مدیران خودروعصر اعتبار

چرا آثار ملی باید در تملک شخصی باشد;

مدرسه ۱۲۰ ساله رشت در یک قدمی تخریب

عصر ساختمان- قدیمی‌ترین مدرسه رشت با ۱۲۰ سال قدمت، فرسوده در گوشه‌ای از این شهر رها شده و نیازمند یاری مسئولان و سازمان‌های مرتبط است.

مدرسه ۱۲۰ ساله رشت در یک قدمی تخریب
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، رشت یکی از آن شهر‌هایی است که در خیابان‌ها و کوچه هایش می‌توان اثری تاریخی دید. خشت خشت این بنا‌ها خاطراتی را از زمان گذشته در این شهر نمایان می‌کند که رها کردن آن‌ها موجب فراموشی و فرسوده شدن آن‌ها می‌شود.

    مرکز استان گیلان از پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی برخوردار است که همیشه مورد توجه گردشگران بوده اما بنا‌های تاریخی و عمارت‌های این شهر ناشناخته مانده و کمتر به گردشگران معرفی می‌شود.

    انتهای محله قدیمی ساغریسازان، خیابان دانشسرا را می بینیم؛ خیابانی که چندین بار نامش تغییر کرد، اما در نهایت به پاس عمارت باشکوهی که 120 سال استوار ایستاده، خیابان «دانشسرا» نام گرفت، در این خیابان عمارتی با نام دانشسرای رشت یا مدرسه رشیدی با آن ظاهر فرسوده خودنمایی می‌کند. شاید افراد کمی از نسل‌های جدید از وجود چنین بنایی در شهر خود باخبر باشند.

    مدرسه رشیدی یا همان دانشسرای عالی رشت دارای دو طبقه و آجر نما است که با معماری بی نظیرش در قسمت میانه، شباهت زیادی به مدل الگوی ساختمان شهرداری دارد. به گفته قدیمی‌ها افراد بسیار بزرگی از این دانشسرا فارغ التحصیل شده اند که افتخارآفرین کشور بوده اند.

    شکایت میراث فرهنگی از مالکان مدرسه قدیمی رشت
    ولی جهانی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در گفت و گو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اینکه قدمت این بنا به 120 سال بیش بر می‌گردد، گفت: به کوشش میراث فرهنگی، این بنا در تاریخ 2 مرداد 87 با شماره 23046 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

    او افزود: سازمان میراث فرهنگی به دنبال اعتبارات برای بازسازی و مرمت این بنا است ولی این مدرسه در تملک شخصی است. میراث فرهنگی استان در چندین نوبت خواستار ملاقات با صاحبان این ملک بود و شکایت‌هایی نیز برای مشخص شدن اوضاع مدرسه رشیدی تنظیم شده است، اما مالکان هنوز اقدامات خاصی انجام نداده اند.

    ولی جهانی گفت: سقف مدرسه در هر دو سمت بر اثر برف به طور کامل فروریخته است که شهرداری منطقه دو رشت در تاریخ 15 بهمن ماه 1394 برای جلوگیری از خطرآفرینی، آن قسمت از بام را برای عابران خالی کرده است و دیوار‌های این بنای منحصر به فرد قدیمی در برابر باران و برف بی دفاع است و رطوبت، هر روز بیشتر در جان نیمه جان این بنا نفوذ می‌کند. در حال حاضر این مدرسه به عنوان انبار و کلاس هایش به عنوان پناهگاه کبوتران استفاده می‌شود.

    او تاکید کرد: مرکز استان گیلان از پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی و آثار زیادی برخوردار است که همیشه مورد توجه گردشگران بوده اما بنا‌های تاریخی و عمارت‌های این شهر ناشناخته مانده و کمتر به گردشگران معرفی می‌شود.

    معاون میراث فرهنگی گیلان گفت: یگان حفاظت این اداره کل با مشارکت مردم و انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی در صیانت از این مواریث هویت بخش تلاش می‌کنند اما گاهی مشکلات ملکی و مالی موجود در بنا‌ها موجب عقب افتادن بازسازی و مرمت می‌شود.

    او ادامه داد: در استان گیلان 1080 اثر ملی، 300 اثر شناخته شده تاریخی، یک میراث طبیعی جهانی (جنگل‌های هیرکانی) و شهر ماسوله کاندیدای ثبت جهانی وجود دارد که از آثار ملی به ثبت رسیده است. 105 اثر ملی در شهرستان رشت است و با مرمت این بنا‌ها برای توسعه گردشگری و جذب گردشگر کمک ویژه خواهد شد.

    در این باره به سراغ نیک روز مبرهن شفیعی دکترای مرمت گری بنا‌های تاریخی رفتیم تا اطلاعات بیشتری در خصوص چرایی اوضاع مدرسه تاریخی رشت پرس وجو کنیم که گفت: بی اعتنایی سازمان میراث فرهنگی باعث تبدیل شدن این مدرسه به این صورت شده است به طوریکه اگر حفاظت ومرمت نشود تا 4 ماه دیگر این بنا به طور کامل تخریب خواهد شد.

    او تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی موظف است اگر بنای تاریخی در خطر ریزش بود، آن اثر را مرمت کند ولی آیا در بازسازی آثار از افراد صلاحدید استفاده می‌شود. در چند سال اخیر سازمان میراث فرهنگی کشور توجه ویژه به بنا‌های تاریخی نداشته است و فقط برنامه گردشگری را در دستور کار قرار می‌دهد.

    شفیعی گفت: ابنیه تاریخی در تملک شخصی، زمان برای تخصیص اعتبار برای مرمت بنا‌ها همگی از مواردی است که اگر سازمان میراث فرهنگی کشور بخواهد این مشکلات را برطرف خواهد کرد. باید افرادی در میراث حضور یابند که دغدغه حفاظت وحراست بنا‌های تاریخی را داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار