مدیران خودروعصر اعتبار

۹۵۰۰ ساختمان غیرایمن در تهران

عصر ساختمان- طبق آمار سالانه ۶۰۰ هزارنفر به جمعیت تهران افزوده می‌شد و در این بین اصول ایمنی ساختمان‌های مسکونی و تجاری یکی از اولویت‌های مسئولان برای پیشگیری از فاجعه در کوچه و خیابان‌های تهران با جمعیت هشت‌میلیون نفری است.

۹۵۰۰ ساختمان غیرایمن در تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از آرمان، چندی پیش مدیرعامل سازمان آتش نشانی از هدف گذاری و ارائه محتوای آموزشی برای 999 برج بالای 12 طبقه تهران خبر داد، این در حالی است که سخنگوی آتش‌نشانی تهران در آخرین اظهارنظر خود در مورد تاییدیه‌های ایمنی ساختمان گفته است: «تقریباً مراجعه افراد به سازمان آتش‌نشانی برای اخذ مجدد تاییدیه ایمنی، نزدیک به صفر است». سید جلال ملکی اظهار کرد: «برخی مالکان ساختمان برای اخذ پایان کار و تاییدیه ایمنی، تمام کارهای موردنظر از جمله نصب سیستم اعلام و اطفای حریق، درِ دودبند، دِدِکتور، سیستم تهویه را انجام می‌دهند اما باید بدانند که تاییدیه‌های ایمنی فقط یک سال اعتبار دارد». این اظهار نظر در حالی گفته می‌شود که طبق آمار در تهران‌هزار و 800 ساختمان بالای 12 طبقه وجود دارد که در بررسی‌های اولیه 900 برج از نگاه معاونت شهرسازی و معماری بر طبق آخرین دستور‌العمل‌های ساختمان‌سازی ساخته شده و به عبارتی ایمن هستند. به ‌عبارت دیگر نیمی از برج‌های ساخته شده در تهران ناایمن هستند و جان ساکنان آنها هر روز در خطر است. از سوی دیگر برخی از ساختمان‌های پرخطر در تهران، مجهول‌المالک هستند که بر اساس بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، شهرداری باید در این مورد راسا اعمال قانون کند.

    رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای‌شهر تهران در ارتباط با آخرین اقدامات مسئولان شهری و نیروهای آتش‌نشانی درباره برج‌های مسکونی و تجاری ناایمن می‌گوید: یکی از اقداماتی که سازمان آتش‌نشانی تهران طی سال‌های اخیر انجام داده است، شناسایی ساختمان‌های ناایمن است. در این ارتباط حدود 9‌هزار و 500 واحد مسکونی و تجاری در تهران شناسایی شدند که از استانداردهای لازم در هنگام حوادث غیرمترقبه برخوردار نیستند.

    زهرا صدراعظم‌نوری می‌افزاید: برخی از این واحدها جزو ساختمان‌های بلندمرتبه و برخی واحدهای تجاری متشکل از واحدهای متعدد کوچک تجاری هستند. علاوه بر این در میان این فهرست نام چند پاساژ و مجتمع‌های تجاری نیز به چشم‌ می‌خورد. او خاطرنشان می‌کند: اقدامات سازمان آتش‌نشانی براساس اولویت‌های این واحدهای مسکونی و تجاری بوده است و امکان اخطاردهی و پیگیری همزمان تمام این موارد وجود ندارد. از سوی دیگر ایجاد برخی مسائل و حاشیه‌سازی‌ها از اقدام همزمان برای برخورد با صاحبان این مجتمع‌‌های تجاری و مسکونی جلوگیری می‌کند. بنابراین سازمان آتش‌نشانی با هماهنگی مراجع قضائی اولویت‌بندی کرده و برخی از این ساختمان‌ها و واحدهای تجاری در اولویت قرار گرفتند و به آنها اخطار داده شده است. پیرو این اخطارها ذینفعان و هیات‌ مدیره‌های این ساختمان‌ها به سازمان آتش‌نشانی مراجعه کرده و دستور‌العمل‌های سازمان آتش‌نشانی را اخذ کردند. همچنین برخی اقدامات برای رفع مخاطرات احتمالی و ایمن‌سازی این ساختمان صورت گرفته است. صدراعظم نوری می‌افزاید: اگر واحدهایی به اخطارها بی‌توجه باشند یا اقدامات لازم ایمن‌سازی را در زمان مشخص انجام ندهند، طبیعی است که با هماهنگی دادسرا آن واحد پلمب می‌شود. اخیرا برخی واحدهای تجاری ناایمن پلمب شدند و به این طریق ذی‌نفعان متوجه جدیت اخطارها شدند و به بهسازی، استانداردسازی و رفع خطر اقدام کردند. او تاکید می‌کند: در گام نخست باید تعداد و درصدهای برج‌های مسکونی ناایمن در فهرست آتش‌نشانی مشخص و به صاحبان این برج‌ها اخطار داده شود. اگر برج‌های ناایمن در تهران دارای سیستم اطفای‌حریق و سایر سیستم‌های ایمنی نباشند، حتما باید اخطار بگیرند و هیات‌مدیره را ملزم به رعایت نکات‌ایمنی و استفاده از تجهیزات ایمنی در داخل برج کرد. در صورتی که آنها از قوانین تمکین نکنند باید از سوی مراجع قضائی به مساله ورود کرد و پیگیری‌های بعدی انجام شود. درضمن اگر در این بین حوادثی رخ دهد مسئولیت آن برعهده ساکنان و هیات‌مدیره است.

    نمره تاب‌آوری تهران 10 است

    یک استاد دانشگاه که پیش از این مشاور عالی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم بوده است درباره وضعیت تاب‌آوری تهران در مقابل حوادث می‌گوید: ایمنی نقطه مقابل تاب‌آوری است، ایمنی زندگی با ریسک تاب‌آوری، درجه دوری از ریسک است. عباس استاد تقی‌زاده، خاطرنشان می‌کند: زمانی که صحبت از شهر می‌شود یعنی اینکه چقدر می‌تواند مقاوم باشد و چقدر می‌تواند عملکردهای اساسی خود را در زمان حادثه نگه دارد و سوم اینکه چقدر و تا چه زمانی بعد از حادثه می‌تواند به حالت طبیعی خود برگردد.او معتقد است زمانی که مشارکت وجود نداشته باشد، تاب‌آوری اتفاق نمی‌افتد: معیت 10‌میلیون نفری تهران چقدر آتش‌نشان داوطلب دارد؟ جمعیت اتریش 9‌میلیون نفر است و250‌هزار نفر داوطلب حرفه‌ای آتش‌نشان در آنجا وجود دارد.این استاد دانشگاه با استناد به مطالعات سازمان مدیریت بحران شهر تهران نمره تاب‌آوری تهران در ‌سال 1385 را حدود 9 تا 9 و نیم اعلام کرد که با گذشت 10‌سال به 10 رسیده است: سامانه را به‌عنوان سنجش تاب‌آوری تهران ایجاد کردیم که از آن استفاده نمی‌شود. براساس این سیستم در هر ناحیه می‌توانید بگویید وضعیت هر محله تهران براساس 66 آیتم آن در چه سطحی قرار دارد. مردم تهران در 10‌سال گذشته تنها از نظر روانی نسبت به حوادث آمادگی بیشتری پیدا کرده‌اند، درحالی‌که وضعیت آگاهی و عملکرد ما نسبت به حوادث تغییری نکرده است، بنابراین باید برای آموزش دنبال راهکارهای دیگری بگردیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار