مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس شورای عالی استان‌ها مطرح کرد:

گران شدن اداره شهرها تحت تاثیر تحریم‌ها

عصر ساختمان-رئیس شورای عالی استان‌ها ضمن تاکید بر لزوم برخورد با تخلف و فساد در سیستم‌های مدیریت‌ شهری و تحقق مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری، در عین حال با اشاره به تنگاهای اقتصادی تحت تاثیر تحریم‌ها گفت: تجهیز ایمنی آتش‌نشانی، تجهیز ناوگان اتوبوسرانی، مترو و حتی بهسازی خیابان‌ها و معابر به واسطه تهیه مواد اولیه و بسیاری موارد دیگر، اداره شهرها را برای ما گران‌تر و سخت‌تر کرده است.

گران شدن اداره شهرها تحت تاثیر تحریم‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مرتضی الویری در بیست و دومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در تاریخ‌نگاری ابتدای جلسه با اشاره به ایام سوگواری امام حسین (ع)، این ایام را تسلیت گفت و افزود: ما به واسطه مسئولیت خطیر در اداره شهرها، بهتر می‌دانیم که تداوم حیات فساد در شهرها چالشی کلیدی است که رسیدگی به آن اولویت دارد. مدیریت شهری برای حل این معضل نیاز به شفاف شدن همه اقدامات و فعالیت‌ها دارد. در سال‌های اخیر برای شفاف کردن فرایندها تلاش مضاعف صورت گرفته است. یکی از نمونه‌های موفق شفافیت، ساماندهی وظایف شوراهای معماری مناطق در تهران است که بدون توقف و حذف ساختار تنها ملزم به ثبت تصمیمات در سامانه شهرسازی شده‌اند که مرحله بعدی شفافیت برای آنان انتشار عمومی اطلاعات را شامل می‌شود.

    وی تأکید کرد:‌ انتشار مصوبات قراردادها و معاملات اگرچه مهم است، اما تنها بخشی از این تلاش است و هنوز کافی نیست. ما خوب می‌دانیم که این اصلاحات زمان‌بر و دشوار است، اما مسئولیت آن را بر دوش خود می‌دانیم. از سوی دیگر پیشنهادهای جدی برای کاهش تخلف و فساد در سیستم‌ها شناسایی و انحلال گلوگاه‌های فساد جایگزینی، مدیران سالم با ناسالم و تغییر ضوابط و قوانین جهت بهبود شفافیت و مبارزه با فساد وجود دارد.

    رئیس شورای عالی استان‌ها در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه انتشار انبوهی از تخلفات که برخوردی با آن‌ها نشده، تنها به عادی سازی تخلفات می‌انجامد، گفت: نیاز است تا نهادهای نظارتی همچون قوه قضاییه برای پاسخ به مطالبه‌گری افکار عمومی، تخلفات را پیگیری کنند. مدیریت شهری نه تنها در این دوره اخیر که در سال‌های گذشته هم باید پاسخگوی عملکرد خود باشد. افشاگری‌ها در چرخه رقابت‌های سیاسی کارکرد خود را از دست می‌دهند، بدین ترتیب فساد در پله و لایه‌ای عمیق‌تر پنهان می‌شود. یعنی هر چند افشاگری انجام شود، اما مشکل سیستمی به قوت خود باقی بماند، مسئله فساد کماکان تداوم می‌یابد. لذا مأموریت ما اصلاح فرایندهای فسادزا در همه ساختارها است.

    الویری افزود: تغییر از مدیریت ناهماهنگ شهری به مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری نه فقط زمینه‌ساز ارتقاء خدمات شهری و اجرای صحیح طرح‌های توسعه شهری است، بلکه کمک می‌کند تا نهاد سیاست‌گذار، مجری و ناظر همگی در کنار هم و به صورت هم افزا فعالیت داشته باشند. مدیریت یکپارچه شهری در ابعاد گوناگونی مانند خدمات شهری، حمل و نقل، محیط زیست، اقتصاد و طرح‌های توسعه شهری تأثیرگذار است. بی‌تردید واگذاری اختیارات به شهرداری‌ها باید براساس نظام یکپارچه صورت گیرد و ابزار اجرا هم به میزان واگذاری وظایف محقق شود.

    وی ادامه داد: تحقق مدیریت یکپارچه شهری در مقابل مدیریت جزیره‌ای می‌تواند برنامه‌ریزی و بودجه شهرها را هدایت کند و موجب تحقق هر چه بهتر حقوق شهروندی شود.

    رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: معنای مدیریت یکپارچه الزاما در اختیار گرفتن تمامی امور به دست شهرداری‌ها نیست و می‌توان در سطوح مختلف و گام به گام مطرح و به عرصه اجرا برسد. بر همین اساس جهت تحقق این ضرورت مهم پیشنهاد می‌کنم با توجه به دشواری تحقق این امر در همه شهرهای کشور، دولت تدبیر و همکاری لازم را برای تحقق این امر در سطح پایلوت برای شهرهای مراکز استان و کلان‌شهرها ایجاد کند.

    الویری با اشاره به اینکه در شرایط دشواری به واسطه تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی قرار داریم، افزود: اگرچه برنامه‌ریزی برای ما بسیار دشوار شده، اما مسئولیت ما سنگین‌تر و خطیرتر شده است. ما به عنوان نمایندگان مردم در مدیریت امور شهرها خوب می‌دانیم که همه خدمات شهری ما تحت تأثیر این فشارها قرار گرفته است. تجهیز ایمنی آتش‌نشانی، تجهیز ناوگان اتوبوسرانی، مترو و حتی بهسازی خیابان‌ها و معابر به واسطه تهیه مواد اولیه و بسیاری موارد دیگر اداره شهرها را برای ما گران‌تر و سخت‌تر کرده است.

    وی افزود: به نیابت از مسئولان و مدیران مدیریت شهری از تمامی نهادهای علمی و دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی، پارک‌های علم و فناوری،‌ مراکز رشد و استارت‌آپ‌ها تقاضا می‌کنم که برای اداره بهتر شهر در این شرایط دشوار همراه شوند. مسئولیت سنگینی بر عهده ماست که تنها با همکاری و همراهی تمامی نهادها محقق خواهد شد. در همین راستا از همکارانم در مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون اقتصادی تقاضا می‌کنم که به مدیریت شهری برای اداره بهتر بر مبنای عوارض و بهای خدمات با اصلاحات مورد نظر در قانون مالیات بر ارزش افزوده کمک کنند. مدیریت محلی علاوه بر اینکه عامل مهمی در مشارکت شهروندان در اداره امور است، می‌تواند با اصلاح برخی رویه‌ها به بهبود وضعیت خدمت‌رسانی در شهرها نیز کمک کند. اصلاح در این قانون می‌تواند سنگ بنای مبارزه با این شرایط دشوار اقتصادی و تحریم‌ها باشد.

    رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: رونق شهرهای کشور به حضور دانش‌آموزان و دانشجویان، معلمان و استادانی است که شور و نشاط را در شهرها جاری می‌کنند. ما همیشه تلاش‌مان این بوده که در آستانه مهر و فصل دوباره علم‌آموزی، شهر و محیط آن را برای علم جویان آماده کنیم. ضمن اینکه ما در سال‌های اخیر توانسته‌ایم یاوران خوبی را از میان جوانان و نوجوانان به عنوان شهردار مدرسه و داوطلب در امور مختلف شهری گردآوریم. همچنان مشتاق همکاری و همراهی‌های بیشتر هستیم.

    الویری تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا آموزش‌های شهروندی در مدارس ادامه پیدا کند و دانش‌آموزان در سنین نوجوانی با مفاهیم اساسی حقوق و تکالیف شهروندی آشنا شوند و یاری‌گر ما در ساختن شهری نوآور، به روز و پویا باشند. در همین راستا از وزارت آموزش و پرورش درخواست می‌کنیم کتب ویژه آموزش شهروندی و زیست فعالانه و مسئولانه در شهر را برای دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی تدوین کنند. ما در تدوین این کتاب‌ها و سرفصل‌ها هر کمکی که در توان‌مان باشد،دریغ نمی‌کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار