مدیران خودروعصر اعتبار

تهران در محاصره ۵ مخاطره طبیعی جدی

عصر ساختمان- رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام این مطلب که تهران در محاصره پنج مخاطره طبیعی قرار دارد، از احتمال تصویب تمهیدات مطالعه شده توسط مرکز تحقیقات در هیات دولت خبر داد.

تهران در محاصره ۵ مخاطره طبیعی جدی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی در خصوص پنج مخاطره طبیعی که تهران را تهدید می کند به ارایه نکاتی پرداخت و گفت: زلزله، فرونشست، فروریزش و آتشفشان چهار مخاطره زمین‌شناختی و خطر وقوع سیل خطر بالقوه هیدرولیکی است که تهران با آن روبه رو است.

    دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی افزود: زلزله خطر قریب‌الوقوعی است که تهران را با وجود گسل هایی همچون مشاء، شمال تهران و سایر گسل‌ها تهدید می‌کند. در شهر تهران به عنوان پایتخت، ریسک زلزله و تلفات و خسارات ناشی از آن با وجود جمعیت فراوان و تعداد ساختمان‌های مسکونی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند در صورت وقوع بسیاری از ارکان کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

    بیت‌اللهی از فرونشست به عنوان دومین مخاطره زمین‌شناختی که تهران را تهدید می‌کند، نام برد و افزود: فرونشست زمین بر اساس مطالعه ای که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شده است در حدود 24 سانتیمتر در مناطق حاشیه جنوبی شهر تهران خود را نشان داده است و چنانچه این روند ادامه یابد، آثار مخرب فراوانی را در سطح ناحیه ایجاد می کند.

    رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: فرونشست زمین در مناطق جنوبی شهر تهران، مناطق جنوبی استان تهران تا حاشیه دشت ورامین و دشت‌های جنوب‌غربی استان تهران تا شهریار را تحت‌تاثیر خود قرار داده  است و در این مورد متاسفانه رکورددار دنیا هستیم.

    * 50 هزار میله چاه قنات در تهران پنهان شده است

    وی در عین حال یادآور شد: علاوه بر فرونشست زمین در شهر تهران به عنوان بخش عمده ای از استان تهران، موضوع فرونشست‌های ناشی از قنوات، آب شستگی‌های زیرسطحی، حفاری‌های زیرسطحی، گودبرداری‌ها و احداث مترو نیز وجود دارد که در مناطقی همچون شهران و خیابان پیامبر، میدان قیام، میدان محمدیه و امتداد خیابان مولوی چندین مورد فروریزش اتفاق افتاد.

    بیت‌اللهی توضیح داد: از آنجا که گستردگی شبکه قنوات در شهر تهران بسیار زیاد است و تاکنون 50 هزار میله چاه قنات  در تهران شناسایی شده و تعدادی به همین اندازه مخفی شده و در زیر ساختمان‌ها مدفون شده‌اند احتمال فروریزش‌ها در تهران خطر بالقوه‌ای است که  تهران را تهدید می‌کند.

    غرب تهران در معرض خاکسترهای آتشفشان دماوند

    رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین اعلام کرد: اثرات ناشی از آتشفشان دماوند بر تهران یکی دیگر از مخاطراتی است که تهران را تهدید می‌کند. قله دماوند هرچند از نظر جغرافیایی در استان مازندران قرار گرفته است اما از آنجا که مخاطرات طبیعی مرز سیاسی ندارد و اثرات‌ آن می‌تواند با توجه به موقعیت پدیده، جهت وزش باد و مسائلی نظایر آن خاکسترهای آتشفشانی می تواند تا غرب استان تهران را تحت تاثیر قرار دهد.

    وی با اعلام اینکه چهار مخاطره زلزله، فرونشست زمین، فروریزش و آتشفشان جزو مخاطرات زمین شناختی هستند، پنجمین مخاطره‌ای که شهر تهران را تهدید می‌کند مخاطره هیدرولوژیکی سیل عنوان کرد و گفت: خطر وقوع سیل در تهران مخاطره مهمی است که با سپری شدن فصل تابستان و شروع نزولات جوی، آمدن برف و بارندگی‌ها در دره‌رودهای مشرف بر شهر تهران که هفت حوزه آبریز بزرگ از سمت شمالی تهران را در بر گرفته اند، پیش‌بینی می‌شود.

    وی دایره گستردگی وقوع سیل را از شمال‌غرب تا شمال‌شرق، از سمت غرب تهران تا حواشی غربی فرودگاه مهرآباد به سمت اتوبان امام‌علی و مسیر دره دارآباد برشمرد.

    بیت‌اللهی گفت: در مرکز تحقیقات در صدد هستیم نشست ویژه‌ای با تمرکز بر چالش های سیل تهران در حوزه ساختمان و شهرسازی با توجه به مسئولیت وزارت راه و شهرسازی برگزار کنیم که تمهیدات و اقدامات ساده‌ای را که می‌شود برای کم کردن خسارت‌ها و تلفات ناشی از سیل با حداقل هزینه ها انجام داد سعی کنیم در هیات دولت به تصویب برسانیم و اجرایی کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار