مدیران خودروعصر اعتبار

تهاتر املاک در ایران و ترکیه قانونی است؟

عصر ساختمان- مدتی است که تبلیغات خرید و فروش ملک در ترکیه فراگیر شده است. اما آیا واقعا تهاتر املاک ترکیه با خانه‌هایی در ایران کاری قانونی و بدون ریسک است؟

تهاتر املاک در ایران و ترکیه قانونی است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، شاید شما هم تاکنون خبر تهاتر ملک در ایران و استانبول را شنیده باشید. مشاوران املاکی که می‌گویند می‌توانند املاک شما را در در مناطق مختلف تهران و یا حتی کرج با خانه‌هایی در استانبول و آنالیا معاوضه کنند. در همین راستا بسیاری از افرادی که به دنبال خرید خانه در ترکیه هستند جذب این آگهی‌ها می‌شوند. علاوه بر شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای که هر روز تبلیغات فروش آپارتمان در ترکیه را پخش می‌کنند با یک جستجو در فضای مجازی هم می‌توانید گروه‌های تجاری که به خرید و فروش املاک در ترکیه مشغول هستند را پیدا کنید.

    خرید خانه در ترکیه با انگیزه‌های مختلفی مثل دریافت اقامت، حفظ ارزش دارایی و یا تبدیل سرمایه به دلار و لیر صورت می‌گیرد اما این کار تا چه حد قانونی است و یا می‌شود به این افراد اعتماد کنیم و املاک خود را به دست آن‌ها بسپاریم تا در کشوری غریب خانه‌ای با همان ارزش به ما بدهند؟

    تهاتر و فروش املاک در ترکیه قانونی نیست
    محمد قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک در این رابطه گفت: هیچ مشاور املاکی اجازه فروش یا حتی تهاتر املاک ترکیه را به ایرانیان ندارد و اگر دیدید که مشاوری این کار را کردبه ما اطلاع دهید تا با آن‌ها برخورد کنیم.

    وی دلیل این ممنوعیت را جلوگیری از خروج ارز عنوان کرد و افزود: گفتیم که این هیچ مشاور املاکی اجازه فروش املاک در آنالیا و استانبول را ندارد.

    قلی خسروی در پاسخ به این پرسش که تبلیغات مبنی بر تهاتر املاک ایرانی‌ها با املاکی در آنالیا و استانبول به چه صورت است؟ گفت: اگر بررسی کنید می‌بینید که فروش خانه در ترکیه توسط مشاوران املاک صورت نمی‌گیرد بلکه گروه های تجاری هستند که ما اتفاقا چند مورد از آن‌ها را به اماکن گزارش کردیم و با آن‌ها برخورد صورت گرفت و این کار قانونی نیست.

    خرید ملک در ترکیه چه ریسک‌هایی دارد؟
    مهدی سلطان محمدی، کارشناس مسکن در رابطه با انگیزه‌های متفاوت مردم برای سرمایه‌گذاری در املاک ترکیه گفت: این کار بستگی به برنامه زندگی افراد دارد و باید دید با چه هدفی انجام می‌شود. برخی به دنبال دریافت اقامت و پاسپورت آن کشور هستند که البته باید بدانیم خرید خانه در ترکیه به طور مستقیم به دریافت پاسپورت منجر نمی‌شود.

    وی افزود: برخی به دنبال این هستند که دارایی‌هایشان را به ارزش دلاری تبدیل کنند که باید در نظر داشته باشند این کار سه نوع ریسک دارد؛ یک اینکه ممکن است قیمت دلار آنچنان که این افراد انتظار دارند بالا نرود چنانکه دلار نسبت به ریال در یکسال گذشته بعد از صعود 3 برابری اش حدود 30درصد کاهش قیمت داشته است و نمی‌توان انتظار صعود شدید دوباره‌ای از آن داشت.

    سلطان محمدی همچنین یادآور شد: مسکن ایران هم در درازمدت همین مقدار رشد را خواهد داشت و نمی‌توان گفت در دراز مدت این افراد می‌توانند صعود قابل توجهی را انتظار داشته باشند.

    این کارشناس ریسک دوم این کار را مربوط به رابطه دلار و لیر عنوان کرد و ادامه داد: اخیرا ارزش لیر هم در مقابل دلار اندکی کاهش یافته است و اگر افراد به دنبال حفظ دارایی‌شان به لیر هستند باید بدانند که لیر ارز خارجی چندان قابل اعتمادی نیست.

    با خرید خانه در ترکیه ممکن است ضرر کنید
    وی خاطرنشان کرد: ریسک سوم مربوط به نوسانات قیمت مسکن در ترکیه نسبت به لیر است که البته افزایش ارزش ملک در ترکیه در درازمدت مثل ایران بوده است و حتی مواقعی وجود داشته که ارزش ملک در ترکیه نسبت به لیر کاهشی هم یافته است.

    سلطان‌ محمدی در پایان تاکید کرد: ممکن است در آینده اگر افراد نیاز به همان مسکن در ایران داشته باشند و بخواهند برگردند قیمت مسکن در ایران آنقدر بالا رفته باشد که دیگر نتوانند ملکی در ایران بخرند؛ البته شاید افراد محاسباتی انجام دهند و این کار را سودمند ارزیابی بکنند اما باید بدانند که چنین تصمیم‌گیری همواره توام با ریسک‌هایی خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار