مدیران خودروعصر اعتبار

مشاور املاک در ازای پولی که می‌گیرد چه کار می‌کند؟

عصر ساختمان- تا کنون به این موضوع فکر کرده‌اید کسی که بنگاه املاک دارد، واقعا چه وظایفی دارد و آیا فقط نوشتن قولنامه و گرفتن حق کمیسیون کارهای اوست؟

مشاور املاک در ازای پولی که می‌گیرد چه کار می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین،  هنگامی که به یکی از بنگاه‌های املاک مراجعه می‌کنید شاید تصورتان این است که نهایت کاری که باید مدیر یا یکی از کارمندان آنجا انجام دهد این است که قول‌نامه بنویسد و حق کمیسیون خود را بگیرد. اما این تمام ماجرا نیست.

    نکته مهمی که پیش از ادامه مطلب می‌خواهیم به آن اشاره کنیم این است که حتما حواستان باشد، تحت هر شرایط معامله املاک خود را نزد یکی از مشاوران املاک حرفه‌ای و معتبر انجام دهید تا از هر نظر خیال‌تان راحت باشد.

    در این مطلب می‌خواهیم بیشتر با شرح وظایف و کارهای یک بنگاه املاک آشنا شویم و ببینیم مدیر یا کارمندان آنجا چه وظایفی دارند و شما چه حق و حقوقی نسبت به آنها دارید.

    اگر بخواهیم از همان ابتدا شروع کنیم، ارائه یک مشاوره صادقانه هنگام قیمت‌گذاری و ثبت ملک در بین آگهی‌های املاک، اولین کار یک بنگاه معاملات ملکی است. مدیر بنگاه باید مراجعه‌کننده را به درستی نسبت به فروش، خرید یا رهن و اجاره ملک توجیه کند.

    قیمت‌گذاری ملک کار ساده‌ای نیست و مشاور املاک باید همراه با فروشنده این کار را به صورت کارشناسی انجام دهد تا ملک با قیمتی منطقی به فروش رسیده یا برای رهن و اجاره آگهی شود. در نهایت وقتی قیمت، جزئیات و مشخصات دقیق مشخص شد آگهی آن را در دفتر یا سایت‌های مختلف ثبت می‌کند.

    یکی از وظایف صاحب بنگاه املاک این است که ملک را کاملا بررسی کرده و ضمن ثبت جزئیات دقیق، در صورت وجود مشکل آن را به اطلاع فروشنده یا مالک برساند. در ادامه می‌تواند برای رفع مشکلات به صاحبین املاک مشاوره بدهد.

    اما اصلی‌ترین وظیفه یک بنگاه معاملات ملکی در واقع پیدا کردن مشتری و به اصطلاح «جوش دادن معامله» است. مدیر یا کارمندان مشاور املاک باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا بتوانند هر دو طرف فروشنده و خریدار یا موجر و مستاجر را راضی کنند تا در نهایت قرارداد منعقد شود.

    در همین راستا بنگاه باید قدرت چانه‌زنی و مذاکره بالایی داشته باشد تا بتواند دو طرف معامله را راضی نگه داشته یا پیشنهادات جدیدی ارائه کند. مهمترین کاری که اینجا انجام می‌شود، مرحله مذاکره است که معمولا انرژی و زمان زیادی از بنگاه می‌گیرد. ضمن اینکه هماهنگی‌های لازم برای بازدید از ملک نیز برعهده بنگاه املاک است. اما ظهور سایت‌های مجازی املاک به نظر می‌رسد تا حد زیادی منجر به کاهش قراردادهای مشاوران سنتی شده است. بعضی سایت‌ها دسترسی ایجاد آگهی را فقط برای املاکی‌ها باز گذاشته‌اند اما برخی دیگر به کلیه کاربران دسترسی داده‌اند. این موضوع باعث شده تا خریدار و فروشنده با حذف واسطه به دفاتر ثبت اسناد و املاک مراجعه و قرارداد را امضا کنند. در این بین سود بنگاه ها کم شده است، لذا بعضا دفاتر املاک سعی می‌کنند از معدود مشتریان خود بیشترین سود را دریافت کنند.

    ترفندهایی که معمولا بعضی مشاوران املاک برای کسب سود بیشتر به کار می‌گیرند جدا از این‌که ضرر متعاملین را به دنبال دارد بازار مسکن را از تعادل خارج می‌کند. با این‌که یکی از وظایف ذاتی مشاوران این است که با چانه‌زنی رقم عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کنند، مشاهده می‌شود که نه تنها این کار را انجام نمی‌دهند بلکه فروشندگان را ترغیب می‌کنند تا رقم پیشنهادی را بالا بگیرند و به آنها می‌گویند: «شما دو برابر کمیسیون بده، من خانه را چند میلیون بالاتر از قیمت می‌فروشم! »

    اما مبلغ قانونی که مشاوران املاک در ازای قرارداد قانونی دارای کد رهگیری باید دریافت کنند چقدر است؟ بر اساس تعرفه مشخص که از طرف اتحادیه مشاوران املاک به کلیه دفاتر املاک اعلام شده مبلغ کمیسیون خرید و فروش در شهر تهران تا سقف 500 میلیون تومان نیم درصد و از 500 میلیون تومان به بالا 25 صدم درصد از هر طرف معامله به اضافه 9 درصد ارزش افزوده مبلغ کمیسیون است و بیش از این مبلغ نباید پرداخت شود. درخصوص اجاره هم باید یک چهارم اجاره ماهیانه از هر طرف معامله به اضافه 9 درصد ارزش افزوده مبلغ کمیسیون اخذ شود.

    این موضوع باعث شده تا دفاتر مشاور املاک معمولا برای اخذ کمیسیون و 9 درصد ارزش افزوده مجبور به چانه زنی های بسیار با متعاملین شوند. لذا بعضی دفاتراملاک می‌گویند خواسته ما این است که مالیات بر ارزش افزوده را حذف کنند تا موجرین، ‌مستاجرین و مشاوران املاک از این وضعیت خلاص شوند.

    در ادامه به مهمترین کار مشاور املاک می‌رسیم. ثبت قرارداد خرید و فروش یا رهن و اجاره برعهده بنگاه است و باید دقیق، اصولی و به بهترین و شفاف‌ترین حالت ممکن این کار را انجام دهد. مشخص کردن قیمت و شرایط نهایی، دریافت پول پیش یا بیعانه خرید خانه از خریدار، مشخص کردن وضعیت وام و ضمانت‌های ملک، ثبت دقیق جزئیات معامله، دریافت کد رهگیری، بیان احتمالی قوانین لازم هنگام عقد قرارداد و... از کارهایی است که در این مرحله انجام می‌شود.

    نهایی کردن معامله، تبادل مبالغ و چک‌ها و اخذ امضای طرفین معامله و شاهدان نیز مهمترین کاری است که بنگاه در ادامه انجام می‌دهد.

    یکی دیگر از مهمترین وظایف یک بنگاه معاملات ملکی حل اختلافات احتمالی میان خریدار و فروشنده یا موجر و مستاجر است. به هر حال در هر معامله‌ای امکان بروز مشکل یا اختلاف بین طرفین وجود دارد و مشاور املاک باید به عنوان یک داور مرضی‌الطرفین غائله را ختم کند.

    بی‌شک یک بنگاه معاملات ملکی وظایف کوچک و بزرگ زیادی دارد که برخی را می‌دانیم و ممکن است از بعضی دیگر از این وظایف بی‌خبر باشیم. در این مطلب تلاش کردیم به صورت اجمالی به مهمترین وظایف مشاور املاک بپردازیم تا شما هم بدانید چه حق و حقوقی در ازای کمیسیون پرداختی دارید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار