مدیران خودروعصر اعتبار

معاون میراث فرهنگی در کاشان:

۶۰ اثر تاریخی ایران در در انتظار ثبت جهانی قرار دارد

عصر ساختمان- معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گفت: ۱۰ اثر معنوی ایران به ثبت جهانی رسیده و ۶۰ اثر تاریخی نیز در فهرست موقت سازمان یونسکو منتظر ثبت جهانی است.

۶۰ اثر تاریخی ایران در در انتظار ثبت جهانی قرار دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم،  سمیع الله حسینی مکارم شامگاه شنبه در آئین جان‌بخشی به قهوه انوشه نوش‌آباد با اشاره به اینکه در ایران بیش از 800 هزار اثر تاریخی وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد حدود 100 هزار اثر شناسایی‌شده و 32 هزار اثر در فهرست ثبت ملی، همچنین 29 اثر به ثبت جهانی یونسکو رسیده‌اند.

    وی با اشاره به اینکه هر کشور سالانه یک سهمیه برای به ثبت رساند‌ن آثار خود در یونسکو دارد، افزود: ازآنجایی‌که ایران سابقه تاریخی بالایی دارد و نیز از آثار فرهنگی و تاریخی بی‌شماری برخوردار است، به ثبت رساندن تمامی آثارش امکان‌پذیر نیست، اما اکنون 10 اثر معنوی ایران به ثبت جهانی رسیده و 60 اثر تاریخی نیز در فهرست موقت سازمان یونسکو منتظر ثبت جهانی است.

    معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه میراث ناملموس را می‌توان به شاخه‌های گوناگون تقسیم کرد، گفت: از شاخه‌های میراث ناملموس می‌توان به نمایش‌های سنتی، تعزیه، آداب‌ و رسوم، آئین‌ها، سوگواری‌ها اشاره کرد.

    وی ادامه داد: در ایران تعداد زیادی میراث ناملموس وجود دارد، به‌ویژه منطقه کاشان در ایران رتبه نخست را در برخورداری از میراث ناملموس در اختیار دارد.

    حسینی مکارم بیان کرد: ایرانیان با به ثبت رساندن عید نوروز زمینه‌هایی را برای به وجود آوردن چندین اثر فرهنگی ایجاد کردند و ازاین‌رو با این کار به همگان نشان دادند که نوروز می‌تواند همچون دیپلماسی فرهنگی میان ملت‌ها عمل کند و سبب پیوند کشورها باشد.

    وی با بیان اینکه به ثبت رساندن نوشیدنی‌ها و غذاها در فهرست میراث ناملموس را می‌توان با اهمیت دانست، گفت: یکی از این ابتکارها امروز در شهر نوش‌آباد به اجرا درآمد و نوشیدنی قهوه به‌عنوان اثر ناملموس در حال جان‌بخشی است که این کار قابل ‌ستایش است.

    معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: امروز ابتکار مردم نوش‌آباد نشان‌دهنده ذوق سرشار مردم این دیار در قدیم بوده است که در مراسم‌های گوناگون در راستای جشن و سرور به کار می‌رفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار