مدیران خودروعصر اعتبار

برآورد اولیه از عمق رکود مسکن در شهریور

عصر ساختمان- بررسی آمارهای غیررسمی منتشر‌شده از سوی اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران درباره تحولات بازار مسکن، حکایت از تداوم روند نزولی حجم معاملات در شهریورماه سال جاری دارد.

برآورد اولیه از عمق رکود مسکن در شهریور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از تعادل، مساله‌ای که به‌طور حتم منجر به منفی شدن قیمت‌های طی شهریور ماه خواهد شد. براساس گزارش این اتحادیه طی 22 روز ابتدایی شهریور 98 در پایتخت، تنها 2 هزار و 221قرارداد خرید و فروش امضا شده که در مقایسه با آمار سال گذشته که 10 هزار و 422 فقره بوده، 79 درصد کاهش داشته است.

    کاهش حدود 80 درصدی حجم معاملات در 22 روز نخست شهریور ماه سال جاری درحالی است که در مرداد ماه هم شاهد افت 72.6 درصدی قراردادهای خرید و فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم، در تیر ماه هم حجم معاملات در مقایسه با تیر سال 97، 64.6 درصد افت کرد، این روند کاهشی در خرداد و اردیبهشت ماه هم وجود داشت.

    با افزایش قیمت مسکن در اردیبهشت سال گذشته، از خرداد سال 97، حجم معاملات سیری نزولی پیدا کرد و در اغلب ماه‌ها شاهد کاهش حجم معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل آن بودیم.

    در شرایطی که سیر نزولی قراردادها طی یک سال ونیم گذشته ادامه داشت از مردادماه سال جاری، قیمت هم نسبت به مدت مشابه سال قبل خود روندی نزولی پیدا کرد، موضوعی که با توجه به مشاهدات میدانی و اظهارات فعالان بازار مسکن در شهریور ماه هم ادامه یافت. برهمین اساس پیش‌بینی می‌شد که حجم معاملات در آخرین ماه تابستان بهبود یابد اما با توجه به آنکه توان اقتصادی خانوارها به‌شدت افت کرده، خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها و فروشندگان هم در فضای نامطمئن به سر می‌برند، با وجود افت قیمتی در بازار خرید و فروش، حجم معاملات بهبود نیافته و کاهش داشته است.

    در این میان پیش بینی می‌شود که قیمت‌ها در نیمه دوم سال جاری هم کاهش یابند و پس از دستیابی به ثبات، شاهد بازگشت متقاضیان مصرفی به بازار و بهبود نسبی معاملات نسبت به ماه‌های پایانی نیمه نخست سال باشیم.

        کاهش 22درصدی اجاره‌نامه درتهران

    با توجه به روند کاهشی حجم معاملات و قیمت‌ها در بازار مسکن، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره تحولات بازار مسکن تهران طی شهریورماه سال جاری می‌گوید: حجم قراردادهای خرید و فروش مسکن در 22 روز نخست شهریور 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 79 درصدی مواجه است.  مصطفی قلی‌خسروی می‌افزاید: تعداد قراردادهای مبایعه نامه و اجاره‌نامه طی 22 روز ابتدایی این ماه، 10 هزار و 422 قرارداد بوده که در این میان 2هزار و 221 فقره آن مبایعه نامه است.  او ادامه می‌دهد: تعداد اجاره‌نامه‌های امضا‌شده طی 22 روز شهریور سال جاری هم 8 هزار 161 فقره بوده که دراین بخش هم شاهد کاهش 22 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم. به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک، در 22 روز ابتدایی شهریور ماه سال گذشته 21 هزار و 315 قرارداد امضا شده است که تعداد مبایعه نامه 10هزار و 653 قرارداد و تعداد اجاره‌نامه‌ها، 10هزار و 515 فقره بوده است.

        افت 31 درصدی حجم معاملات در نیمه 98

    رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره حجم معاملات انجام شده از اول فروردین ماه تا 22 شهریور ماه 97 می‌گوید: تعداد کل قراردادهای کشور، 698 هزار و 473 فقره بوده است که 373 هزار و 875 عدد آن مبایعه نامه و 316 هزار و 935 فقره آن اجاره‌نامه است.

    قلی خسروی اظهار می‌کند: از تاریخ اول فروردین تا 22 شهریور 98، تعداد قراردادهای کل کشور، 549 هزار و 515 فقره بوده است که 258 هزار و 991 مبایعه نامه و 285 هزار و 905 عدد آن اجاره‌نامه است.

    او بیان می‌کند: مقایسه حجم معاملات انجام شده در بازه زمانی اول فروردین تا 22 شهریور ماه 97 با 98 نشان می‌دهد که شاهد کاهش 21 درصدی حجم معاملات بودیم که 31 درصد آن مبایعه نامه و 10 درصد اجاره‌نامه بوده است.

        کاهش 57 درصدی خرید و فروش

    او درباره حجم معاملات مسکن در تهران می‌گوید: از تاریخ اول فروردین تا 22 شهریور 97، تعداد کل قراردادهای پایتخت، 190 هزار و 243 فقره بوده است که از این میان، 93 هزار و 722 فقره آن مربوط به قراردادهای خرید و فروش بوده است.

    قلی‌خسروی اظهار می‌کند: تعداد قراردادهای اجاره مربوط به این بازه هم، 95 هزار و 121 عدد اجاره‌نامه بوده است.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه می‌دهد: در بازه زمانی ابتدای فروردین 98 تا 22 شهریور سال جاری، 118 هزار و 623 فقره بوده است که 40 هزار و 501 عدد مبایعه نامه بوده که 38 درصد حجم معاملات کاهش داشته که 57 درصد مبایعه نامه بوده است.

    او اضافه می‌کند: در این میان 77 هزار و 337 فقره آن اجاره‌نامه بوده است و 19 درصد هم تعداد قراردادهای خرید وفروش افت داشته است.

        تداوم روند کاهشی قیمت‌ها در نیمه دوم

    درحالی که از مرداد ماه سال جاری، حجم معاملات و قیمت‌ها در بازار مسکن روندی نزولی را طی می‌کنند و به گفته اغلب کارشناسان این روند نزولی در ماه‌های آتی هم ادامه می‌یابد تا قیمت‌ها به ثبات برسند اما برخی دیگر از فعالان بازار مسکن معتقدند که در نیمه دوم سال، قیمت مسکن ثابت باقی می‌ماند چون تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد، در این میان، رییس اتحادیه مشاوران املاک نظردیگری دارد او معتقد است که سیر نزولی قیمت و قراردادهای خرید و فروش در نیمه دوم سال 98 هم ادامه می‌یابد و بازار اجاره هم شاهد کاهش نرخ اجاره می‌شود. خسروی درباره وضعیت بازار در نیمه دوم سال جاری می‌گوید: به علت کسادی، قیمت‌ها روند کاهشی خواهند داشت.  او ادامه می‌دهد: وضعیت بازار اجاره هم شبیه به بازار خرید و فروش است چون بازار رهن وابسته به بازار خرید و فروش است و با توجه به افت قیمت‌ها در این بازار، نرخ اجاره هم کاهش می‌یابد.

    به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک، سیرکاهشی قیمت‌ها مربوط به اغلب مناطق است و فضای غالب بر بازار خرید و فروش مسکن، شاهد افت قیمتی است.

    اگرچه اختلاف نظرهایی بین برخی کارشناسان و فعالان بازار مسکن درباره روند کاهشی یا ثبات در قیمت‌ها طی ماه‌های آتی وجود دارد اما چه قیمت‌ها کاهش یابد چه روندی ثابت را سپری کنند به خریداران مصرفی مسکن پیشنهاد می‌شود که برای خرید مسکن در ماه‌های آتی اقدام کنند چون شیب قیمت‌ها نسبت به نیمه نخست سال کندتر شده است و همین موضوع انگیزه خوبی برای خریداران محسوب می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار