مدیران خودروعصر اعتبار

کد رهگیری املاک چیست و چه کاربردی دارد؟

عصر ساختمان- آیا شما هنوز هم برای نوشتن قرارداد در خرید ملک و آپارتمان از روش‌های سنتی و نوشتن قول نامه‌های کاغذی استفاده می‌کنید؟ اگر شما هم هنوز در این دسته قرار می‌گیرید وقت آن رسیده است که با کد رهگیری املاک آشنا شوید.

کد رهگیری املاک چیست و چه کاربردی دارد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از دانشجو، آیا شما هنوز هم برای نوشتن قرارداد در خرید ملک و آپارتمان از روش های سنتی و نوشتن قول نامه های کاغذی استفاده می کنید؟ اگر شما هم هنوز در این دسته قرار می گیرید وقت آن رسیده است که با کد رهگیری املاک آشنا شوید و سوالات ایجاد شده برای شما در این باره به روشنی پاسخ داده شود. با ما همراه باشید تا در ادامه متن به بررسی روش جدید عقد قرارداد و ثبت کد رهگیری املاک آشنا شوید.

    شیوه استعلام کد رهگیری املاک

    مطابق با قانونی که تا حدود 10 سال پیش رواج داشت، برای خرید املاک و انجام کلیه معاملات ملکی می بایست به سراغ بنگاه های مشاوراملاک رفته و با ثبت قرارداد های دست نویس خرید ملک خود را ثبت دفتری می کردید. در سال های اخیر و به دنبال نبود آمار دقیق از بازار خرید و فروش مسکن و املاک دولت تصمیم جدی به ساماندهی این بخش از بازار اقتصاد نمود. در سال 1387 دولت بخشنامه ای صادر کرد تا با توجه به آن تمامی معاملات انجام شده در بازار مسکن به طور هوشمند و سیستمیک در یک سامانه معاملات آنلاین ثبت شود. با توجه به این بخشنامه از این تاریخ به بعد کلیه قراردادهای کاغذی فاقد اعتبار بوده و تمامی بنگاه های مشاور املاک مکلف به ثبت معامله های مسکن در سامانه آنلاین شده و ارایه کد رهگیری املاک نیز بر آن ها ضروری شد.

    امروزه طبق ماده 28 قانون نظام امور صنفی انجام هر گونه معامله ملکی در بنگاه ها و بدون صدور کد رهگیری تخلف احراز شده و واحد صنفی مربوطه پلمب خواهد شد.

    با این شرایط اعمال شده باید برای انجام هر گونه معامله ملکی از قبیل خرید و فروش، یا رهن و اجاره در بنگاه ها دو طرف معامله حاضر شده و با اعلام مشخصات ملک مورد نظر و همچنین مشخصات فردی دو طرف معامله این شرایط توسط بنگاه معاملاتی توسط اینترنت در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت گردیده و قرارداد رسمی بشود. در نهایت نیز این سامانه یک قرارداد الکترونیکی حاوی کد رهگیری و بارکد دوبعدی صادر می کند که این قرارداد در 3 نسخه برای افراد تنظیم خواهد شد. توسط این بارکد کلیه اطلاعات لازم در مورد این معامله قابل ردگیری و شناسایی می باشد و امکان جعل و کلاهبرداری در این روش به صفر می رسد.

    با توجه به ابتدای متن متوجه شدید که مبایعه نامه ها به دو صورت دستی و الکترونیکی(پرینتی) تنظیم می شوند. در روش دستی که امکان استعلام و دریافت کد رهگیری املاک وجود ندارد ولی در روش دوم که همان پرینتی می باشد امکان ثبت الکترونیک معامله و صدور کد رهگیری املاک وجود خواهد داشت.

    در صورتی که مبایعه نامه پرینتی داشته باشید این سوال برایتان پیش می آید که این کد رهگیری در کجای برگه ثبت شده و چند رقمی می باشد؟ این کد رهگیری املاک یک کد 13 رقمی بوده که در صفحه چهارم مبایعه نامه و در سمت چپ پایین برگه ثبت شده است. این کد رهگیری همچنین هنگام ثبت معامله در سیستم به شماره همراه فرد خریدار و فروشنده نیز ارسال می گردد.

    مزیت دریافت کد رهگیری املاک

    گرفتن این کد رهگیری در معاملات ملکی امروزه اهمیت بسیار فراوانی دارد که در ادامه متن به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد.

    افزایش امنیت معاملات
    یکی از این مزیت ها تضمین امنیت معاملات ملکی است، با گرفتن کد رهگیری امکان ثبت معامله ای دیگر برای آن خانه یا ملک وجود نخواهد داشت پس دیگر نگرانی بابت فروش یک ملک به چندین نفر از بین می رود. هنگامی که یک ملک به طریق الکترونیک و آنلاین در سامانه ثبت می شود و کد رهگیری آن صادر می شود پیامی به سایر بنگاه های معاملاتی می رود و امکان ثبت معامله دیگر برای ملکی با همین مشخصات و کد پستی وجود نخواهد داشت.

    پیگیری آسان معامله های ملکی
    به دلیل قابل ردیابی بودن کد رهگیری املاک پیگیری این معاملات در همه مراجع قضایی به سرعت قابل ردیابی و رسیدگی می باشد.

    جلوگیری از دخالت فروشنده در فسخ معامله
    بعضی اوقات به دلیل افزایش قیمت ملک و بالا رفتن آن فروشنده قصد می کند که ملک معامله شده را افزایش قیمت بدهد. برای مثال گاهی وقت ها فروشنده های ملک برای جبران افزایش قیمت شرط می کنند که هنگام انتقال سند در دفترخانه خریدار باید یک مقدار مبلغ اضافی دیگر را هم پرداخت کند. اما هنگام صادر شدن کد رهگیری مالکیت انتقال یافته و فروشنده حق هیچ گونه افزایش قیمتی را برای ملک فروخته شده نخواهد داشت.

    تخلیه به موقع ملک اجاره ای
    برای خانه های استیجاری هنگامی که مالک یا مستاجر جدید قصد تحویل خانه را داشته باشند با داشتن کد رهگیری املاک و پیگیری آن می توانند به آسانی حکم تخلیه خانه را گرفته و خانه را به فرد جدید اجاره دهند.

    پیگیری دریافت مبلغ معامله
    در صورتی که فرد خریدار مبلغ معامله شده را در موعد مقرر پرداخت نکند فرد فروشنده می تواند با پیگیری کد رهگیری املاک این موضوع را از طریق قضایی به راحتی پیگیری کند و به حق خود دست یابد.

    استعلام ملک از شهرداری
    با استفاده از کد رهگیری املاک شما می توانید به راحتی در حین معامله از ویژگی های ملک با خبر شوید و بفهمید که ملک در طرح های شهرداری مانند ساخت فضای سبز و .... قرار نگرفته باشد.

    اگر شما در زمان معامله تمایل داشته باشید که کد رهگیری املاک از طریق sms دریافت کنید باید ابتدا درسامانه پیام کوتاه آن ثبت نام بفرمایید. برای این کار باید قبل از ثبت قرارداد در بنگاه معاملاتی عدد 1 را به شماره 11020300 ارسال کنید. هنگام ثبت شماره همراه خود دقت کنید که وارد کردن شماره واقعی خود امری بسیار ضروری می باشد و دادن شماره های اشتباه و ناموجود تخلف محسوب خواهد شد. این سامانه برای هر پیامک مبلغ 200 تومان را از حساب همراه شما کسر خواهد کرد، در صورتی که نیاز به این سامانه نداشتید می توانید با ارسال عدد 2 آن را لغو کرده و از هزینه های اضافی جلوگیری کنید.

    باید توجه کنید که در صورت لغو سامانه دیگر هیچ گونه پیامکی در موضوع کد رهگیری املاک برای شما ارسال نخواهد شد.

    امروزه سایت ها و اپلیکیشن های متعددی در زمینه خرید و فروش و یا اجاره املاک مسکونی، اداری و... منتشر و توسعه یافته اند. در این میان می توان سایت و اپلیکیشن ملکانا (https://www.melkana.com) را یکی از به روز ترین آن ها معرفی کرد.

    بهترین ویژگی MELKANA در مقایسه با دیگر سایت ها را می توان نمایش تصاویر 360 درجه از هر ملک عنوان کرد که از این طریق می توانید به سادگی و قبل از مراجعه به محل ملک ، از فضای بیرونی و داخلی آن به صورت کاملاً واقعی مطلع شد.

    وبسایت ملکانا به عنوان یکی از مشاوران املاک پیشرو در شهر تهران این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده است که هرگونه قرارداد ملکی را همراه با ارائه کد رهگیری ثبت و ارائه نماید که از این طریق می توان اطمینان خاطر مشتریان را افزایش داده و از بروز مشکلات احتمالی در آینده تا حد بسیار زیادی جلوگیری کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار