مدیران خودروعصر اعتبار

چند نکته درباره دستور توقف پروژه‌های زیر ۳۰ درصد مسکن مهر

عصر ساختمان- در حالی دستور از دستور کار خارج شدن پروژه های مسکن مهر با پیشرفت زیر ۳۰ درصد توسط وزیر راه و شهرسازی صادر شده است که ابهاماتی در مورد این دستور وجود دارد.

چند نکته درباره دستور توقف پروژه‌های زیر ۳۰ درصد مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، چند روز پیش خبری منتشر شد که شورای مسکن وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر دستور داده اند پروژه‌های مسکن مهر که پیشرفت فیزیکی آنها زیر 30 درصد است از دستور کار تکمیل خارج شود. نورالله سپیدیان رئیس اداره مسکن مهر بنیاد مسکن نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که آیا تکمیل واحدهای مسکن مهر با پیشرفت فیزیکی زیر 30 درصد در شهرهای زیر 25 هزار نفر از دستورکار خارج شده است، گفت: «برنامه‌ای برای عملیات اجرایی باقیمانده واحدهای مسکن مهر است که یک تعدادی از پروژه‌ها که باقیمانده و دارای یک‌سری مشکلات هستند تصمیماتی برای آنها گرفته شود. یکی از این مشکلات این است که بعضی واحدها فاقد متقاضی هستند و بعضی هم مشکلات حقوقی دارند و بعضی واحدها زیر 30درصد پیشرفت فیزیکی دارند. بنابر تصمیماتی که در شورای مسکن وزارت راه و شهرسازی گرفته شد، قرار بر این شد که واحدهای مسکن مهر مشکل‌دار که یک قسمت آن واحدهای مسکونی زیر 30 درصد پیشرفت است و به دلایل مختلف دارای مشکلاتی هستند که امکان ادامه کار وجود ندارد از عملیات اجرایی خارج شوند تا تعیین‌تکلیف شود».

    در همین راستا نکات زیر قابل تامل است:

    1- مهمترین سوال این است که چرا با وجود گذشت 6 سال از آغاز کار دولت تدبیر و امید هنوز پروژه هایی وجود داشته باشد که میزان پیشرفت آن ها زیر 30 درصد است؟ پروژه هایی که در صورت دلسوزی مسئولین امر به راحتی دو ساله باید به پایان می رسید.

    2- مسئولین وزارت راه و شهرسازی به گونه ای از بدون متقاضی بودن بعضی واحدهای مسکن مهر خبر می دهند که گویا این واحدها تکمیل شده اند و مردم تمایلی برای استفاده از آن ها را ندارند. این در حالی است که به جرات می توان گفت تمام واحدهای مسکن مهر تکمیل شده، دارای متقاضی هستند و اگر واحد مسکن مهری بدون متقاضی مانده به دلیل فراهم نشدن امکانات اولیه مانند آب و برق و گاز و مسیرهای دسترسی است.

    3- البته بعضی از واحدهای تکمیل نشده مسکن مهر هنوز بدون متقاضی هستند ولی این بدان سبب است که امکان ثبت نام برای مردم وجود نداشته است و اگر این اتفاق می افتاد تاکنون این واحدها هم بدون متقاضی باقی نمی‌ماند. جالب اینجاست که بعد از استعفای آخوندی از وزارت راه و شهرسازی سندی منتشر شد که از مخالفت وی با ثبت نام واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر پرده بر می داشت.

    4- یکی از علل اصلی تکمیل نشدن این پروژه های مسکن مهر را در عدم افزایش وام این پروژه ها باید جست و جو کرد. در حالی که وام بعضی از پروژه های مسکن مهر تا 50 میلیون تومان برای هر واحد افزایش یافته، وام پروژه‌های با پیشرفت زیر 30 درصد، 25 میلیون تومان باقی مانده است.

    5- چرا بعضی از واحدهای مسکن مهر که می توانست با قیمت تمام شده در اختیار مصرف کننده نهایی قرار گیرد به پیمانکاران واگذار شد تا آن ها بعد از تکمیل آن ها با قیمت روز به مردم بفروشند؟ البته مسئولین وزارت راه و شهرسازی این واحدها را در قالب پروژه اقدام ملی خود عنوان کرده اند. چنانچه داود صفدری مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در تاریخ 27 فروردین ماه گفت: «برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی برای احداث مسکن امید و ساخت 400 هزار واحد مسکونی طی سال‌های باقی‌مانده تا پایان دولت دوازدهم است که سهم شهر جدید هشتگرد از این برنامه 18 هزار واحد است». صفدری با اشاره به وجود 10 هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی در شهر جدید هشتگرد گفت:«5 هزار واحد آن از برنامه مسکن مهر خارج شده و به برنامه مسکن امید تحت عنوان «مسکن خودمالکی» تبدیل شده که پیمانکار پس از تکمیل این واحدها، آنها را به فروش می‌رساند و این 5 هزار واحد به عنوان بخشی از برنامه ساخت 18 هزار واحد مسکونی خودمالکی در هشتگرد قرار می‌گیرد».

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار