مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن‌های خالی و اجاره‌بهای بالا در ایلام

عصر ساختمان:اجاره بهای مسکن در ایلام در حالی سیر صعودی دارد که بسیاری از واحدهای ساختمانی خالی از سکنه هستند.

مسکن‌های خالی و اجاره‌بهای بالا در ایلام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، برخی از کارشناسان بازار مسکن در حالی از خروج بخش مسکن از رکود در سال جاری خبر می‌دهند که عده‌ای دیگر از کارشناسان و فعالان بازار مسکن دیدگاه دیگری دارند و بر این باورند که ممکن است معاملات بخش مسکن در سال 95 رونق گیرد اما این به معنی خروج از رکود این بخش نیست چرا که خروج از رکود بخش مسکن نیاز به بهبود وضعیت کلان اقتصاد کشور دارد.

    مهندس «نادر شوهانی» در میزگرد بررسی وضعیت مسکن در ایلام و تاثیرات تسهیلات این بخش بر ایجاد رونق در بازار مسکن اظهار کرد: تسهیلات جدید 150 میلیون تومانی بخش مسکن که اخیرا اعلام شده مشکلات خاص خود را دارد، اول اینکه این تسهیلات، سود بالایی دارد و انبوه‌ساز نمی‌تواند از این جریان سودی داشته باشد و به عبارتی هیچ گونه جذبه‌ای برای انبوه‌ساز به دنبال نخواهد داشت.

    وی با بیان اینکه این ملبغ برای متقاضی هم مشکلاتی به دنبال دارد، افزود: اگر این مبلغ تقسیط شود با یک حساب سر انگشتی تقریبا بین 3 میلیون و 500 تا 3 میلیون 700 هزار تومان قسط آن است که با منبع درآمدی اقشار جامعه همخوانی نداشته و تنها یک عده انگشت شمار می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

    رییس انجمن انبوه‌سازان استان ایلام اضافه کرد: فرد متقاضی که بخواهد آن را تقسیط کند علاوه بر اینکه همخوانی درآمدی با آن ندارد نرخ سود این تسهیلات نیز به قدری بالاست که طرف هیچ گونه علاقه نسبت به دریافت آن نشان نمی‌دهد.

    شوهانی با اشاره به اینکه از دیگر مشکلات دریافت این تسهیلات جدید بخش مسکن این است که بانک مسکن 10 الی 20 درصد این مبلغ را به صورت رسوب در حساب باقی می‌گذارد، خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن این شرایط از 150 میلیون تومان تسهیلات جدید بخش مسکن حدود 20 تا 30 میلیون تومان از آن در حساب می‌ماند که این قضیه نیز مشکلی است بر مشکلات قبلی.

    وی ادامه داد: مسئله دیگر که در سطح ملی وجود داشته و سیاستگذار بخش مسکن باید تا جایی که ممکن است آن را حل کنند و ما نیز همیشه بر آن پافشاری داریم و از دغدغه‌های سازندگان مسکن و ساختمان بوده این است که تسهیلاتی‌ که پرداخت می‌کنند، مدت بازپرداخت خیلی کوتاهی دارند در حالی که این تسهیلات حداقل باید مانند بسیاری از کشورها حداقل 30 ساله تقسیط شوند چرا که این تسهیلات اگر 30 ساله تقسیط شود هم متقاضی راغب‌تر است و هم اینکه رونق و حرکتی در بازار اتفاق می‌افتد.

    رییس انجمن انبوه‌سازان ایلام با بیان اینکه ما اگر بخواهیم در بخش مسکن حرکتی ایجاد کنیم و مشوقی برای ساخت و ساز ایجاد گردد اولین قضیه در بحث تسهیلات مدت زمان بازپرداخت آن است، یادآور شد: یعنی باید بر مدت زمان بازپرداخت توجه جدی شود که افزایش یافته و انگیزه برای متقاضی ایجاد شود چون وقتی مدت زمان بازپرداخت بالا باشد سیستم پلکانی شده و انگیزه بیشتری برای متقاضی ایجاد می‌شود ولی الان چون 10 و یا 15 ساله است و مدت زمان مشارکت نیز از آن کم می‌شود این است که با استقبال و رونق مواجه نخواهد شد (تسهیلات 150 میلیون تومانی) به عبارتی می‌توان نتیجه گرفت که این تسهیلات جدید نمی‌تواند رونقی در بازار مسکن ایجاد کند.

    شوهانی در پاسخ به این سوال که متاسفانه در جریان ساخت و سازهای انبوه در استان از تجربه مهندسین انبوه‌ساز ما در استان استفاده نشد که نمونه آن در جریان ساخت مسکن‌های مهر مشاهده شد، عنوان کرد: مسکن مهر یک طرح ملی بسیار بزرگ در کشور بود ولی متاسفانه مشکلاتی در کنار آن ایجاد شد و مهم‌ترین مشکلی که در زمینه ساخت آنها ایجاد شد همین موضوع بود که افراد غیرمتخصص در آن دخول کردند یعنی به سمتی رفت که غیر حرفه‌ای‌ها برای ساخت این پروژه‌ها تصمیم‌ساز بودند.

    وی با تاکید بر اینکه هر جا که انبوه‌ساز مسکن ورود کرد به درستی تمام واحدهایی که در تعهد داشتند انجام دادند، گفت: انبوه‌سازان در این مسئله با وجود همه مشکلات از سرمایه خودشان استفاده کردند و نباید فراموش کرد که متاسفانه یک سری سوء استفاده‌ها در این زمینه نیز صورت گرفت چرا که افراد علی‌رغم اینکه در این زمینه تخصص و تجربه‌ای در این بخش نداشتند همین طرف به تصمیم‌ساز ساخت 1 هزار واحد مسکونی تبدیل شدند.

    رییس انجمن انبوه‌سازان استان ایلام اظهار کرد: چون در این جریان گردش مالی بسیار زیادی وجود داشت یک سری مشکلات و تبعات گریبان گیر قضیه شد و مسکن مهر به نوعی لوث شد و الان نیز در بسیاری از مناطق، بی‌متقاضی باقی مانده‌اند و حتی 2 تا 3 برابر آن قیمتی که روز اول انبوه سازان ( 280 هزار تومان) برای پروژه مسکن مهر انجام دادند الان با 3 برابر 280 هزار تومان نیز به لحاظ تصمیم‌گیری غلطی که شکل گرفت تمام نمی‌شود.

    شوهانی در پاسخ به این سوال که مکان‌یابی صحیحی روی آنها صورت نگرفت که به عنوان مثال الان بیش از 1 هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی در دهلران وجود دارد و خالی هستند، اضافه کرد: در ایلام با توجه به توپوگرافی خاصی که دارد جایی جزء این نقطه وجود نداشت و الان ما در ایلام زمین مازادی نداریم که بتواند جای ساخت باشد ولی در دهلران دفاعی نمی‌توان کرد.

    وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین بد سلیقگی در بحث مسکن مهر مناطق گرمسیری ما صورت گرفت و این ایراد به طراحان و مجریان آنها بر می‌گردد، عنوان کرد: یکی از مباحث مهمی در ساخت و سازها وجود دارد بحث اقلیم است. در طراحی‌ها اگر بحث اقلیم رعایت نشود ضعف مهمی خواهد بود و علاوه بر آن بحث با اهمیت دیگری که در ساخت و سازها باید مدنظر قرار گیرد، توجه به معماری و اصول شهرسازی است.

    رییس انجمن انبوه‌سازان استان ادامه داد: وقتی که مشاور در حال انجام طراحی است اقلیم در نظر گرفته می‌شود ولی در جریان ساخت مسکن‌های مهر، پروژه آپارتمانی که در ایلام اجرا شد همان نقشه را همان گونه به دهلران بردند با گرمای 50 درجه سانتی گراد که مشکلات امروزی را به همراه داشت.

    شوهانی با تاکید بر اینکه هر چه ارتفاع کمتر باشد تابش نور خورشید کمتر است ولی در دهلران 4 طبقه اجرا شده که از صبح تا غروب در معرض پرتو افتاب است، اضافه کرد: اگر دقیق‌تر به این جریان نگریسته شود خواهید دید که هزینه برق مصرفی آنها دو برابر سایر ساکنان دهلرانی است.

    وی با بیان اینکه عدم همخوانی با شرایط جغرافیایی محیط یکی از بزرگترین مشکلات مسکن مهر دهلران است، افزود: برای خرید این مسکن‌ها از سوی افراد نیازمند انگیزه هستیم چرا که اگر خانه‌های گرمسیری شیکی در این شهرستان ساخته می‌شد بدون شک با استقبال مواجه می‌شدند.

    رییس انجمن انبوه‌سازان ایلام تاکید کرد: عدم رعایت نظامات معماری و شهرسازی در بحث اقلیم خشک و گرمسیری دهلران که گاها دمای هوا تا 56 درجه می‌رود نمی‌تواند پاسخگوی یک شهروند دهلرانی باشد که در یک مسکن مهر ساکن شود.

    شوهانی با اشاره به اینکه وقتی که جامعه به سمتی برود که حرفه‌مند نباشد و هر کس بتواند در بحث ساخت و ساز وارد شود بدون شک مشکلات بزرگی ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: بحث ساخت و ساز بحثی صددرصد تخصصی است و مجریان و ادارات ذیربط به هیچ وجه نباید اجازه دهند که غیر متخصص ورود کنند.

    وی با بیان اینکه الان تمام انبوه‌سازان صاحب صلاحیت خانه نشین هستند، گفت: این قضیه برای دولت هزینه داشته است چون انبوه‌ساز مالیات پرداخت کرده و عوارض داده است. ولی الان برخی افراد به دلیل داشتن سرمایه بدون پرداخت این موارد و ثبت فعالیت وارد این میدان شده‌اند. انبوه‌سازی شرایط بسیار پیچیده‌ای دارد که نیازمند طی کردن مراحل مختلفی است.

    رییس انجمن انبوه‌سازان ایلام در تشریح وضعیت اجاره بها در ایلام یادآور شد: اجاره‌بها رابطه مستقیمی با طول زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن دریافتی دارد. بخشی از این جریان زیر سر سیستم بانکی است به عنوان مثال فردی یک واحد مسکونی دارد که 300 میلیون تومان ارزش آن است و وقتی صاحب خانه بخواهد آن را اجاره دهد با یک حساب سر انگشتی می‌بیند که اگر آن میزان پول در بانک باشد ماهانه 6 میلیون تومان سود می‌گیرد (سیستم بانکی با تبلیغات تلویزیونی) سود سپرده‌ها را بالا برد و اقتصاد را مریض کرد. بر این اساس میزان اجاره مشخص می‌شود. محاسبه ارزش واحد مسکونی با سودی که از بانک به او تعلق می‌گیرد تب اجاره را بالا می‌برد که دولت می‌تواند نرخ سود را کاهش دهد تا بازار متعادل شود.

    شوهانی اضافه کرد: زمین از سوی دولت به عنوان آورده و از طریق اجاره به شرط تملیک به مسکن تبدیل شود که در این صورت اجاره از 200 هزار تومان تجاوز نخواهد کرد.

    وی با اشاره به اینکه در بحث برخی از ساخت و سازها که بر همسایگان اشراف دارند از طریق کمیسیون ماده 5 باید آنها را پیگیری کرد، گفت: در کلان شهر تهران این قضیه رعایت می‌شود ولی چرا نباید در ایلام به این حجم کمتر رعایت نشود.

    رییس انجمن انبوه‌سازان ایلام با بیان اینکه متاسفانه نظامات معماری و شهرسازی به درستی رعایت نمی‌شود، اظهار کرد: کمیسیون ماده 100 وجود دارد که اضافه بنا را در این کمیسیون جریمه می‌کنند ولی متاسفانه اضافه بناها به هر طریقی ساخته می‌شود. معتقدم قبل از اینکه پروانه صادر شود باید از طرف تعهدی گرفته شود که اگر اضافه بنا داشته باشید باید قلع و قمع شود و مسئولیت آن بر عهده سازنده است.

    شوهانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بحث تب تجاری سازی در ایلام به شدت بالاست، گفت: تنها شهری هستیم که تعداد واحدهای تجاری به نسبت آمار از واحدهای مسکونی بیشتر است. الان در کوچه‌ و پس کوچه‌های این شهر به نوعی همکف را تجاری می‌کنند.

    وی با اشاره به اینکه ایلام در تب تجاری‌سازی می‌سود، اضافه کرد: یک مجتمع بزرگ تجاری با حجم بالای جذب سفر به مرکز شهر ساخته می‌شود و بر اساس اصول شهرسازی ساختمان‌های ساخص باید 3 مصوبه داشته باشند اول مصوبه ترافیکی، دوم مصوبه شهرسازی و سوم اینکه باید طرح توجیهی داشته باشند که در حال حاضر هیچ کدام از ساختمان‌هایی که در حال ساخت هستند و یا آنهایی که ساخته شده‌اند این سه مصوبه را دریافت نکرده‌اند که باعث گره ترافیکی در مرکز شهر شده است، گره‌های ترافیکی ایجادد شده در اثر تجاری سازی باید با هزینه مالکان مجتمع‌های تجاری رفع شود.

    رییس انجمن انبوه‌سازان استان تجاری‌سازی را سهل الوصول‌ترین راه برای پول‌دار شدن مردم دانست و تاکید کرد: در کلان شهر تهران ساخت پارکینگ در مجتمع‌های تجاری جدی گرفته می‌شود ولی در ایلام حذف پارکینگ به راحتی صورت می‌گیرد و احداث پارکینگ در مجتمع‌های تجاری فقط در حد نقاشی روی نقشه باقی می‌ماند. حذف پارکینگ بر خلاف منافع شهر است.

    شوهانی با بیان اینکه همیشه پس از اجرا با حذف پارکینگ و اضافه طبقات مواجه هستیم و تا هز زمانی که این مشکل حل نشود دردی دوا نمی‌شود، عنوان کرد: باید در زمان اخذ پروانه تعهدی گرفته شود که اضافه بنا قلع و قمع شود و در تجاری سازی پارکینگ حذف نشود. تنها مجتمع تجاری که پارکینگ دارد مجتمع آفتاب است.

    وی با اشاره به اینکه دولت برای بافت فرسوده برنامه‌ای ندارد، گفت: تسهیلات 30 میلیون تومانی برای بافت‌های فرسوده نمی‌تواند خیلی رونق ساز باشد.

    «اردشیر حاتمی» - رییس اتحادیه مشاورین املاک استان ایلام نیز در این میزگرد اظهار کرد: واقعیت این است که مشکلات زیادی در این بخش وجود دارد. مسکن مهر در ایلام یک سری ضعف‌ها دارد که اصلا مطابقت دادن آنها با دیگر استان‌ها یک ضرر برای مردم است.

    وی با اشاره به اینکه بیش از 30 سال است که در بخش مسکن فعالیت دارم، افزود: احساس می‌کنم که اگر از 10 و یا هر چند نفر در ایلام آماری گرفته شود که انبوه‌‎سازان ایلام را معرفی کنید افراد مشخص و محدودی را نام خواهند برد که برای همه معلوم هستند.

    رییس اتحادیه مشاورین املاک استان اضافه کرد: متاسفانه این افراد که هم علم روز را داشته و هم سرمایه لازم را دارند در حاشیه قرار گرفته‌اند. برخی از انبوه‌سازان ما در حال حاضر با سرمایه خودشان مسکن ساخته‌اند.

    حاتمی با بیان اینکه در شهر ایلام اگر در جایی مانند بانگنجاب، دولت با نرخ تعادلی زمین در اختیار انبوه‌ساز قرار دهد و تسهیلات بخش مسکن مستقیم در اختیار انبوه‌ساز قرار گیرد و مشوق‌های برای آن در نظر گرفته شود و سود بانکی کاهش داده و طبق وضعیت استان منظور شود، خاطرنشان کرد: بازپرداخت تسهیلات باید حداقل 20 ساله باشد و این عوامل در کنار هم قرار گیرند وضعیت بهتر خواهد شد.

    وی ادامه داد: به اعتقاد من اگر این آیتم‌ها از طریق دستگاه‌های مرتبط ایجاد شود بهترین عمل انجام گرفته و رکود از بین خواهد رفت و مردم نیز از این فضیه سود خواهند برد.

    رییس اتحادیه انبوه‌سازان ایلام عنوان کرد: دولت می‌تواند این کمک را در حق استان ایلام داشته باشد و با توجه به نیاز هر منطقه مصوبه‌ای بگذراند که کمکی در حق مردم مانند اوایل انقلاب و دو دهه گذشته که زمین شهری به مردم دادند صورت گیرد.

    حاتمی با بیان اینکه در شهر ایلام خانه‌های خالی داریم، تصریح کرد: مسکن‌های مهر که توسط افرادی غیرمتخصص ساخته شده‌اند از دو جهت گرفتار شده‌اند یکی اینکه اکثریت آنها قسط بندی نشده‌اند قسط هر کدام از آنها 320 هزار تومان و چون 2 تا 3 سال از دوره مشارکتشان می‌گذرد الان با جرایم سنگینی مواجه شده‌اند و به 400 هزار تومان رسیده است بعد کسی که یک مسکن مهر می‌خرد با آورده 50 میلیون تومان به نظر شما می‌تواند آن را ماهانه 300 هزار تومان اجاره دهد؟ وقتی که 400 هزار تومان قسط می‌دهد پس نتیجه می‌گیریم عامل گرانی اجاره بها در درجه اول دولت است چون این اقساط کوتاه مدت است و بازپرداخت آنها به خانوارها فشار وارد می‌کند.

    وی یادآور شد: یکی از عاملان گرانی اجاره بها میزان زیاد سود بانکی تسهیلات بخش مسکن است که هیچ دارنده مسکنی حاضر نیست زیر مبلغ اقساط بانکی محل اجاره خود را در اختیار کسی قرار دهد.

    رییس اتحادیه مشاورین املاک استان خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات ما این است که انبوه‌سازان دارای قدرت و صلاحیت‌دار در استان به حاشیه رفته و آن ساخت و ساز ایمن به خوبی اتفاق نمی‌افتد، دولت هوای انبوه‌سازان تراز اول ما را ندارد چون هیچ نوع مشوقی ندارند و الان واقعیت این است که ما در بخش اجاره مسکن مشکل داریم

    در بخش مسکن دولت باید اجاره به شرط تملیک بسازد و از طریق انبوه‌سازان خوشنام و دارای صلاحیت هستند و به اقشاری که از نظر سطح زندگی آسیب پذیر هستند قرار بدهند.

    حاتمی عنوان کرد: اجاره بها آیتم‌های مختلف دارد، بازپرداخت تسهیلات باید بلندمدت بوده و دوم اینکه سود حاصله از سپرده‌های مردم در بانک‌ها همخوانی برای اجاره بها نمی‌گذارد و به همین دلیل بازار تعادل خود را از دست داده است.

    وی با تاکید بر اینکه در برخی از مناطق در کوچه‌ای 8 متری ساخت و سازهایی صورت گرفته که از حد مجاز تجاوز کرده و بر همسایگان مشرف است، یادآور شد: مهندسان ناظر باید حضور مستمر داشته باشند، برای ساخت هر واحد مسکونی در ایلام بیش از 40 میلیون تومان از سوی ادارات مرتبط از جمله شهرداری، نظام مهندسی، دفتر اسناد رسمی، مالیات، بیمه تامین اجتماعی و غیره هزینه پرداخت می‌شود.

    رییس اتحادیه مشاورین املاک استان با اشاره به اینکه در سال جاری شاید رونقی اتفاق بیفتد ولی این رونق با افزایش قیمت همراه نخواهد بود، گفت: بخشی از قیمت املاک در ایلام کاذب است، خرید و فروش برای برخی‌ها سهل و آسان است و این موضوع قیمت را افزایش داده است.

    حاتمی تصریح کرد: در بخش مسکن برخی از ساخت و سازها به صورت مشارکتی انجام‌ می‌شوند و نباید فراموش کرد که هر معامله بدون کد رهگیری مشاورین املاک فاقد ارزش و اعتبار است و هر کدام از مشاورین املاک این کد را رعایت نکنند برخورد خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار