مدیران خودروعصر اعتبار

شمارش معکوس برای افتتاح خانه قجری امین‌السلطان

عصر ساختمان- فازاول عمارت قجری امین‌السلطان مرمت شد. برخی می‌گویند قرار است خانه اتحادیه به موزه مشاهیر تبدیل شود اما هنوز کاربری دقیق آن مشخص نیست، به گفته مسؤولان شهری فاز دوم پروژه سال آینده افتتاح و آماده بهره برداری می شود.

شمارش معکوس برای افتتاح خانه قجری امین‌السلطان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس خانه اتحادیه یا امین‌السلطان عمارتی قجری متعلق به صدراعظم دوره ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمد علی شاه قاجار  بود که توسط رحیم اتحادیه خریداری شد . این خانه در حال حاضر دارای  3500 متر بنای مسقف قدیمی و 6300 متر بنای مسقف جدید، 7 عمارت و همچنین حیاط، حوض‌خانه و حمام است و تنها بقایای لاله زار قدیم است. این ملک  در منطقه 12 شهرداری تهران قرار گرفته است.

    خانه ای که ثبت ملی شد ولی دوباره از ثبت خارج شد

    این خانه  سال ها لاتکلیف بود تا اینکه 14 سال پیش توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 1205  به عنوان یک اثر تاریخی به ثبت رسید. بعد از چند سال  با حکم دیوان عدالت اداری این خانه از فهرست آثار ملی حذف شد.

    بیش از  70 درصد  عمارت قجری امین السطان  از بین رفته بود تا اینکه در دوران مدیریت سابق شهرداری تهران در سال 1394 توسط بلدیه با قیمت 28 میلیارد تومان خریداری شد و قرار شد این خانه بازسازی شود و به موزه‌ای برای تهران با محوریت معرفی، مشاهیر و جاذبه‌های تهران تبدیل و درهای آن به روی شهروندان باز شود.

     

    یکی از ویژگی های بارز این عمارت قجری که بیشتر در یاد مردم مانده است این است که این عمارت محل ساخت سریال دایی جان ناپلئون بود.

    این بنای تاریخی قرار است در 2 فاز مورد بهره برداری قرار گیرد. فاز نخست آن بخش شرقی عمارت است که آماده بهره برداری شده و ظرف چند روز آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.

    افتتاح فاز اول خانه اتحادیه در شهریور 96 محقق نشد

    محمد باقر قالیباف شهردار اسبق تهران در 22 مرداد سال 96 و در روزهای پایانی حضورش در شهرداری تهران طی بازدیدی که با حضور خبرنگاران از این مکان تاریخی داشت خبر داد که  مرمت خانه اتحادیه در مراحل پایانی است و بزودی این مکان تبدیل به موزه مشاهیر خواهد شد و تاکید کرد که احیای خانه های تاریخی احیای زندگی در قلب تاریخی پایتخت است.

    قالیباف: بازگشت زندگی به قلب تهران

    شهردار وقت تهران تاکید کرد که  ما تنها یک ساختمان را احیا نکردیم بلکه این پایه‌گذار حرکتی است که دوباره حیات و زندگی را به منطقه مرکزی و تاریخی تهران بر می گرداند.

    قالیباف به آسیب های اجتماعی منطقه 12 اشاره کرد و گفت: تنها راه برون رفت از آسیب های اجتماعی در این محدوده و بازگشت زندگی در قلب تهران احیای بناهای تاریخی است و باید رویکرد انسان محوری در این مکان ها داشته باشیم.

    قرار بود فاز اول مرمت خانه عمارت امین السلطان که شامل حوض‌خانه، زیرزمین‌ها، هشت بنای تاریخی و...در شهریور 96 افتتاح و آماده بهره برداری شود ولی این امر رخ نداد. همچنین قرار بود فاز دوم خانه اتحادیه شامل سالن‌ آمفی تئاتر، بازارها، رستوران و غیره در سه بلوک بدون صدمه به فاز یک، تا سال 98 آماده بهره برداری شود، فعلا  فاز اول آن آماده بهره برداری شده است.

     

    برزین ضرغامی مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: فاز اول خانه اتحادیه آماده بهره برداری است. این خانه یک ملک قجری است و شهرداری تهران در فاز اول بخش شرقی ساختمان را مرمت و بازسازی کرده است و بزودی بهره برداری از آن آغاز خواهد شد.

    وی ادامه داد: قرار است این خانه تاریخی به موزه تبدیل شود و کاربری فرهنگی داشته باشد و البته هنوز نوع کاربری آن قطعی نشده است.

    150 وارث برای ملک قجری امین السطان

    عمارت قجری اتحادیه بیش از 150 وارث داشته و برای تملک آن مشکلات زیادی بر سر راه قرار داشت و در نهایت شهرداری به مالکان قول داد که این عمارت از حالت اولیه خارج نخواهد شد و فقط آن را ترمیم می کنند.

    سندی که ابتدا به نام دادگستری و بعد به نام شهرداری شد

    عیسی علیزاده مدیرعامل وقت سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این باره گفت که تملک کار دشواری بود  با مالکان وارد مذاکره شدیم و  به آنها قول دادیم که این خانه را از حالت اولیه خارج نمی‌کنیم به همین منظور در نهایت سند این ملک به نام دادگستری زده شد و پس از واریز مبلغ از سوی شهرداری تهران توسط دادگستری به نام شهرداری تهران به ثبت رسید.
    قرار بود در 23 تیر امسال همزمان با ولادت امام رضا افتتاح شود ولی این امر رخ نداد و قرار است ظرف چند روز آینده این درهای این ملک قجری به روی شهروندان باز شود.

    پیروز حناچی شهردار سوم شورای پنجم اول مرداد سال 98 از قسمت های مختلف خانه اتحادیه بازدید کرد و دستورات لازم در خصوص این بنای تاریخی را داد و قرار شد بزودی فاز نخست این ملک قجری مورد بهره برداری قرار گیرد.

    لاله زار راسته نمایش می شود

    قرار بود بعد از اینکه خانه اتحادیه راه اندازی شد خیابان لاله زار به راسته نمایش در تهران تبدیل شود. همچنین بسیاری از ساختمان های تاریخی در این راسته آسیب دیده و  مدیریت شهری برخی از  آنها را مرمت کرد. این خیابان یکی از راسته های تاریخی پایتخت است و با این اقدام محدوده های تاریخی شهر احیا و تقویت می‌شود.

    یاسر جعفری معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: خانه اتحادیه در دو فاز اجرا می‌شود فاز اول آن رو به اتمام است و در هفته‌های آتی پروژه آماده بهره‌برداری می‌‌شود.

    وی با بیان اینکه خانه امین‌السلطان در فاز یک شامل بخش‌های تاریخی و در قسمت شرقی پروژه است، گفت: در فاز دوم گالری، آمفی‌تئاتر ایجاد می‌شود و این بخش‌ها در زیر زمین است و 6 هزار مترمربع خواهد بود.

    معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با تأکید بر این موضوع که گودبرداری بخش سازه‌ای انجام شده است،‌ گفت: با دستور شهردار تهران و پیگیری‌های صورت گرفته تا سال آینده فاز دوم خانه اتحادیه نیز آماده بهره‌برداری می‌شود.

     

    جعفری اضافه کرد: خانه اتحادیه معروف‌ترین خانه امین‌السلطان و مربوط به دوره قجری است و 8 بنای تاریخی در آن قرار دارد و تزئینات داخلی آن و همچنین نحوه اجرای آن کم‌نظیر است.

    معاون فنی و طرحهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در خصوص دسترسی‌های این بنای تاریخی گفت: این بنای تاریخی از چند جهت دسترسی دارد و یک مرکز فرهنگی در قلب تهران می‌شود که توسط شهرداری تهران تملک شده است.

    وی با تأکید بر این موضوع که شهرت عمومی این مکان تاریخی به سریال دایی جان ناپلئون برمی‌گردد گفت: اما از لحاظ معماری و هویتی و همچنین قدمتی که دارد این بنای تاریخی قصه‌های زیادی در خود دارد.

    بر اساس این گزارش، فاز اول خانه اتحادیه قرار بود 2 سال پیش افتتاح شود اما این امر رخ نداد و مسؤولان شهری اعلام کردند پروژه تکمیل نیست. چندی پیش اعلام شد این پروژه در 23 تیر آماده بهره برداری می شود اما دوباره بهره برداری صورت نگرفت اما در حال حاضر  پروژه تکمیل شده و قرار است ظرف چند روز آینده افتتاح شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار