مدیران خودروعصر اعتبار

حکم تخریب برای هرگونه ساخت و ساز در بخش های تاریخی

عصر ساختمان- رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ مکلف شد هر گونه تخریب در حوزه آثار تاریخی را حکم قلع و قمع بدهد و این اقدام کمک به حمایت از بناهای تاریخی کشور است.

حکم تخریب برای هرگونه ساخت و ساز در بخش های تاریخی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فارس، علی اصغر مونسان در جلسه شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: سال گذشته سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور موفق شد 203 هزار شغل را ایجاد کند.

    وی ادامه داد: در سال گذشته علی‌رغم تمامی تحریم‌ها توانستیم آمار گردشگری را از عدد 4.7 میلیون در سال 96 به 5.7 میلیون در سال 97 افزایش دهیم و درصد اشغال هتل‌ها نیز رشد پیدا کرد و گردشگری داخلی نیز افزایش یافت.

    وی با اشاره به اینکه 180 میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است،‌ گفت: بیش از 50 درصد این پروژه‌ها تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد و این 180 هزار میلیارد تومان، 1900 پروژه را شامل می‌شود که 50 پروژه آن مربوط به هتل است.

    رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور اظهار داشت: حجم زیادی از پروژه‌های ما 4 و 5 ستاره است که در حال احداث هستند و در دولت تدبیر و امید حجم کارهایی که در حوزه گردشگری انجام شده است با کل اقدامات کشور در قبل از این دولت برابری می‌کند.

    وی با اشاره به اینکه نگاه به گردشگری کامل نیست، اضافه کرد: بعضی‌ها با توسعه گردشگری مخالفت می‌کنند ولی ما توانستیم در حال حاضر لغو روادید با چند کشور را از جمله کشور عمان اجرایی کنیم. با لغو روادید با کشور عمان در سال گذشته 12 هزار و 400 گردشگر عمانی وارد کشور شدند که رشد سه برابری داشته است.

    مونسان خاطرنشان کرد: اخیرا نیز با کشور چین لغو روادید انجام شده و سال گذشته کشور چین 150 میلیون گردشگر خارجی داشت که ما به دنبال جذب گردشگر یک میلیونی از کشور چین هستیم و چشم‌اندازمان نیز جذب گردشگر 2 میلیونی است.

    رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور اظهار داشت: عدم درج مهر در گذرنامه‌ها یکی دیگر از اقداماتی بود که از سوی هیات دولت و رئیس‌جمهور ابلاغ شد و گردشگران خارجی در مبادی ورودی کشور گذرنامه‌هایشان مهر نمی‌خورد تا با محدودیت‌هایی مواجه نشوند.

    وی گفت: به عنوان مثال اگر گردشگران خارجی وارد کشور شوند و مهر ورودی به کشور در گذرنامه آنها ثبت شود با توجه به تحریم‌ها و تبلیغات ضدی که علیه جمهوری اسلامی ایران انجام شده است، برای ورود به کشورهای دیگر با مشکلاتی مواجه می‌شود، بنابراین ثبت مهر در روادید آنها منتفی شده است.

    مونسان تصریح کرد: ما توانستیم دو رویداد همدان 2018 و تبریز 2018 را اجرا کنیم و دبیر کل سازمان گردشگری وارد همدان شد و در شرایطی که آمریکا، ایران‌هراسی را ترویج کرده بود صحبت‌هایی را به نفع ایران انجام داد و این صحبت‌ها چند روزی بر روی آنتن گردشگری جهان بود.

    رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بین اعضای دولت و دستگاه‌ها رتبه یکی مانده به آخر را دارد و رتبه اول در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست است. بودجه ما بسیار کم است و هیچ تناسبی با انتظارات و برنامه‌های این سازمان بودجه فعلی ندارد.

    وی گفت: یکی از اقدامات ما در تبلیغات گردشگری استفاده از فضاهای مجازی است و توانسته‌ایم با استفاده از فضای مجازی که تبلیغات آن رایگان است، گردشگری الکترونیک را اجرایی کنیم.

    مونسان تصریح کرد: پورتال جامع گردشگری نیز اجرایی شده است و تمامی جاذبه‌های گردشگری کشور در آن اضافه شده و به زودی این پورتال به زبان چینی مجهز می‌شود و رد کل به دنبال آن هستیم به 10 زبان زنده دنیا خدمات گردشگری کشور در این پورتال ارائه شود.

    رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور بیان داشت: ما 281 میلیون دلار صادرات از مبادی گردشگری کشور داشته‌ایم.

    وی افزود: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در حوزه میراث فرهنگی نیز اقدامات زیادی انجام شده است و با توجه به اینکه هویت یک کشور را میراث فرهنگی آن می‌سازد؛ بنابراین مردم توجه جدی به این موضوع دارند.

    مونسان خاطرنشان کرد: بیش از یک میلیون سایت تاریخی در کشور شناخته شده و اگر تمام توقعات را بخواهیم برآورده کنیم، باید کل بودجه دولت در میراث فرهنگی هزینه شود.

    رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور اظهار داشت: ما 34 هزار ثبت ملی و 24 ثبت جهانی و همین‌طور 2000 پروژه مرمتی در کشور انجام داده‌ایم، ولی سال گذشته کل بودجه عمرانی ما 200 میلیارد تومان بوده است.

    وی ادامه داد: اخیرا نیز قانون جدید میراث فرهنگی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است که هم به نفع مالکان میراث و هم به نفع خود میراث فرهنگی کشور است.

    مونسان تصریح کرد: بر اساس این قانون هر گونه تخریبی در حوزه آثار تاریخی صورت بگیرد، کمیسیون ماده 100 مکلف است حکم قلع و قمع بدهد و با جریمه نمی‌توان جلوی تخریب آثار تاریخی را گرفت و این نیز کمکی به حمایت از بناهای تاریخی کشور است.

    رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور اظهار داشت: ما سالی یک سهمیه در ثبت جهانی داریم و اینطور نیست که سازمان در این زمینه کوتاهی انجام داده باشد و همه کشورهای جهان سالی یک میراث فرهنگی می‌توانند ثبت کنند و ما هرساله یک ثبت جهانی داریم.

    وی یادآور شد: سند توسعه گردشگری کشور نیز سال گذشته تدوین شد و مراحل نهایی آن در حال طی شدن است و امیدواریم هرچه سریع‌تر از کمیسیون‌ها عبور کند و در هیات دولت مطرح شود.

    مونسان با اشاره به اینکه صنعت گردشگری روند روبه رشدی دارد، گفت: حمایت‌های خوبی در بحث گردشگری صورت گرفته است و تسهیلاتی نیز در حوزه گردشگری اختصاص یافته است.

    رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور اظهار داشت: با اجرای بوم‌گردی کسب‌وکارها را به روستاها آوردیم و رونق خوبی در این زمینه ایجاد شده است.

    وی به ثبت جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد و گفت: ما به دنبال حفاظت از محیط زیست هستیم و با این اقدام نشان دادیم حوزه گردشگری به دنبال تخریب نیست و خوشبختانه پروژه‌های گردشگری تمامی موارد زیست‌محیطی را رعایت می‌کند.

    مونسان اضافه کرد: ‌ما در حال حاضر 600 موزه فعال در کشور داریم و به ازای هر 5 روز یک موزه غیردولتی در کشور راه‌اندازی شده است.

    رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور اظهار داشت: خانه‌هایی که اشیای تاریخی را نگهداری می‌کردند به عنوان موزه‌های غیردولتی شناخته شدند و حفاظت خوبی نیز از این آثار تاریخی صورت می‌گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو