مدیران خودروعصر اعتبار

اولویت توسعه ریلی در شهرهای جدید

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی تسهیل دسترسی و ایجاد حمل و نقل مناسب را نکته ضروری در تحقق اهداف شهرهای جدید دانست و گفت: سیاست ایجاد شهرهای جدید در ابتدا با بی‌توجهی به این موضوع آغاز شد، اما امروز توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در شهرهای جدید در اولویت وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

اولویت توسعه ریلی در شهرهای جدید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌الله طاهرخانی با اشاره به اهمیت آماده‌سازی شهرهای جدید برای سکونت شهروندان، ایجاد هویت و اجتماع‌سازی را یکی از موضوعات مورد توجه و در دستور کار شرکت عمران دانست و گفت: در حال حاضر کالبد شهرها احداث شده و شکل‌گیری اجتماع فعال است که باید هرچه سریع‌تر با توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی به وقوع بپیوندد.

    وی همچنین بحث تعریف کارکرد شهرهای جدید نسبت به کلا‌ن‌شهر را موضوع مورد توجه دیگر در این حوزه اعلام کرد و افزود: بدون شک ارتباط شهرهای جدید با کلا‌ن‌شهرها نباید یک سویه و همواره از سمت شهر جدید به شهر مادر باشد، چراکه در غیر این صورت شهر جدید به سکونتگاهی الحاقی تبدیل خواهد شد. این مقام مسوول با تاکید براینکه باید نقش کارکردی هر شهر جدید که امکان بروز آن در کلا‌ن‌شهر مرکزی وجود ندارد مشخص و در شهر پرورش داده شود گفت: قطعا در این مسیر فراهم کردن شرایط ارتباط دوسویه بین شهرهای جدید و کلا‌ن‌شهر امری ضروری محسوب می‌شود تا اهداف تعیین شده مبنی بر اسکان، اقتصاد و اجتماع پایدار در شهرهای مذکور محقق شود. طاهرخانی تسهیل دسترسی و ایجاد حمل‌و‌نقل مناسب را نکته ضروری در تحقق این امر دانست و گفت: سیاست ایجاد شهرهای جدید در ابتدا با بی‌توجهی به این نکته آغاز شد ولی امروز و در مقطع کنونی توسعه حمل و نقل به ویژه از نوع ریلی بین شهر جدید و شهر مادر در اولویت اقدامات وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص ادامه داد: از آنجاکه کلا‌ن‌شهرها با محدودیت عرضه زمین رو به رو بوده و توسعه آنها از هیچ منظری منطقی نخواهد بود، شهرهای جدید با ظرفیت گسترده می‌توانند مکمل خوبی در کارکردهای شهر مادر محسوب شده و کاهشی در فشار سکونتی آنها به شمار روند.

    به گفته این مقام مسوول ویژگی گردشگری و زیارتی شهر مقدس مشهد مهم‌ترین کارکرد برای شهرهای جدید واقع در این استان محسوب شده و انتظار می‌رود که شهرهای جدید گلبهار و بینالود به خوبی از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

    وی ادامه داد: شهرهای جدید در مقطع زمانی فعلی از وضعیت خوبی در مجموعه وزارت راه و شهرسازی برخوردار هستند که باید در سنوات آتی نیز تداوم داشته باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جایگاه پیشرو مجموعه شهرهای جدید در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن بیان کرد: شرکت عمران شهرهای جدید در این حوزه دارای چارچوب مشخص بوده و کاملا در این راستا تجهیز شده است، به همین دلیل در مدت زمان محدود سپری شده 60 هزار واحد به نوعی آماده‌سازی و عملیات ساخت آن آغاز شده که همراه با 20 هزار واحدی که به زودی با حضور رئیس‌جمهوری کلنگ‌زنی می‌شود، این تعداد به 80 هزار واحد خواهد رسید.

    طاهرخانی در این خصوص حمایت استان‌ها و شهرداری‌ها را امری اجتناب‌ناپذیر در پیشبرد این طرح دانست و گفت: قطعا با توجه به هدف پیش‌روی شهرهای جدید در این برنامه باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا بتوانیم ضمن فعال‌سازی مثبت حوزه مسکن برنامه محوری دولت تدبیر و امید را در این بخش به نحو احسن اجرایی کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو