مدیران خودروعصر اعتبار

تهران سالانه حدود ۵ میلیمتر فرونشست دارد

عصر ساختمان-کارشناس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: شهر تهران به‌طور میانگین سالانه حدود ۵ میلیمتر فرونشست دارد.

تهران سالانه حدود ۵ میلیمتر فرونشست دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، پیش از صبح امروز محسن هاشمی رفسنجانی ضمن بازدید از سازمان نقشه برداری کشور به گفت و گو با مسئولان این سازمان درباره پدیده فرونشست زمین در تهران پرداخت. در این بازدید جمعی از اعضای شورای شهر از جمله محمد سالاری و محمد علیخانی حضور داشتند.

    ضمن این بازدید مسعود شفیعی - رییس سازمان نقشه برداری - درباره پدیده فرونشست اظهار کرد: فرونشست در یک بازه 10 ساله با ابزارهای متنوع شناسایی شد و با استفاده از مراکز مطالعاتی مورد بررسی قرار گرفت. برای اینکه داده‌ها صحت سنجی شود نیاز به بررسی میدانی داریم همچنین داده‌های ثقل سنجی و جی آی اس که در سازمان وجود دارد.

    وی ادامه داد: در این سازمان بر اساس وظایف ذاتی پایش و بررسی تغییرات زمین از فعالیت‌های ما است بنابراین تغییرات را اندازه گیری می‌کنیم و به مخاطرات  پی می‌بریم اما علت و پدیده‌شناسی آن به سازمان‌های دیگر مربوط می شود.

    در ادامه نیز مجرب - کارشناس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران - نیز اظهار کرد: حدود سه سال اخیر با توجه به مطالعات حدود 13 تا 14 سانتیمتر در اتوبان آزادگان فرونشست اتفاق افتاده است. هم اکنون شهر تهران سالانه حدود 5 میلیمتر فرونشست دارد.

    وی ادامه داد: به گفته محققان فرونشست در حال اتفاق است و از فرو چاله و فرو ریزش تفکیک شده است.

    مجرب با بیان اینکه فرونشست به علت برداشت آب‌های زیرزمینی است، گفت: در منطقه شهریار بیشترین فرونشست اتفاق می‌افتد و خسارت ها نه‌تنها در بالادست بلکه در اطراف آن آثار بسیاری دارد. این پدیده در شرق تهران گرمسار، ورامین و سمنان نیز آثار بسیاری دارد. در حال حاضر نیز در جنوب غربی تهران پایش آغاز شده است.

    وی در پایان گفت: پس از مطالعات انجام شده لایحه‌ای در این زمینه برای شورای شهر و هیات دولت آماده و 70 اقدام پیشنهاد شده است و با توجه به نیاز ما به آب زیرزمینی و شرب تحقق برنامه‌ریزی‌ها به زمان نیاز دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار