مدیران خودروعصر اعتبار

در گفت‌وگو با بنیانگذار انجمن تونل ایران مطرح شد

جزو ۱۰ تونل‌ساز برتر دنیا هستیم

در ساخت سازه‌ها باید استانداردهای اروپایی رعایت شود

عصر ساختمان- بنیانگذار انجمن تونل ایران با بیان اینکه جزو ۱۰ تونل‌ساز برتر دنیا هستیم، گفت: متاسفانه در ایران پس از ساخت هر سازه‌ای به اهمیت تعمیرات، حفظ و نگهداری آن توجه نمی‌شود. به طور مثال تهویه و سیستم‌های اتوماتیکی که در سازه تونل کندوان نصب شده است به دلیل وجود آلایندگی‌ها به موقع عملیات تهویه انجام نمی‌دهد.

جزو ۱۰ تونل‌ساز برتر دنیا هستیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، حسین کنعانی‌مقدم اظهار کرد: این تونل در جاده چالوس تونل کوچکی محسوب می‌شود و تونل‌های دیگری در آزادراه تهران-شمال هستند که در همین مسیر جزو بهترین تونل‌ها هستند. تونل تالون که پنج کیلومتر طول دارد یک شاهکار مهندسی محسوب می‌شود که در طرح پایلوت آن برای سیستم تهویه و به کار گرفتن تاسیسات بسیار پیچیده وسط تونل مدنظر قرار گرفته است.

    او با بیان اینکه این تونل سیستم تهویه مناسبی دارد و دو لاین رفت و برگشت دارد، افزود: تونل تالون شاید در حد خودش بزرگ‌ترین تونل در خاورمیانه باشد. تونل دیگر، تونل البرز است که در همین مسیر و به موازات تونل کندوان حفر شده و 6.5 کیلومتر طول دارد. پایلوت این تونل بر اساس دستگاه حفاری تی‌بی‌ام (TBM) و روش‌های مربوط به آن انجام و مقاوم‌سازی شد. شاید بتوان گفت این دو تونل در پروژه آزادراه تهران-شمال جزو بی‌نظیرترین تونل‌ها در سطح بین‌المللی هستند چرا که از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها بهره بردند و کار زمین‌شناسی آن به صورت مشترک بین ایران و روسیه انجام شد.

    بنیانگذار انجمن تونل گفت: طراحی، تخلیه و سیستم‌های الکترومکانیکال آن توسط شرکت‌های سوئیسی انجام شد و مشاوران داخلی این طرح از شرکت مهندسین مشاور لانیز بودند. به جرات می‌توان گفت در این تونل از آخرین تکنولوژی‌های مدرن استفاده شده و این استانداردها بر اساس استانداردهای اروپایی طراحی شده‌اند. شرکت مشاور سوئیسی به نام آمبرگ، مسوولیت نظارت بر اجرای عملیات ساخت در تالون را برعهده داشت و پایلوت و حفاری آن توسط شرکت آبادگران مارگون ایران انجام شد. اما تونل‌های بزرگ در این مسیر توسط چینی‌ها حفاری شد. می‌توان گفت مجموعه‌ای از برترین‌های تکنولوژی تونل‌سازی در دنیا در دو تونل البرز و تالون قرار گرفته است.

    او در پاسخ به این سوال که کدام تونل‌های ایرانی با توجه به معیارهای مهندسی، جزو بهترین تونل‌های کشور هستند، گفت: تونل‌های دیگری هم مختص انحراف آب، تونل‌های جاده‌ای، تونل‌هایی که در مسیرهای مختلف به راه‌آهن داده شده هستند اما طبیعتا هر کدام ویژگی خودشان را دارند و منحصر به‌فردترین آنها تونل تالون و البرز است. این توانمندی در نظام مهندسی ایران وجود دارد که از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های حفاری تی‌بی‌ام با قطرهای بیش از 10، 12 و 15 متر در مترو تهران، اصفهان و شیراز استفاده شود و بهترین حفاری تونل‌های شهری انجام شود.

    کنعانی‌مقدم با اشاره به اینکه در مقطع کنونی استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی و استانداردها در پروژه‌های ساخت و ساز تونل‌ها بر اساس مقیاس‌های بین‌المللی در حال انجام است، گفت: این رویکرد در صنعت تونل ایران نشان‌دهنده حضور قوی ایران در صنعت تونل جهان است. ایران عضو رسمی انجمن بین‌المللی تونل است و با توانمندترین شرکت‌های خارجی فعال در این صنعت در یک رده قرار گرفته است. الان به جرات می‌توان گفت توان فنی و مهندسی مهندسان‌مان در صنعت تونل مطابق با استانداردهای بین‌المللی در سطح جهان حرف بسیاری برای گفتن دارد. در واقع جزو 10 تونل‌ساز برتر دنیا هستیم.

    او با تاکید بر اینکه هر سازه‌ای که ساخته می‌شود، چه تونل، ساختمان و راه مسوولیت‌هایی در جهت نگهداری، تعمیر و سرویس این سیستم‌ها تعریف می‌شود، گفت: اگر به موقع و در موعد خودش این رسیدگی‌ها انجام نشود، خطراتی برای مردمی که در آنها تردد دارند، رخ می‌دهد. این اتفاقات باعث می‌شود سرمایه‌هایی که در اجرای پروژه‌ها صرف شده کاملا از بین برود. هر طراحی باید این مسائل را در ذهن خود پیش‌بینی کند که این سازه چگونه نگهداری شود. سیستم‌های برقی و مکانیکی، تهویه، سیستم‌های مانیتورینگ داخل تونل‌ها و ابزاربندی دقیق تونل‌ها برای شناسایی رفتارهای زلزله باید پیش از اتمام پروژه مورد ارزیابی قرار گیرد و هدایت آب‌های سطحی، جلوگیری از سیلاب‌ها و مسائلی از این دست برای یک تونل مورد بررسی قرار گیرد.

    کنعانی‌مقدم تصریح کرد: متاسفانه بعد از اینکه سازه تونل کندوان تمام شد، تهویه و سیستم‌های اتوماتیکی که در آن نصب نشده باعث شده به دلیل وجود آلایندگی‌ها به موقع عملیات تهویه انجام نشود. از سویی به دلیل اینکه در این تونل نیاز به شفت است و شفتی زده نشده و سیستم تهویه در آن به صورت طولی انجام می‌شود، دودی که حاصل از سوخت خودروهاست، باعث افزایش آلایندگی می‌شود و خطراتی به همراه دارد. عمدتاً در چنین تونل‌هایی از تهویه طولی و عرضی و ترکیبی استفاده می‌شود. با این حال با توجه به اینکه در این تونل تردد بسیاری داشته‌ام، متوجه هستم که رسیدگی خوبی به تونل کندوان نمی‌شود و بسیاری از توجهاتی که می‌تواند امنیت و سلامت فضای تونل را بالا ببرد، صورت نمی‌گیرد.

    او یادآور شد: ما در اغلب پروژه‌ها اجبار کرده‌ایم که باید در ساخت و سازها استانداردهای اروپایی رعایت شود. چرا که ایمنی راه‌ها و سلامتی مسافران برای ما بسیار مهم است و نسبت به مسائل دیگر اولویت دارد. این موضوع خود مستلزم این است که در پیاده‌سازی استاندارد هزینه‌های زیادی را متقبل شویم اما به نظر من نتیجه کار بسیار مهم‌تر از این است که با هزینه کم و ضرب‌الاجلی کاری صورت گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار