مدیران خودروعصر اعتبار

علت تخریب زود هنگام آپارتمان‌ها در پایتخت چیست؟

عصر ساختمان-امروزه در مناطق ۲۲ گانه پایتخت شاهد هستیم بسیاری از ساختمان‌ها با اینکه سال‌ها از عمر آن‌ها باقی‌مانده تخریب می‌شوند.

علت تخریب زود هنگام آپارتمان‌ها در پایتخت چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، زهرا نژاد بهرام عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران  درباره عمر مفید ساختمان‌های پایتخت با تاکید به افزایش کیفیت ساخت و ساز ساختمانی در چند سال گذشته گفت: وضعیت ساختمان از لحاظ کیفیت ساخت نسبت به چند سال گذشته و حتی اوایل انقلاب بهتر شده و علت آن نیز تغییر در شیوه ساخت و ساز ساختمان بوده است.

    عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به این نکته که بالا رفتن ارزش زمین یکی از دلایل تخریب زود هنگام ساختمان است، افزود: به علت محدود بودن قطعات زمین در پایتخت و بالا رفتن ارزش زمین شاهد هستیم ساختمان‌هایی با عمر 10 سال که هنوز وضعیت خوبی دارند را به عنوان کلنگی خرید و فروش می‌کنند.

    نژاد بهرام گفت: این اقدام موجب می‌شود برای کسب ارزش افزوده از سوی مالک ساختمان‌های پایتخت با عمر تنها چند سال تخریب شود و جای خود را به ساختمان‌هایی با تراکم بالاتر بدهد.

    عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به ایراد در برخی از قوانین و برنامه‌ریزی‌های شهر گفت: در کنار قیمت زمین یکی دیگر از مسائلی که در تخریب زود هنگام ساختمان نقش دارد تغییر در قوانین و طرح‌های توسعه شهری است.

    نژادبهرام با تاکید بر این نکته که باید طرح‌های توسعه شهری ثابت بماند، اظهار کرد: شرایط نباید به شکلی پیش رود که با استفاده از تغییرات در برنامه توسعه شهری ساختمان‌ها در حالی که از عمر مفید آن‌ها سالیانی با قی مانده است برای کسب ارزش افزوده بیشتر تخریب و جای خود را به ساختمان‌های چند طبقه بدهند.

    عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که باید نظارت‌ها در حوزه ساخت و ساز ساختمان افزایش یابد، گفت: در کنار افزایش کیفیت ساخت و ساز باید مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی نیز از مصالح مورد تایید سازمان ملی استاندارد باشد تا عمر مفید ساختمان‌ها افزایش پیدا کند.

    نژادبهرام در پاسخ به این سوال که کدام عامل بیشترین سهم را در افزایش تمایل افراد به تخریب ساختمان‌هایی که هنوز از عمر مفید آن‌ها سال‌ها باقی مانده است، گفت: به عقیده من مهمترین دلیل انگیزشی برای تخزیب خانه‌ها افزایش ارزش زمین است که موجب می‌شود تمایل افراد برای تخریب ساختمان بیشتر شود.

    عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که عمر مفید ساختمان در پایتخت چند سال است، بیان کرد: اگر از مصالح با کیفیت استفاده شود و ساختمان طبق اصول و قوانین ساخته شود عمر مفید ساختمان را می‌توان تا 50 سال در نظر گرفت.

    محدود بودن قطعات زمین در پایتخت و بالا رفتن ارزش زمین‌های موجود موجب شده است مالکان ساختمان‌ها در مناطق 22 گانه برای بهره مندی از ارزش افزوده با تهاتر ساختمان‌هایی که هنوز سال‌ها از عمر آن‌ها باقی مانده است را تخریب کنند و با مازاد تراکم برای کسب منفعت یشتر شروع به ساخت و ساز مجدد کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو