مدیران خودروعصر اعتبار

خطرات رفتن نمای ساختمانها در تهران به استفاده از سنگ

عصر ساختمان- دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با بیان اینکه در کشورهای همجوار نمای ساختمانها سیمان است گفت: سنگ جزء منابع ملی محسوب می شود اما متاسفانه در ایران نمای ساختمانها بیشتر سنگ است که در زمان وقوع زلزله خطرپذیری بالایی دارد.

خطرات رفتن نمای ساختمانها در تهران به استفاده از سنگ
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، علی‌اکبر نبی‌ئی در حاشیه مراسم پیوستن نظام مهندسی تهران به "کمپین نما هویت شهری"  در پاسخ به این سئوال که چرا نمای ساختمانها با هویت ایرانی-اسلامی فاصله گرفته اند و همکاری سازمان نظام مهندسی با کمیته های نمای شهرداری به چه شکل است گفت:بعد از صحبت‌های مقام معظم رهبری که بحث هویت‌بخشی و نظم دادن به نماهای شهری مطرح شد، پیرو آن دستوری که صادر شد کمیته‌های نمای شهری در شهرداریها تشکیل شد تا از برخی مسائل و اغتشاش بصری که در نماهای شهری وجود دارد جلوگیری کنند.

    وی افزود:کمیته‌هایی که تشکیل شد باعث شد تا در مناطق پایین‌تر به کیفی‌سازی کمک زیادی کند و در مناطق بالای شهر چون قبلاً ارزش افزوده بالایی داشته‌اند، به صورت خودکار طراحی‌های خوبی شده بود، بنابراین در شروع کار یک مقدار کار برای طراحان حرفه‌ای سخت شده بود و عملاً ساختمان‌ها را به صورت تک بنا طراحی می‌کردند و به جداره شهری توجهی نمی‌شد.

    نبی‌ئی خاطر نشان کرد:یکی از نقاط قوت این کمیته‌ها این بود که معماران به جداره شهری و بدنه شهری توجه کنند، همانطور که در تعالیم اسلامی هم هست معماری نباید خود را به رخ بکشد و نباید به سمت تجمل‌گرایی برود پس فاخر بودن را باید به عنوان معماری ارزشمند ببینیم نه به عنوان معماری که خود را بخواهد به رخ دیگران بکشد.

    دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران ادامه داد:کمیته‌های نما از تجمل‌گرایی در نما جلوگیری کرد و سعی کرد نمای شهر را به صورت آرام طراحی کند و بعد از اظهارات صورت گرفته قرار شد یک سری افراد حرفه‌مند وارد این عرصه شوند تا در کنار اساتیدی که در کمیته‌های نما هستند، حضور داشته باشند.

    وی اضافه کرد: اعضای حرفه‌مند طبق قانون و مصوبه‌ای که تدوین و اعلام شده می تواند از جامعه مهندسان مشاور باشند، چرا که آنها همکاران سازمان نظام مهندسی هستند و انتخاب این افراد حرفه‌مند باید در سطح وسیع‌تری در سازمان نظام مهندسی دیده شود، چرا که سازمان نظام مهندسی با 115 هزار عضو عملاً پتانسیل بالایی دارد که انتخاب این اعضا از طریق سازمان نظام مهندسی که ارگان بالادست‌تری است می تواند در کنار جامعه مهندسان مشاور اقدامات خوبی انجام دهد.

    دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در پاسخ به این سؤال که چرا در شهر تهران طراحی و نماهای ساختمان‌ها هویت ایرانی - اسلامی رعایت نمی شود و با آن فاصله گرفته‌ شده آیا متولی خاصی برای ساماندهی نماهای ساختمانی وجود دارد و آیا سازمان نظام مهندسی قرار بر ورود به این موضوع را دارد، گفت: این موضوع یک بحث فراسازمانی است؛ یعنی بحثی است که مدیریت شهری مثل شورای شهر و شهرداری و یا جامعه مهندسان مشاور و معماران زبده وارد این موضوع شوند تا ساماندهی هر چه سریع‌تر رخ دهد.

    وی افزود: گزارش‌هایی که در خصوص وضعیت نمای ساختمان‌ها وجود دارد، بیشتر در خصوص مسائل فنی است که کمیته‌های نما ارائه کرده‌اند.

    وی ادامه داد: نقش معماران در این خصوص بسیار حائز اهمیت بوده و هست اما در حال حاضر متأسفانه یک مقدار از این مسائل دور شده‌ایم و این لازم است که نشست‌هایی که سازمان نظام مهندسی، شهرداری و شورا برگزار کند، به یک هم‌اندیشی و تفکر یکسانی از بابت اینکه بتوانند کار مثبتی انجام دهند.

    وی خاطر نشان کرد:پس باید معماران پیشرو، ایده‌های جدیدی ارائه کنند و موضوعاتی که در کمیته‌های نما انجام و بحث می‌شود را به مرحله اجرا نزدیک کنند چرا که هنوز الگوی مشخصی نداریم که بخواهیم بگوئیم باید به این سمت حرکت کنیم.

    *نمای تمام ساختمان‌ها در تهران بیشتر به سمت استفاده از سنگ حرکت کرده است

    نبی‌ئی در پاسخ به این سؤال که چرا نمای تمام ساختمان‌ها در تهران بیشتر به سمت استفاده از سنگ حرکت کرده است، گفت: در حوزه مصالح ساختمانی سنگ به عنوان یک منابع ملی مطرح می‌شود و دلیلی ندارد که منابع ملی را در ساختمان و نمای ساختمان‌ها مصرف کنیم، آن هم در ارتفاع‌های بسیار بالا چرا که در زمان وقوع زلزله این نماها تخریب زیادی خواهد دید و صدمات زیادی وارد خواهد کرد.

    وی افزود:در کشورهای همجوار و همسایه نماهای ساختمانی را عمدتاً از سیمان و از مصالح بوم‌آور استفاده می‌کنند، در حالی که در ایران بیشتر در نماها از سنگ استفاده می‌شود.

    به گفته وی،اتفاقاً سیمان در زمان زلزله ایمن‌تر از سنگ بوده و هم در منابع ملی صرفه‌جویی خواهد شد.

    نبی‌ئی ادامه داد: با توجه به اقلیمی که کشور دارد می‌توانیم از آجر استفاده بیشتری در نماهای ساختمان‌ها داشته باشیم و نظارتی که سازمان نظام مهندسی می‌تواند در طراحی‌ها داشته باشد پس نباید از محصولاتی به اسم واردات بدون مطالعه در نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد و باید معایب و مزایای آن را در حوزه استانداردسازی دیده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار