مدیران خودروعصر اعتبار

آخرین وضعیت پروژه استاد معین تهران;

زیرگذری که با تاخیر اما به روش اتریشی ساخته می‌شود

عصر ساختمان- براساس اعلام مدیران شهری پایتخت زیرگذر استاد معین واقع در خیابان آزادی قرار بوده است تا پایان سال گذشته افتتاح شود اما گفته می‌شود دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

زیرگذری که با تاخیر اما به روش اتریشی ساخته می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا،  نکته‌ای که مسئولان شهری درباره فرآیند اجرای این پروژه مورد تاکید قرار می‌دهند، نحوه اجرای کار به روش یا تکنیک اتریشی در احداث تونل است زیرا این زیرگذر بین خیابان آزادی و خط 4 مترو در دست احداث است و فاصله آنها با همدیگر نیز اندک و اجرای کار را با حساسیت‌های خاصی روبه‌رو کرده است.

    مسئولان شهری می گویند بخش حساس این پروژه انجام شده و پروژه بزودی آماده افتتاح می شود.

    تکنیک احداث تونل به روش اتریشی نخستین‌بار در این کشور زمانی انجام شد که احتمال ریزش بخش تحتانی یا فوقانی هنگام حفر تونل وجود داشته است؛ در این روش ایمن‌سازی نیز همزمان با حفاری تونل یا زیرگذر از چهار جهت انجام می‌شود.

    جزییات پروژه

    براساس آنچه گزارش شده مطالعه پروژه احداث زیرگذر استاد معین سال 93 آغاز و عملیات اجرایی آن از نوروز 95 شروع شد.

    درباره علت تاخیر در بهره‌برداری این پروژه، مسئولان شهری گفته اند که به دلیل مواجهه با معارضان در خصوص زمین پادگان جی ادامه عملیات اجرایی این طرح به مشکل خورده بود.

    با اجرای این طرح خیابان استاد معین با زیرگذر به خیابان شهید اکبری در شمال خیابان آزادی متصل می‌شود.

    با ادامه بخش جنوبی خیابان استاد معین، گذر از پادگان جی و اتصال به خیابان 30‌ متری جی، این محور کارکرد بزرگراهی به خود می‌گیرد و موجب کاهش بخش قابل توجهی از بار ترافیکی خیابان آزادی نیز می‌شود.

    سید علی مفاخریان شهردار منطقه 9 مرداد سال گذشته زمان بهره برداری از این پروژه را پایان سال 97 اعلام کرده بود که در این زمان افتتاح نشد و آنطور که گزارش می دهند قرار است دهه فجر امسال مورد بهره برداری قرار گیرند.

     

    نگرانی درباره ایمنی پروژه وجود ندارد

    یکی از مقاطع حساس اجرای تونل زیرگذر معین، محل تلاقی این زیرگذر با خیابان آزادی و تونل مترو است که نگرانی‌های بسیاری نیز به دنبال داشت اما مسئولان شهری پایتخت اعلام می‌کنند که هیچ جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

    بناست بخشی از این تونل در طول73 متر از فاصله نیم متری (50 سانتیمتری) سقف مترو و چهار متری زیر خیابان آزادی با استفاده از روش اتریشی عبور کند و همین کوچکی اعداد حساسیت ها را افزایش داده است.

    صفا صبوری معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: طراحی انجام شده، حتما ایمنی تردد را تامین می‌کند و روی آن هیچ مشکلی نداریم.

    وی تاکید کرد: مشکل ما که از نیم متر بالای سقف تونل مترو عبور می‌کنیم، در زمان اجرا و نگرانی بابت مواجهه با حادثه در همین حین بود.

    صبوری اظهارداشت: خوشبختانه در پروژه استاد معین هیچ حادثه و ریزشی نداشته‌ایم و توانستیم از مقطع بحرانی با موفقیت عبور کنیم.

    معاون فنی و عمرانی شهردار تهران گفت: بحث نقاط حساس، پیچیده و فنی پروژه استاد معین که طول آن به 73 متر در زیر خیابان آزادی و بالای سقف مترو می رسید، به اتمام رسیده است.

    وی خاطرنشان کرد: پروژه استاد معین را تا دهه مبارکه فجر تحویل می‌دهیم و یکی از طرح هایی است که بین 12 تا 22 بهمن به بهره‌برداری می‌رسد.

    نظر رییس کمیته نظارت شورا

    افشین حبیب‌زاده رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای نخستین بار تکنیک اتریشی در پروژه های عمرانی ایران در تونل استاد معین اجرا و ملاحظات فنی هم به کار گرفته شده است.

    وی افزود: با توجه به تدابیر مهندسی اندیشیده شده عبور از 73 متر نقاط حساس (محل تلاقی خیابان آزادی، مترو و تونل زیرگذر) خطرناک نیست؛ در طراحی سعی شده است و تمامی اعداد به شرایط بحرانی نزدیک شود.

    حبیب‌زاده با بیان اینکه در حفاری این زیرگذر از چهار بخش تحتانی، فوقانی و جانبی عملیات انجام شد، یادآورشد: همه محاسبات در طراحی این را نشان داده که تونل باید از این مقطع عبور کند و از همین رو در این زمینه تدابیر فنی و ایمنی لازم پیش بینی شده است.

    عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: به همین علت اکنون با وجود حساسیت ها، کار به خوبی پیش رفته است و از خیابان آزادی نیز عبور کرده ایم.

    وی اظهارداشت: تمامی اعداد و ارقام مربوط به احداث این تونل با ابزارهای دقیق به صورت لحظه ای ارزیابی می شود.

    حبیب زاده خاطرنشان کرد: پیش از ایران، این نوع پروژه در خود اتریش برای نخستین بار اجرا شد و تاکنون هیچ گزارشی در خصوص وقوع حادثه برای اجرای آن منتشر نشده است.

    عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری شورای شهر تهران گفت: ویژگی این پروژه در این است که به جای حفاری یک مرتبه‌ای تونل، کار از چهار مقطع اجرا و در همان حین، دیواره ای جانبی موقتی با سازه های فولادی و بتنی در نظر گرفته و ایجاد می‌شود.

    وی ادامه داد: پس از پیشروی و اجرای تاج تونل، کارهایی انجام می‌شود و مقاومت به حداکثر خود می‌رسد، در همین زمان دیواره های جانبی را تخریب می‌کنیم و مقطع تونل به طور کامل برداشته و باز می‌شود.

    حبیب زاده اضافه کرد: پیش بینی شده است که تردد در زیرگذر استاد معین حین بهره برداری مشکلی ایجاد نکند و در طراحی بر مبنای حداکثر فشار و بدترین حالت ممکن، ارقام و محاسبات لحاظ شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار