مدیران خودروعصر اعتبار

پَلُم، روستایی محروم از زیرساخت‌های آب و برق و جاده

عصر ساختمان- سهم مردم منطقه پَلُم‌ در شهرستان ایذه از امکانات اولیه برای زندگی تقریبا هیچ است، مردمی که اوج آرزویشان احداث یک جاده خاکی برای عبور و مرور است.

پَلُم، روستایی محروم از زیرساخت‌های آب و برق و جاده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا، منطقه پَلُم دره بهنا در نقطه سخت گذر در دهستان سوسن شرقی بخش سوسن در شهرستان ایذه واقع شده است، اگر می‌خواهید اوج محرومیت را مشاهده کنید، حتما سری به این منطقه بزنید، منطقه پلم از چند پارچه آبادی تشکیل شده است که مجموعا بیش از 80 خانوار در آنها زندگی می‌کنند.

    برای سفر به پلم باید یک مسیر سه ساعته را با اتومبیل طی کنید و بعد از عبور از مرکز بخش سوسن، روستاهای جنگه، چال آبزا، شله‌دون و پس از گذر از جاده پر از چاله و چوله و رسیدن به روستای درازنو ، سفر شما با وسیله نقلیه به پایان می‌رسد.

    سال گذشته از روستای درازنو به سمت منطقه پلم حدود سه کیلومتر را برای احداث جاده مسیرتراشی کرده‌اند و به گفته اهالی قبل از اینکه مقداری از راه دچار آب بردگی شود اتومبیل‌های کمک‌دار می‌توانستند این مسیر را طی کنند اما اکنون این امکان نیز وجود ندارد.

    برای رسیدن به مقصد باید از کوه‌هایی سر به فلک کشیده عبور کنید، حدود چهار ساعت کوهنوردی نیاز است تا شما اولین خانه‌های پلم را مشاهده کنید، البته اگر بتوان به سرپناههای محقر زیر درخت‌های بلوط نام  خانه داد.

    وقتی پای درد دل مردم محروم این منطقه می‌نشینید، از قناعت در گفتارشان شگفت زده می شوید، یکی از اهالی این منطقه می‌گوید: ما چیزی جز آب و جاده نمی‌خواهیم، آب را برای رفع تشنگی کودکان و جاده را برای رفت و آمد آسان تر می‌خواهیم.

    ناصر باقری می‌افزاید: وقتی جاده نباشد، یک مریض بدحال را چگونه باید به مراکز درمانی برسانیم؟ از زمانی که به یاد دارم چندین نفر از اهالی منطقه به دلیل بیماری و نرسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند.

    وی با اشاره به خطر از دست رفتن جان زنان باردار این منطقه به هنگام زایمان  تأکید می‌کند: یک عقرب گزیدگی ساده در پلم به راحتی می‌تواند موجب مرگ شود، وقتی کسی دچار بیماری می‌شود باید او را روی چهار چوب ( وسیله‌ای دست‌ساز شبیه برانکارد) بگذاریم و از دل کوه‌ها به سمت جاده حرکت کنیم، تصور کنید مسیری که طی کردنش به صورت عادی بیش از چهار ساعت زمان می‌برد، با حمل بیمار چقدر طول می‌کشد؟ معلوم هم نیست آیا این مریض فرصت رسیدن به بیمارستان را پیدا کند یا نه .

    آب شرب، گوهر نایاب در پلم

    باقری با که با زبان شیرین بختیاری صحبت می‌کند در ادامه می‌گوید: ما آب نداریم، زنان و دختران ما باید ساعت پنج بعدازظهر سر منبع آبی بروند که فاصله آن تا برخی خانه‌ها بیشتر از یک ساعت است، آنها مَشک‌های آب خود را در نوبت می گذارند و تا تاریکی شب منتظر آب می مانند ، آب کم‌فشاری که بیش از 20 دقیقه طول می‌کشد تا یک مشک‌را پر کند، برای همین ، پر کردن مشک‌ها و بازگشت به خانه برای برخی که دیرتر می آیند یا مصرف آبشان بالاتر است،  تا طلوع صبح روز بعد طول می کشد.

    وی می‌گوید: مردان و پسران که روزها از سپیده دم تا پاسی از شب به دنبال گوسفندان خود روانه کوه‌های اطراف می‌شوند و وظیفه تهیه آب بر عهده زنان است، حل مشکل آب شرب ما کمترین و ابتدایی ترین خواسته مردم اینجاست ، تحمل این وضعیت مردان ما را پیر می‌کند.

    برای رفع محرومیت پلم باید ابتدا جاده آن تکمیل شود

    بخشدار سوسن از توابع شهرستان ایذه درباره محرومیت منطقه پلم می‌گوید: برای زدودن غبار محرومیت از چهره پلم باید ابتدا جاده دسترسی آن احداث شود، چند کیلومتر از جاده مذکور نیز مسیرشکافی شده است.

    محمد سعید الماسی ادامه می‌دهد: ولی مسیر شکافی این مسیر تا روستای پلم باید انجام شود سپس مراحل بعدی مانند زیرسازی و آسفالت به انجام برسد که متأسفانه پیمانکار احداث این پروژه به دلایلی از انجام آن سر باز می‌زند.

    وی می‌افزاید: بعد از تکمیل جاده، کارهای مربوط به تامین آب شرب و برق این منطقه نیز به انجام خواهد رسید تا مقداری از محرومیت این منطقه کاسته شود.

    اقدامات قانونی در رابطه با پیمانکار پروژه جاده روستای پلم در حال انجام است

    رییس اداره راه و شهرسازی ایذه  چنین می‌گوید: تابستان سال گذشته پیمانکار مسیرتراشی این جاده مشخص شد، وی با بهانه‌های مختلف مانند خرابی دستگاه‌ها در فصل تابستان و برف و باران در زمستان از زیر انجام این پروژه شانه خالی میکرد.

    سیامک رشیدی نیک ادامه می‌دهد: در ابتدای سال جاری این پیمانکار به بهانه افزایش نرخ‌ها، دوباره روند کم کاری را در پیش گرفت، در حال حاضر مکاتبات اداری برای پس گرفتن پروژه از وی و همچنین محرومیتش از قراردادهای جدید در حال انجام است.

    وی از اعتبار 2 میلیارد ریالی مسیر شکافی این جاده در سال قبل خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: برای سال جاری نیز با توجه به محرومیت فراوان منطقه پلم، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا چهارمیلیارد ریال برای تکمیل روند مسیر شکافی این جاده در نظر گرفته است.

    رییس اداره راه و شهرسازی ایذه می‌افزاید: مردم محروم پلم از حداقل‌های زندگی نیز محروم هستند و به همین دلیل به دنبال یک‌ بودجه استانی برای تسریع در روند احداث این جاده هستیم.

    تا موعد تغییر پیمانکار و تکمیل جاده دسترسی روستاهایشان، مردم پلم چشم انتظار دست یاریگر مسوولی هستند که قبل از فصل سرما، بتواند با ساخت جاده آنها را  از گذرگاه سخت زندگی کنونی شان به شرایطی بهتر عبور دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار