مدیران خودروعصر اعتبار

باز هم آتش‌سوزی در بازار تبریز

عصر ساختمان-مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز گفت: آتش سوزی در مغازه‌ای واقع در پشت بازار امیر تبریز اطفاء شد.

باز هم آتش‌سوزی در بازار تبریز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، محمد قلیزاده در این خصوص اظهار کرد: این آتش سوزی که در یک باب مغازه فروش کیف رخ داده بود در لحظات اولیه وقوع توسط آتش نشانان مهار شد.

    وی افزود: هم اکنون آتش‌نشانان مشغول عملیات لکه گیری و ایمن سازی هستند و با تلاش آتش نشانان از گسترش و سرایت حریق به سایر مغازه‌ها پیشگیری شده است.

    بازار تبریز بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار سرپوشیده در سطح جهان به‌شمار می‌رود که در شهر تبریز در ایران واقع شده‌است. این بازار با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیدهٔ جهان است.

    بازار تبریز در مردادماه سال 1389 خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. این بازار از بازارچه‌ها دالان‌ها، تیمچه‌ها سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل یافته‌است. پیش‌تر به جهت قرارگرفتن شهر تبریز بر سر چهارراه جادهٔ ابریشم و گذر روزانهٔ هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده‌است.

    این بازار حدود 3 سدهٔ پیش و پس از وقوع زمین‌لرزهٔ تاریخی تبریز در سال 1193 قمری توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز بازسازی شده‌است. بازار تبریز در سال 1354 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. تاریخ بنای این مجموعه مشخص نیست، ولی بسیاری از جهان‌گردانی که از سدهٔ چهارم هجری تا دورهٔ قاجاریان از این بازار بازدید کرده‌اند، دربارهٔ آن اطلاعاتی ارائه داده‌اند.

    این بازار با داشتن حدود 5٬500 باب حجره، مغازه و فروشگاه، 40 گونه شغل، 35 باب سرا، 25 باب تیمچه، 30 باب مسجد، 20 باب راسته و راسته‌بازار، 11 باب دالان، 5 باب حمام و 12 باب مدرسه، به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.

    این مجموعه با نام مجموعه بازار تبریز در تاریخ 25 شهریور 1354 با شمارهٔ ثبت 1097 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در سال 2010 نیز این مجموعه با شماره ثبت 1346 به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و اما با آتش سوزی گسترده در تاریخ 98/2/19 بخشی از این بازار فروریخت و بیش از 100 ها مغازه در شعله های ویران کننده سوخت.

    لازم به یادآوری است که حدود ساعت 23 شب 19 اردیبهشت امسال بود که خبر آتش‌سوری در سرای دو دری (ایکی قاپیلی) بازار تاریخی تبریز به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و باتوجه به گستره‌ی آتش‌سوزی، مردم تبریز تا ساعات اولیه صبح بیدار مانده و لحظه به لحظه اخبار مربوط به اطفای حریق را پیگیری می‌کردند.

    نگرانی اصناف بابت از بین رفتن اموالشان و همچنین نگرانی مردم از آسیب دیدن بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده، باعث ایجاد تجمع در ورودی‌های منتهی به سرای دو دری شده بود.

    عوامل آتش‌نشانی و اورژانس از همان دقایق اولیه وقوع حادثه در صحنه حاضر شده و عملیات مهار آتش و امدادرسانی به مصدومان حادثه را پیگیری کردند، همچنین نیروهای انتظامی، سپاه و ارتش نیز با حضور در محل حادثه ضمن برقراری نظم و امنیت، آتش‌نشانان را در مهار حریق یاری کردند. در نهایت پس از پنج ساعت تلاش بی‌وقفه آتش‌نشانان، حریق به طور کامل مهار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار