مدیران خودروعصر اعتبار

عبور از کهنه‌ترین پروژه بخش مسکن

عصر ساختمان- مسوولان شهرهای جدید در وزارت راه وشهرسازی در حالی به تازگی از تامین اعتبار هزار میلیارد تومانی برای آغاز ساخت متروی شهر جدید پردیس خبر داده‌اند که کارشناسان در این باره چند نکته مهم مطرح می‌کنند.

عبور از کهنه‌ترین پروژه بخش مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی‌ها بر پایه دیدگاه‌های کارشناسی نشان می‌دهد متروی شهر جدید پردیس در حالی هم‌اکنون به اعتبار هزار میلیارد تومانی برای آغاز عملیات ساخت مجهز شده است که اولا این پروژه هم‌اکنون در مراحل انجام مطالعات کارشناسی قرار دارد و از سوی دیگر پروژه ناتمام متروی شهر جدید پرند که ابتدای دولت دهم عملیات اجرایی آن آغاز شد هنوز تکمیل نشده و به بهره‌برداری نرسیده است.

    به گفته مدیران این شهر جدید، متروی پردیس هم اکنون در مراحل نهایی تکمیل نقشه‌های اجرایی و نتایج آزمایش خاک قرار دارد.

    با این حال و بنا بر اعلام مدیران شهرهای جدید، آنچه طی سال‌های گذشته تاکنون و به رغم گذشت نزدیک به یک دهه از آغاز عملیات ساخت متروی پرند به‌عنوان اصلی‌ترین عامل عدم تکمیل و بهره‌برداری از پروژه متروی پرند، شناسایی شده است عدم تامین اعتبار کافی برای تکمیل این پروژه است. متروی پرند هم‌اکنون به‌عنوان یکی از کهنه‌ترین پروژه‌های ناتمام وزارت راه‌وشهرسازی نیازمند تامین اعتبار برای تکمیل است در حالی‌که مدیران شهرهای جدید از اختصاص ردیف بودجه هزار میلیارد تومانی برای شروع ساخت متروی شهر جدید پردیس از آبان ماه امسال از محل منابع داخلی این وزارتخانه در سال جاری خبر می‌دهند.

    این در حالی است که در حوزه‌های عمرانی، اولویت تخصیص اعتبار به لحاظ کارشناسی همواره با پروژه‌های ناتمام و نیازمند به منابع مالی است و زمانی که پروژه‌ای به دلیل نیاز مالی و نبود اعتبار نیمه‌تمام باقی مانده است، اختصاص اعتبار برای شروع پروژه جدید به معنای عدم توجه کافی به پروژه ناتمام کهنه و در عین حال سنگین‌تر شدن تعهد وزارت راه‌وشهرسازی در این حوزه است.

    در عین حال که تکمیل متروی پرند به دلیل گذشت حدود یک دهه از آغاز عملیات اجرایی آن و تبدیل شدن به یکی از کهنه‌ترین پروژه‌های ناتمام وزارت راه‌وشهرسازی در اولویت قرار دارد، اما نیاز موجود برای تکمیل این پروژه، اهمیت و اولویت آن‌ را دو چندان کرده است. اولین عامل مهم درخصوص اهمیت‌ و اولویت تکمیل متروی پرند نسبت به پروژه‌های مشابه، به انبوه واحدهای مسکن مهر ساخته شده در شهر جدید پرند مربوط می‌شود؛ انبوه واحدهای مسکونی مهر و جمعیت ساکن در این شهر جدید هم‌اکنون برای رفت و آمد به پایتخت به مترو به‌عنوان وسیله حمل ونقل عمومی ارزان و سریع نیاز دارند؛ این در حالی است که ورود و خروج روزانه خودروهای شخصی از پرند به تهران و بالعکس در نبود مترو هزینه‌های قابل توجهی از بابت افزایش میزان ترافیک و آلودگی هوا به پایتخت تحمیل می‌کند. عدم تکمیل متروی شهر جدید پرند هم‌اکنون به یکی از موانع جذب جمعیت در این شهر جدید تبدیل شده است.

    از سوی دیگر فاصله 30 کیلومتری پرند تا تهران موجب شده است تا بعد مسافت این شهر جدید تا شهر مادر قابل توجه باشد و بنابراین مترو به‌عنوان وسیله حمل ونقل عمومی راحت و سریع به رفت و آمد آسان‌تر ساکنان این شهر جدید کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

    اگرچه ساخت متروی شهر جدید پردیس نیز یکی از ضرورت‌های اصلی برای توسعه این شهر جدید و سکونت‌پذیر کردن آن محسوب می‌شود، اما هم به لحاظ تعداد جمعیت و هم از نظر بعد مسافت، می‌توان گفت که در حال حاضر تکمیل متروی شهر جدید پرند در اولویت قرار دارد؛ این در حالی است که هم‌اکنون مسیر اتصال راحت‌تری بین پردیس و تهران به دلیل وجود آزادراه پردیس نسبت به مسیر پرتردد بزرگراه آزادگان و آزادراه تهران-ساوه به‌عنوان مجرای ارتباطی تهران-پرند، فراهم است. این سه دلیل به‌علاوه اولویت داشتن تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در مقایسه با پروژه‌های جدید ضرورت اختصاص اعتبارهای موجود برای تکمیل متروی پرند و اولویت‌دار بودن این پروژه نسبت به سایر پروژه‌های مشابه را بیش از پیش نمایان می‌کند.به این معنا که اگر وزارت راه‌وشهرسازی امکان اختصاص بودجه برای متروی شهرهای جدید را دارد بهتر است ابتدا نسبت به تکمیل پروژه‌های ناتمام در این حوزه مانند متروی پرند اقدام کرده و سپس برای شروع پروژه جدید تامین اعتبار کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار