واگذار شده و بقیه واحدها تا پایان شهریور ماه تحویل می شود.

    وی اظهار داشت: زیرساخت ها این شهر از جمله شبکه آب و فاضلاب، برق و بهداشت برای ساکنان تامین شده است اما جوابگو نیست و نیاز به توسعه، بهسازی و تکمیل دارد.

    مدیر عامل شهر جدید امیرکبیر گفت: طرح تصفیه خانه فاضلاب شهر در دستور کار است و برای کمک به بهداشت، ساخت حوضچه ای نیز در دستور کار است.

    طهماسبی افزود: کمبود آب و خشک شدن 2 حلقه چاه باعث شد تا چهار لیتر برثانیه جوابگو نیاز ساکنان نباشد و شرکت برای جبران کمبود، آبرسانی با تانکر را در دستور کار دارد.

    وی اظهار داشت: روزانه 56 مترمکعب آب به قیمت آزاد 40 میلیون ریال خریداری و به شبکه مصرف ساکنان تزریق می شود.

    مدیرعامل شرکت عمران امیرکبیر گفت: شرکت مادر تخصصی با مشارکت وزارت نیرو برای تکمیل طرح آبرسانی به این شهر قول تخصیص 10 میلیارد ریال مساعدت داده است.

    طهماسبی افزود: در گذشته درمانگاه هفته ای یک روز فعال از ساعت 11 تا 14 فعال بود و مدتی است که درمانگاه تعطیل شده است.

    وی گفت: کلانتری،2 مدرسه از پایه اول تا نهم، یک باب مسجد و 35 هکتار فضای سبز، بازاچه  از جمله خدماتی است که در شهر امیرکبیر به مردم ساکن خدمات ارایه می کنند.

    طهماسبی افزود: سال گذشته پیگیری طرح زیرگذر برای شهر امیرکبیر در دستور کار قرار گرفت و راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان متولی، طرحی برای این مهم تهیه کردند.

    وی اظهار داشت: با ابلاغ طرح که 60 میلیارد ریال هزینه دارد، پیش بینی می شود 12 تا 18 ماه این زیرگذر عملیاتی و به بهره برداری برسد و عملیات اجرایی این طرح با تصویب در شورای عالی ترافیک امسال کلید می خورد.

    مدیرعامل شرکت عمران امیرکبیر اراک گفت: از مجموعه مدیران استان انتظار است در شورای برنامه ریزی سهمی از اعتبارات استانی را برای این شرکت تخصیص دهند تا در ارایه خدمات به مردم ساکن در این مجموعه هزینه شود.

    بررسی امکان سنجی استقرار ایستگاه آهن در شهر جدید امیرکبیر

    معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مرکزی نیز گفت: ساخت زیرگذر و ایمن سازی تردد ورودی شهر امیرکبیر به عنوان نیاز ضروری این شهر است و باید مطالعات آن در اسرع وقت عملیاتی شود.

    «مهدی زندیه وکیلی» افزود: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان وظیفه دارد این مطالعات را در دستور کار قرار داده و نیمی از هزینه از سوی شرکت عمران و نیمی دیگر از منابع استانداری تامین شود.

    وی ادامه داد: اعمال سیاست های تشویقی برای استقبال مردم از شهر امیرکبیر در دستور کار است و دستگاه های اجرایی باید در تامین زیرساخت ها و امکانات اولیه این شهر مشارکت گسترده داشته باشند.

    معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مرکزی بیان کرد: با توجه به اینکه شهر امیرکبیر در مجاورت ریل راه آهن سراسری شمال به جنوب قرار دارد، اداره کل راه آهن باید بستر لازم برای ایجاد یک ایستگاه در این شهر را فراهم کند.

    زندیه وکیلی افزود: محل تصفیه خانه شهر امیرکبیر در 9 کیلومتری شمال آن جانمایی شده اما با وجود محدودیت منابع هم اینک امکان ساخت فراهم نیست، بنابراین شرکت آبفای استان مرکزی می بایست به صورت موقت مکانی نزدیک تر به شهر را برای ایجاد تصفیه خانه جانمایی کرده و پساب فاضلاب شهر را برای آبیاری فضای سبز عمومی هدایت کند.

    معاون عمرانی فرمانداری اراک گفت: بررسی طرح ایجاد زیرگذر ایمن در محدوده شهر جدید امیرکبیر در کمیسیون ایمنی راه مورد بررسی قرار گرفته است.

    «حجت الله نصیری» افزود: اولویت اجرای زیرگذر در کمیسیون حمل و نقل مصوب شد و شرکت عمران امیرکبیر برای همکاری با راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام همکاری کرد.

    وی اظهار داشت: طرح اجرای زیرگذر به شرکت عمران امیر کبیر ابلاغ شده است و اکنون درحال انجام است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی