مدیران خودروعصر اعتبار

در قالب مصوبه ای؛

تبلیغات محیطی شهر تهران ساماندهی شد

عصر ساختمان- اعضای شورای شهر تهران در قالب مصوبه‌ای، تبلیغات محیطی در شهر تهران را ساماندهی کردند.

تبلیغات محیطی شهر تهران ساماندهی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مهر، در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران بررسی اصلاحیه مصوبه ساماندهی تبلیغات محیطی در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت که کلیات این مصوبه، پس از ارائه گزارش حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، با 20 رأی از 20 نفر از حاضرین جلسه به تصویب رسید.

    در ابتدا محمدجواد حق‌شناس اظهار کرد: این اصلاحیه برای حضور صاحبان کالا و تبلیغات در راستای رونق تولید ملی و حضور مستقیم برای استفاده از تبلیغات محیطی شهر تهران و امکان بهره‌برداری بهینه از تمامی کالاها است.

    وی ادامه داد: این لایحه شرایطی برای صاحبان کالا و خدمات و امکان حضور فعالان اقتصادی را فراهم می‌سازد و درواقع یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی بعد از صدا و سیما خواهد بود. از سوی دیگر، از آنجایی که درآمدهای تبلیغات محیطی از درآمدهای پایدار است، می‌تواند در افزایش سهم درآمدهای پایدار، نقش مهمی داشته باشد.

    در ادامه پس از تصویب کلیات طرح، اعضای شورا پیشنهاداتی درباره متن مصوبه ارائه کردند.

    سید محمود میرلوحی پیشنهاد داد که در متن، مدیریت پیمان و کارگزاری قید شود که این پیشنهاد، با مخالفت برخی از اعضا مواجه شد و در نهایت با 14 رأی مخالف و 4 رأی موافق، تصویب نشد.

    محسن هاشمی که با تأخیر به جلسه آمده بود، در این باره گفت: احتیاجی نیست که تمام کارهای شهرداری از طریق مناقصه و مزایده انجام شود، چرا که بعضاً نیاز است با مشارکت کارهای شهرداری انجام شود. کار تبلیغات نیز از این جنس است. ما برای آنکه بتوانیم مانع فساد شویم، نباید مانع کار نیز شویم. کارگزارانی که مورد اعتماد هستند و عملکرد آنها توسط سازمان‌های بازرسی، مورد بررسی قرار می‌گیرد، می‌توانند در این باره مشارکت داشته باشند.

    بهاره آروین که موافق پیشنهاد میرلوحی بود، گفت: حفظ فضای رقابتی فارغ از فساد، برای درآمدزایی ضروری است. مصوبه کنونی در بلندمدت مورد توجه قرار خواهد گرفت و باید سازوکارهای حفظ رقابت مزایده در آن لحاظ شود. ما در این مصوبه برای تبلیغات محیطی، سازوکار تعیین می‌کنیم و باید اصل مزایده با سازوکار فضای رقابتی را مورد توجه قرار دهیم.

    حق‌شناس در این باره اظهار کرد: بسیاری از برندهای مطرح، با وجود آنکه سازه تبلیغات محیطی را در شهر تهران بر عهده گرفته‌اند، اما به دلیل تحریم‌ها، دیگر حاضر نیستند در تبلیغات محیطی شهر تهران فعال باشند. دوستان! وضعیت تبلیغات محیطی خوب نیست و بهتر است کمک کنیم که مشکل آن حل شود.

    در ادامه سید محمود میرلوحی پیشنهاد دیگری داد که در متن نظام رتبه‌بندی وزارت فرهنگ و ارشاد در تبلیغات محیطی لحاظ شود.

    وی درباره پیشنهاد خود گفت: با چنین ساختار کنونی، به دنبال انحصار هستیم؛ باید اولویت و سیاستی که در برنامه مورد توجه قرار گرفته و تأکید آن در حوزه رقابت است را مورد توجه قرار دهیم. سازمان زیباسازی از محیط تبلیغات محیطی 500 میلیون تومان درآمد کسب کرده که این درآمد می‌تواند برای سال‌های آتی تا یک میلیارد تومان نیز افزایش یابد.

    افشین‌ حبیب‌زاده عضو دیگر شورای شهر تهران در مخالفت با این پیشنهاد، با بیان اینکه نظام بروکراتیک موجود در کشور بسیار پیچیده است و نظام رتبه‌بندی، مانع افزایش رقابت خواهد شد، افزود: ما نباید اختیار خودمان را با نظام رتبه‌بندی از دست بدهیم. مسئله این است که باید در ارتباط با واگذاری سازه‌های تبلیغات محیطی، این مهم مورد توجه قرار گیرد که واگذاری کار به اشخاص حقیقی یا حقوقی، با توانایی آنها سنخیت دارد یا نه؛ باید موجب تسهیل حضور شرکت‌کنندگان بیشتری در این حوزه شویم و این سازمان‌های بازرسی هستند که باید بر فضای موجود نظارت کنند.

    بهاره آروین در موافقت با پیشنهاد میرلوحی گفت: نظام رتبه‌بندی، نظام بسیار سهل‌گیرانه‌ای است و حتی شرکت‌هایی که فعالیت ندارند نیز دارای رتبه هستند؛ باید ضمانت‌های لازم برای شرکت‌هایی که اعلام آمادگی دارند، لحاظ شود. باید قراردادهایی که با شرکت‌ها منعقد می‌شود، به شکل حقوقی و دقیق باشد.

    در نهایت این پیشنهاد با 11 رأی موافق و 8 رأی مخالف به تصویب رسید.

    بر اساس این پیشنهاد که در ماده 4 مصوبه اعمال می‌شود «شهرداری تهران (سازمان زیباسازی شهر تهران) موظف است ضمن تمدید شرایط و زمینه برای رقابت آزاد و سالم و قانونمند بین صاحبان نام و نشان تجاری، کانون‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی مجاز و واجد صلاحیت در زمینه تبلیغات محیطی و توزیع عادلانه، بهره‌برداری تبلیغاتی بین آنها با رعایت قوانین و مقررات، آئین‌نامه‌ها پس از تعیین تعرفه پایه مزایده سالانه، ابزارهای تبلیغاتی و اخذ تائیدیه هیئت مدیره سازمان اقدام کند».

    در ادامه بهاره آروین پیشنهاد داد که اصلاحیه تبصره 2 ماده 4 حذف شود.

    در این تبصره آمده است که «قرارداد برای دو دوره یکساله بعدی، منوط به عدم تخلف و رعایت مفاد قرارداد، قابل تمدید است» که با مخالفت اعضای شورا و توضیح رئیس سازمان زیباسازی، آروین از پیشنهاد خود صرفنظر کرد.

    همچنین در این جلسه سید حسن رسولی پیشنهاد حذف تبصره 4 الحاقی به ماده 4 را مطرح کرد که بر اساس ارائه توضیحات، این پیشنهاد با 9 رأی موافق از 15 عضو حاضر در جلسه، به تصویب رسید

    در این تبصره آمده بود که «سازمان زیباسازی موظف است به منظور کسب سهمی از بازار تبلیغات اینترنتی و فضای مجازی، با رعایت قوانین و ضوابط حاکم بر فضای مجازی، موضوع را امکان‌سنجی و نسبت به بررسی آن و شیوه عمل را حداکثر تا 6 ماه از ابلاغ این مصوبه، ارائه و راه‌اندازی نماید».

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار