مدیران خودروعصر اعتبار

۱۰ سازمان درآمدزای تهران در سال۹۸

عصر ساختمان-چند سالی می‌شود که قانون، سازمان‌ها، ادارات و ارگان‌ها را مکلف به شفاف‌سازی کرده است.

۱۰ سازمان درآمدزای تهران در سال۹۸
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری، اما در میان همه سازمان‌ها و نهاد‌ها، این مدیریت شهری پایتخت بود که از نخستین روزهای آغاز به‌کار دوره پنجم شورای شهر، برای نخستین‌بار شفاف‌سازی‌ را از روی کاغذ درآورد و با عمل به قانون، در اتاق آمار و اطلاعاتی که پیش از این به روی مردم بسته بود را برای شهروندانش گشود و اتاق شیشه‌ای را با عنوان سامانه «شفاف» راه‌اندازی کرد.

    به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، حالا شهروندان تهرانی در چشم‌بر‌هم‌زدنی به بسیاری از اعداد و ارقامی که عملکرد شهرداری تهران را نشان می‌دهد، دسترسی دارند. این سامانه که حدودا 2سال پیش فعالیتش را آغاز کرد، در این مدت گام‌های زیادی را در راستای شفاف‌سازی‌ عملکرد مدیریت شهری تهران برداشته است. حالا که این سامانه در میانه راه، از جزئیات قراردادهای کلان سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری گرفته تا عیان کردن میزان دریافتی مدیران ارشد شهرداری و همچنین اطلاعات مربوط به سفرهای خارجی مسئولان و مدیران این سازمان و... را در دسترس قرار داده است، شهروندان این امکان را دارند که بر مبنای این آمار و اطلاعات، عملکرد مدیریت شهری را در حوزه‌های مختلف بررسی و قضاوت کنند.

    این روزنامه برای دسترسی آسان‌تر همه اقشار مردم به آمار و ارقام این سامانه برخط، بنا دارد از این پس، اطلاعاتی که در سامانه shafaf.tehran.ir بارگذاری شده را به شکل ساده‌تری منتشر کند.  درمیان سازمان های درآمدزای شهرداری تهران، سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران نخستین جایگاه را دارد. این سازمان در سال 98 رقمی در حدود 148 میلیارد تومان و سازمان فاوا به عنوان دومین سازمان در حدود 30 میلیارد تومان از محل قراردادهای‌شان، درآمد داشته‌‌اند.

    رتبه‌های بعدی درآمدزاترین سازمان های شهرداری را شرکت کنترل ترافیک، شرکت بهره‌‌برداری مترو، سازمان بازنشستگی، شهرداری منطقه 18  ، شهرداری منطقه 5، شهرداری منطقه 19، سازمان خدمات اجتماعی و در نهایت شرکت رایان شهر در اختیار دارند.شرح درآمدشرکت ها در جداول زیر آمده است:

     

     

    راه‌های گریز از شفافیت را می‌بندیم

    مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران

    سامانه «شفاف» در چند حوزه مختلف، شفاف‌سازی‌ در مدیریت شهری را دنبال می‌کند. یکی از این حوزه‌ها شفاف‌سازی‌ معاملات است که در این بخش قراردادهای بالای 250میلیون تومانی با جزئیات آن در سامانه و در دسترس شهروندان قرار گرفته است. شفافیت سازمانی هم یکی از حوزه‌ها و مباحثی است که مدیریت شهری تهران آن را با انتشار در سامانه شفاف پیگیری می‌کند.

    یکی دیگر از سرفصل‌های سامانه، شفافیت مالی است که اسناد مربوط به لوایح بودجه به اضافه بودجه مصوب شهرداری و همچنین عملکرد بودجه در قالب فایل اکسل در آنجا مشاهده می‌شود و شهروندان می‌توانند این اطلاعات را ببینند. با این کار، بنا داریم مردم را در جریان همه اموری که مربوط به قراردادها و معاملات شهرداری است، قرار دهیم تا شهروندان بتوانند عملکرد مدیریت شهری را قضاوت کنند. اما دلیل اینکه سقف 250میلیون تومانی را برای انتشار در سامانه تعریف کرده‌ایم، تعداد زیاد قرارداد‌ها بوده است.

    با حرکت سازنده و روشنگری که شورای شهر شروع کرده است، می‌توان در آینده همه معاملات را درون این سامانه تعریف کرد؛ چرا که برخی مجریان متأسفانه برای فرار از قانون، قراردادهایی را که بالاتر از سقف 250میلیون تومان است به 2 قسمت تبدیل می‌کنند که این راه برای گریز از شفافیت است. اما این سامانه در آینده کامل‌تر خواهد شد و جلوی عملکردهای اینچنینی را می‌گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار