مدیران خودروعصر اعتبار

آتش‌نشانی تهران:

در میدان حسن‌آباد فقط با یک بنای تاریخی مواجه نبودیم

عصر ساختمان- مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در واکنش به انتقادها درباره نحوه اطفای حریق چند وقت پیش میدان تاریخی حسن آباد گفت: در این حادثه با تعدادی از انبارهای متروکه نیز مواجه بودیم و فقط با یک بنای تاریخی روبه‌رو نبودیم.

در میدان حسن‌آباد فقط با یک بنای تاریخی مواجه نبودیم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا، مهدی داوری روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه استفاده از آب برای اطفای این حریق مورد انتقاد واقع شده تصریح کرد:‌ اگر در این حادثه فقط آتش به بنای تاریخی حسن‌آباد سرایت کرده بود، بله این فرضیه (استفاده از کف برای اطفا) درست بود است اما ما در این حادثه با انبارهای متعدد فرسوده و مخروبه نیز مواجه بودیم.

    وی تاکید کرد: بهترین خاموش کننده برای اجسامی نظیر چوب، پلاستیک و کاغذ آب و برای اجسام مایع که از سطح آتش شروع می‌شود کف است.

    علت تاخیر در اطفای میدان حسن آباد

    مدیرعامل آتش نشانی تهران همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره علت تاخیر و اطفای دیرهنگام بناهای تاریخی حسن آباد باوجود همجواری ایستگاه آتش نشانی در این محدوده گفت: زمان وقوع حادثه سه تیم عملیاتی حریق و نجات این ایستگاه در نقاط دیگری مشغول عملیات بودند و زمانی که حادثه به سامانه 125 اعلام شد آتش نشانان در مدت پنج دقیقه به محل حادثه رسیدند.

    27 تیرماه امسال بناهای واقع در میدان تاریخی و ثبت ملی حسن آباد دچار حریق شد؛ منشا شروع آتش را در بخش انبار ابزار و یراق اعلام و بیان کردند که حریق خسارت های زیادی به آثار تاریخی این میدان وارد کرده است.

    خسارت های زیاد آتش سوزی در این میدان در حالی بود که ایستگاه آتش نشانی در همین میدان قرار دارد و انتقادها همزمان از آتش نشانی در این زمینه بالا گرفته بوده است.

    برخی اعضای شورای شهر از عملکرد آتش نشانی در این زمینه انتقاد کرده اند.

    آتش در پایتخت دیر کشف می‌شود

    وی با بیان اینکه یکی از معضلات شهر تهران در حوادث آتش سوزی دیر کشف شدن حریقهاست گفت: در همین حادثه حسن‌آباد حدود 20 دقیقه پس از شروع آتش، حادثه به آتش نشانی اعلام شد.

    به گفته داوری، بطور میانگین در برخی حوادث پس از گذشت یک دقیقه حریق به رشد حداکثری می‌رسد و اگر این حریق زودتر اعلام شود، حادثه با خسارت های کمی مواجه خواهد بود.

    داوری همچنین درباره فاصله پوشش‌دهی آتش‌نشانان در مناطق عملیاتی نیز گفت: 130 ایستگاه در هشت منطقه عملیاتی در تهران فعالیت دارد که به‌طور میانگین فاصله پوشش دهی هر یک از مناطق 5،5 کیلومتر است.

    به گفته وی در نقاط مرکزی شهر به‌دلیل وجود زیاد مراکز تجاری و مسکونی این میزان به سه کیلومتر رسیده است.

    مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: پایتخت به لحاظ گسترش فضاهای تجاری و مسکونی در این چند سال اخیر پیشرفت داشته اما در بخش فرهنگ‌سازی جلوگیری از حوادث و تجهیزات عقب هستیم.

     

    قانون بازنشستگی آتش‌نشانان

    مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران همچنین درباره اصلاحیه قانون سخت و زیان آور بودن آتش‌نشانان تهرانی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این قانون در حال حاضر در حال اجراست با این تفاوت که بیمه تامین اجتماعی میزان سال‌های ارفاقی را 10 سال اعمال می‌کند اما در صندوق بازنشستگی شهرداری تهران پنج سال اعمال می‌شود.

    به گفته وی، اقدامات خوبی از سوی شهرداری و شورای شهر تهران و همچنین شورای عالی استان ها در این زمینه (همسان سازی ارفاقی بازنشستگی ها)‌ انجام شده که به نظر می‌رسد پس از تدوین لایحه از سوی شهرداری برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

    داوری خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان امسال این اصلاحیه قانون بازنشستگان آتش‌نشان در تهران مورد تصویب مجلس قرار گیرد.

    توسعه ایستگاه‌ها

    مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهر تهران همچنین گفت:‌ 6 ایستگاه آتش نشانی در حال ساخت داریم که از این تعداد 2 ایستگاه حتما تا پایان سال به بهره برداری می رسد و  چهار مورد دیگر هم در سال آینده افتتاح می شود.

    داوری تاکید کرد: امروز به جرأت می‌گوییم که در تهران قوی‌ترین آتش نشانی منطقه را داریم و مرکز آموزش ما یکی از مراکز معتبر جهانی به شمار می رود.

    مردم مطالبه کنند

    داوری ادامه داد: مردم باید ایمنی ساختمان و شهر را مطالبه کنند و برای مثال از سازنده یک خانه بپرسند که چه معیارهای ایمنی در ساخت آن ساختمان رعایت شده است.

    وی گفت: باید نظارت در حوزه ایمنی شهر افزایش یابد زیرا ایمنی یک ساختمان سبب می‌شود با یک دستکاری دستخوش تغییر و ساختمان ایمن به ساختمان ناایمن تبدیل شود.

    2 هزار دست لباس تحویل آتش‌نشانان شد

    به گفته داوری، برای حفاظت فردی آتش‌نشانان سال گذشته 2 هزار دست لباس خریداری و به آتش نشانان تحویل داده شد و هزار دست دیگر هم تا ماه آینده به آتش نشانان تحویل داده می شود.

    مدیرعامل سازمان آتش نشانی به ارایه کیت نجات به آتش نشانان خبر داد و گفت: به زودی خودروهای جدید به ناوگان آتش نشانی شهر تهران افزوده خواهد شد.

    داوری ر خصوص تجهیزات مورد استفاده از سوی آتش نشانان و وارداتی بودن آنها نیز توضیح داد:‌ بخشی از وسایل ما وارداتی و بخش عمده آنها تولید داخل است.

    به بوی سوختگی حساس باشید

    مدیرعامل آتش نشانی تهران همچنین به ضرورت حساس شدن شهروندان نسبت به بوی سوختگی تاکید و بیان کرد:‌ بسیاری از شهروندان وقتی حادثه رخ می‌دهد و زمان گذشته است می‌گویند بوی سوختگی را قبل‌تر استشمام کرده اند.

    داوری گفت: اگر در زمان مناسب شهروندان وقوع آتش سوزی را به سازمان آتش نشانی اعلام کنند دست سازمان بازتر است و خدمت رسانی بهتری می تواند انجام دهد.

    130 ایستگاه آتش نشانی در هشت نقطه عملیاتی با پنج هزار و 400 نیروی عملیاتی و با استفاده از یک هزار و 100 خودرو سبک و سنگین در شهر تهران فعال است‌.

    براساس آمارها روزانه بیش از 250 حادثه به سامانه 125 شهر تهران اعلام می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو