مدیران خودروعصر اعتبار

سرپرست معاونت راه روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

اعتبار ساخت و نگهداری راه‌های روستایی امسال کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان است

عصر ساختمان- سرپرست معاونت راه روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: اعتبار ساخت و نگهداری راه‌های روستایی در سال جاری کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان است.

اعتبار ساخت و نگهداری راه‌های روستایی امسال کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رضا اکبری با بیان این مطلب افزود: اگر این میزان بین همه شهرستان‌ها تقسیم شود به طور تقریبی به هر شهرستان 500 میلیون تومان تخصیص می‌یابد که فقط برای 2 کیلومتر آسفالت کفایت می‌کند.

    وی از کاهش هزینه ساخت راه‌های روستایی از 25 تا بیش از 50 درصد با روش جدید در طرح ملی ابرار(طرح ملی اقدام برای راه های اولویت دار روستایی) خبر داد و خاطرنشان ساخت: در این روش عملیات زیرسازی از سوی سازمان راهداری انجام می‌شود، استفاده از آسفالت گرم به غیر از نواحی سردسیر ممنوع، لایه اساس حذف و مقرر شد لایه زیر اساس با سیمان یا آهک تثبیت شود که مورد تایید آیین نامه‌های داخلی و بین‌المللی است.

    اکبری به جزئیات برنامه‌ها و سیاست ساخت و توسعه راه‌های روستایی به ویژه طرح ملی اقدام برای راه‌های اولویت دار روستایی (ابرار) به طول 2000 کیلومتر اشاره کرد و گفت: سال گذشته پیشنهادی از سوی وزیر راه و شهرسازی به شورایعالی ‌اداری و استخدامی ارسال شد که وظایف ساخت راه‌های روستایی به همراه ساختار و نیروی انسانی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای منتقل شود.

    وی افزود: بعد از گذشت شش ماه پیگیری‌های مستمر در شورایعالی اداری این پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی به تصویب رسید و مصوبه آن در تاریخ 31 تیر امضا و در اوسط مردادماه به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابلاغ شد،  طبق آن فقط ساختار دفتر ساخت راه‌های روستایی به همراه 10 پرسنل این دفتر به سازمان منتقل شده است.

    سرپرست معاونت راه روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «هیچ‌گونه‌ مصوبه‌ای مبنی بر شکل‌گیری معاونت راه روستایی در ادارات کل راهداری و  حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها صادر نشده است»، اظهار داشت: از این رو اداره نظارت بر ساخت راه‌های روستایی در ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها زیر نظر معاونت فنی ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

    اکبری گفت: در نخستین اقدام فهرست همه پروژه‌های راه روستایی و اعتبارات ابلاغ شده شامل حدود 2هزار پروژه به طول 11 هزار کیلومتر با اعتبار ابلاغی 2 هزار و 300 میلیارد تومان در سه سال گذشته از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تحویل گرفته شد.

    وی به بازبینی قراردادهای راه روستایی اشاره کرد و گفت: در این خصوص با اداره‌های کل استان‌ها جلسه های متعددی برگزار و سامانه‌ای برای ثبت همه قراردادها در آن معرفی شد که بر همین اساس از هر یک از ادارات کل، دو نفر برای آموزش نحوه کار با این سامانه فراخوانده شد. پس از ثبت همه قراردادهای احداث راه‌های روستایی در این سامانه 3 هزار قرارداد ثبت شد که احتمال می‌رود تا 4هزار قرارداد نیز افزایش یابد.

    سرپرست معاونت راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: بر اساس بررسی‌های انجام شده بخشی از قراردادها باز و بلاتکلیف، برخی نیمه کاره اما دارای قرارداد و برخی دیگر نیز در دست انعقاد قرارداد است.

    اکبری مجموع مطالبات ساخت راه‌های روستایی را 4 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: حدود 3000 میلیارد تومان بدهی مشخص و حدود 1000 میلیارد تومان صورت وضعیت ارائه نشده وجود دارد. به همین خاطر ابلاغ اعتبار جدید برای ساخت راه‌های روستایی از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای متوقف شده است.

    سرپرست معاونت راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: در اقدام دوم بر اساس مصوبه شورای عالی اداری به منظور تعیین تکلیف قراردادها، دستورالعملی تعریف و ابلاغ شد که مورد تایید وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته است.

    وی ادامه داد: طبق این دستورالعمل پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی بالای 75 درصد با هدف تکمیل نهایی در سال جاری تخصیص اعتبار می‌شوند. همچنین پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی کمتر از 75 درصد در دو حالت یا به آنها برای دستابی به پیشرفت فیزیکی 75 درصد و خاتمه دادن به قرارداد منابع مالی تخصیص می‌یابد یا درصورتی که امکان دستیابی به پیشرفت مورد نظر وجود نداشته باشد در همان وضعیت قرارداد خاتمه می‌یابد.

    اکبری افزود: مقرر شده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بخش زیرسازی را امانی انجام دهد اما ممکن است برای تثبیت زیرسازی پیمانکار نیز در نظر گرفته شود یا به استان‌های دارای ظرفیت بالا محول شود و به طور قطع  هزینه ساخت راه‌های روستایی بر اساس مطالعات انجام شده از 50 درصد تا یک چهارم قیمت فعلی کاهش می‌یابد.

    وی خاطرنشان ساخت: فهرست‌ پروژه‌هایی که باید به صورت امانی انجام شود به استان‌ها ابلاغ و 174 اکیپ با مجموع 1500 دستگاه ماشین الات که 100 دستگاه استیجاری است برای شروع کار امانی مشخص شده است.

    این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: سیاست ما این است که راه‌های روستایی با کمترین هزینه در زودترین زمان به بهره‌برداری برسند، پس نمی‌توان از روش ساخت قبلی استفاده کرد. لذا باید مشخصات فنی تا جای ممکن اصلاح می‌شد و به همین خاطر استفاده از آسفالت گرم به غیر از نواحی سردسیر ممنوع شد.  همچنین لایه اساس حذف و مقرر شد لایه زیر اساس با سیمان یا آهک تثبیت شود  که مورد تایید آیین نامه‌های داخلی و بین‌المللی است.

    گفتنی است با طرح ملی ابرار (اقدام برای راه های اولویت دار روستایی) نسبت به ساخت و تکمیل  2000 کیلومتر راه روستایی اولویت دار تا پایان امسال اقدام می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار