مدیران خودروعصر اعتبار

دو هزار کیلومتر راه روستایی نیمه تمام امسال تکمیل می‌شود

عصر ساختمان- ​در راستای اجرای برنامه‌های دولت تدبیر و امید و با هدف تکمیل شبکه راه‌های روستایی طرح ملی «ابرار» مشتمل بر ساخت، تکمیل و بهره‌برداری از دو هزار کیلومتر از راه‌های اولویت‌دار روستایی با ۱۸۰ اکیپ راهسازی و یک هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات راهسازی دولتی اجرایی می‌شود.

دو هزار کیلومتر راه روستایی نیمه تمام امسال تکمیل می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، این طرح در وزارت راه و شهرسازی و توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، از محل اعتبارات ملی و استانی تامین اعتبار شده است.

    در این طرح که قرار است با استفاده از اکیپ‌های راهسازی سراسر کشور اجرا شود اولویت با تکمیل راه‌های روستایی ناتمام است.

    بر اساس این گزارش اولویت اجرای پروژه‌ها در طرح ابرار، تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و تکمیل راه‌های روستایی بالای 20 و 50 خانوار فاقد راه آسفالته است که با توان اجرایی اکیپ‌های راهسازی در استان‌های سراسر کشور اجرا خواهد شد.

    در مرحله دوم اجرای طرح «ابرار» ساخت و تکمیل سه هزار کیلومتر راه روستایی تا پایان دولت دوازدهم هدفگذاری شده و در دستور کار سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده ای قرار گرفته است.

    پیش‌تر راه‌های روستای در دو بخش نگهداری و ساخت مدیریت می‌شد که نگهداری راه‌های روستای به عهده سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و ساخت راهها برعهده شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بود.

    با این حال این زمزمه همیشه وجود داشت که راه روستایی متولی ندارد و عدم توسعه اندک و پیشرفت لاک پشتی پروژه‌های راهسازی در روستاها مهر تاییدی بر این ادعا بود.

    از 5 سال پیش تاکنون تعداد بسیار زیادی پروژه راهسازی در روستاها تعریف و حجم قابل توجهی از مطالبات روی زمین جا مانده بود و اعتبارات کافی برای ساخت و بهره برداری از این راهها وجود نداشت.

    بر اساس آماری که سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای منتشر کرده است بیش از 5 هزار کیلومتر راه روستایی نساخته و نیمه تمام در کشور وجود دارد.

    بر همین اساس و با هدف تعیین تکلیف راههای روستای و افزایش سرعت عمل در تکمیل راه‌های روستایی، ساخت راه‌های روستایی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شد و احکام و ابلاغیه‌های آن صادر شد و درحال حاضر سازمان راهداری متولی ساخت و نگهداری از راههای روستایی است.

    هدف از تغییر متولی ساخت راههای روستایی تغییر سیاست‌ها بود که برای ساخت راههای روستایی به دنبال پیمانکار و کمک بخشی خصوصی نباشیم و خود دولت با امکانات راهسازی و راهداری دولتی اقدام به تکمیل راه‌های ناتمام کند.

    بر این اساس قرار شد در طرحی با عنوان ابرار دو هزار و500 کیلومتر تعهدات نیمه کاره که یا تمام نشده بود یا با پیشرفت فیزیکی کم رها شده بود به ادارات کل راهداری معرفی و با اکیپ‌های اجرایی ادارات کل راهداری تمام شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی