مدیران خودروعصر اعتبار

اندونزی محل پایتخت جدید خود را معرفی کرد

عصر ساختمان-اندونزی روز دوشنبه محل پایتخت ۳۳ میلیارد دلاری و جدید خود را در جزیره جنگلی "بورنئو" برای جایگزین کردن با "جاکاراتا"، مگاشهر شلوغ و آلوده‌ای که به آرامی در حال غرق شدن است، معرفی کرد.

اندونزی محل پایتخت جدید خود را معرفی کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، جاکارتا، پایتخت کنونی اندونزی، چهارمین کشور پرجمعیت جهان که در جزیره "جاوا" واقع شده، هم اکنون 10 میلیون نفر را در خود جای داده، مستعد سیل و زمین‌لرزه‌های متعدد بوده و تراکم ترافیکی شدیدی دارد.

    جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی اعلام کرده پایتخت جدید این کشور که هنوز نامگذاری نشده بین مناطق "کویتی کارتنگرای شمالی" و "پناجام پاسِر" در استان "کالیمانتان شرقی" جزیره "بورنئو" قرار خواهد داشت.

    ویدودو در کاخ ریاست جمهوری جاکارتا با بیان این که این یک مکان استراتژیک در مرکز اندونزی است که نزدیک به مناطق در حال رشد شهری واقع شده است، افزود: با توجه شروع جابجایی در سال 2024 میلادی، برنامه‌ریزی‌ها باید فوراً آغاز شود.

    محل  پایتخت جدید در 2000 کیلومتری شمال شرقی جاکارتا یکی از مناطقی است که در موقعیتی با حداقل خطر بلایای طبیعی قرار دارد و این درحالیست که حوادث طبیعی به طور مرتب 17 هزار جزیره  مجمع الجزایر اندونزی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

    هم‌چنین دلایل اقتصادی و سیاسی برای جابجایی پایتخت از "جاوا"  وجود دارد که به گفته ویدودو 56 درصد از جمعیت 260 میلیون نفری اندونزی را در خود جای داده و 58 درصد از تولید ناخالص داخلی ملی را به خود اختصاص داده است.

    از سوی دیگر فعالان زیست محیطی بیم آن را دارند که این اقدام باعث تخریب جنگل‌هایی شود که محل زندگی اورانگوتان‌ها، خرس‌های آفتاب و میمون‌های دماغ‌دراز بوده و هم‌چنین آلودگی‌های موجود در معادن زغال سنگ و صنایع روغن پالم را افزایش دهد.

    این فعالان با تاکید بر این که این اقدام تأثیرات زیست محیطی به همراه خواهد داشت، اظهار داشته‌اند که جاکارتا  شکست های بسیاری را به دلیل آلودگی، بحران آب و جاری شدن سیل متحمل شده است و  این مشکلات نباید در پایتخت جدید دوباره ایجاد شوند.

    مقامات اندونزی می‌گویند که آن‌ها می‌خواهند پایتخت جدید "شهری هوشمند در جنگل" باشد و به همین منظور 180 هزار هکتار  زمین دولتی را کنار گذاشته‌اند.

    به گفته رئیس جمهوری اندونزی، جابه‌جایی مرکز اداری تنها کمتر از 33 میلیارد دلار هزینه دارد که از این مقدار دولت 19 درصد از بودجه را تامین کرده و  مابقی آن ناشی از مشارکت‌های دولتی-خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های خصوصی است. این هزینه‌ها شامل دفاتر جدید دولتی و خانه‌های حدود 1.5 میلیون نفر از کارمندان دولت است.

    "کویتی کارتنگرا" و "پناجام پاسِر"  جمعیتی حدود 900 هزار نفر از کل جمعیت 3.5 میلیون نفری در استان "کالیمانتان شرقی"  را در خود جای داده‌اند.

    اخبار این اقدام با استقبال انجمن توسعه‌دهندگان در این استان روبرو شده که می‌گویند این اقدام احتمالا رونق سرمایه‌گذاری را در این استان به همراه داشته باشد اما گروه‌های تجاری ملی برای سرمایه‌گذاری محتاط‌تر عمل کرده‌اند.

    اندونزی اولین کشور جنوب شرقی آسیا نیست که پایتخت خود را جابه‌جا می کند. در سال 2005 میلادی ژنرال‌های حاکم میانمار پایتخت این کشور را به "نایپیداو" شهری درمیان تپه‌ها واقع در حدود 320 کیلومتری یانگون، پایتخت دوران استعمار منتقل کردند. در دهه 1990میلادی نیز مهاتیر محمد، رهبر مالزی یک پایتخت اداری را در "پوتراجایا" در فاصله حدود 33 کیلومتری از کوالالامپور بنا کرد.

    بنا بر گزارش رویترز، طبق اعلام جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی دولت به زودی لایحه و نتیجه یک مطالعه امکان‌سنجی را به مجلس این کشور ارسال می‌کند تا از تایید پایتخت جدید اطمینان حاصل شود، اقدامی که تحلیلگران انتظار دارند به سرعت تصویب شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار