مدیران خودروعصر اعتبار

مقصر اجرا نشدن مالیات بر مسکن، سازمان ثبت اسناد است

عصر ساختمان- عدم اخذ مالیات در حوزه‌ املاک و مسکن مساله‌ای است که رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی علت آن را نبود اطلاعات کافی در این حوزه به دلیل عدم اجرای طرح کاداستر (کددار کردن املاک) ارزیابی می‌کند.

مقصر اجرا نشدن مالیات بر مسکن، سازمان ثبت اسناد است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، عدم اجرای طرح‌های مالیاتی در حوزه مسکن و املاک مساله‌ای است که باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در این حوزه شده است. یکی از این مشکلات بروز دلال‌بازی‌ها در حوزه مسکن است که علاوه بر افزایش قیمت‌ها، باعث رکود نسبی فعالیت‌های ساخت‌وسازی هم شده است.

    به جریان درآمدن حجم عظیمی از سرمایه‌های در گردش برای انجام دلال‌بازی‌ها در حوزه مسکن باعث شده تا فعالیت‌های مولد جذابیت کمتری برای سرمایه‌گذاران داشته باشند. اما سوال این است که چرا از ابزارهای مالیاتی برای کنترل این دلال‌بازی‌ها استفاده نمی‌شود؟ سوالی است که رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی پاسخ آن را در عدم وجود اطلاعات کافی در حوزه املاک و مسکن جستجو می کند.

    هر ملک باید یک کد داشته باشد

    علی اکبر عرب‌مازار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به عدم اجرای طرح‌های مالیات بر املاک در کشور، علت این امر را در عدم وجود اطلاعات دقیق ارزیابی کرد و گفت: زمانی که به اشخاص یک کد ملی می‌دهیم بر اساس آن همه اطلاعات مربوط به یک فرد ثبت می شود؛ در حوزه املاک و مسکن هم باید همین اتفاق بیافتد به طوری که با دادن یک کد به هر ملک، همه اطلاعات مربوط به مالکیت و قیمت آن قابل رصد باشد.

    رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه از سال 1352 تا به حال مساله کددار کردن املاک دغدغه سیاست‌گذاران بوده است، اضافه کرد: با این حال سازمان ثبت اسناد و املاک تا به حال به دلایل مختلف از زیر بار مسئولیت انجام این طرح شانه خالی کرده است.

    علت زمین خواری‌ها نبود اطلاعات است

    او یکی از دلایل اصلی انجام زمین‌خواری‌ها را عدم اجرای طرح کاداستر(کددار کردن املاک) در کشور ارزیابی کرد و گفت: اگر مطابق با طرح کاداستر همه املاک دارای کد شوند، اطلاعات هر نقطه‌ای روی نقشه مشخص می‌شود. انجام این طرح مطالبه‌ای است که باید سازمان ثبت اسناد و املاک آن را اجرا کند؛ بعد از اجرای این طرح است که زیرساخت‌ اجرای طرح‌های مالیاتی فراهم می‌شود.

    عرب‌مازار با طرح این سوال که چرا طرحی همچون کد ملی به راحتی انجام شد اما طرحی به اهمیت کددار کردن املاک هنوز عملیاتی نشده است؟ ادامه داد: جدای از بحث مهم مالیات بر املاک که منافع زیادی برای جامعه دارد، اگر در یک منطقه‌ای سیل یا زلزله بیاید و مرزبندی‌ املاک را از بین ببرد، مبنای دقیق اطلاعاتی برای بازسازی مرزها وجود ندارد.

     محدوده‌بندی یا حدنگاری یا کاداستر(Cadastre) یک نوع فهرست نقشه‌برداری ثبتی است، به این معنا که آن نوع نقشه‌برداری ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت  را صادر کرد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار