مدیران خودروعصر اعتبار

بتن بعد از آب پرمصرف‌ترین ماده در جهان است

عصر ساختمان- دبیر یازدهمین کنفرانس بتن با اظهار تاسف از این موضوع که در کشور به کیفیت مصالح مصرفی خصوصا شن و ماسه توجه چندانی نمی‌شود، یادآور شد: در صورتی که صنعت شن وماسه، یک صنعت علمی است و امروزه در بسیاری از کشورها با تکنیک‌های نوین بدون مصرف آب مصالح تمیز و شسته شده را در اختیار پروژه‌ها قرار می‌دهند.

بتن بعد از آب پرمصرف‌ترین ماده در جهان است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، دکتر مهدی چینی، مشاور عالی رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: بتن بعد از آب پر مصرف‌ترین ماده در جهان است، در نتیجه توجه به اجزای تشکیل‌دهنده آن در کیفیت نهایی محصول بسیار حائز اهمیت است.

    وی افزود: بتن آمیخته‌ای از آب، سیمان، ماسه و افزودنی‌های شیمیایی است. هر یک از این اجزای تشکیل‌دهنده می‌تواند در کیفیت بتن ساخته شده، تاثیر داشته باشد. سیمان به عنوان رکن اصلی در تهیه مواد چسبنده و اتصال شن و ماسه در تهیه بتن نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

    چینی تصریح کرد: امروزه خوشبختانه کارخانجات تولید سیمان موفقی در کشور در حال فعالیت هستند، هرچند همبستگی عملی مناسبی بین تولیدکنندگان سیمان و تولیدکنندگان بتن که در واقع مصرف کنندگان سیمان هستند، به صورت کلان و ملی وجود ندارد و اکثر این تعاملات بین کارخانجات سیمان به صورت موردی با پروژه‌های خاص است. البته در سال‌های اخیر برخی از کارخانجات بزرگ تولید سیمان مثل سیمان تهران، سپاهان، شهرکرد و دلیجان علی‌رغم شرایط موجود در کشور همکاری‌های علمی را با محققان عرصه بتن آغاز کرده‌اند و در تلاشند تا تولیدات خود را در راستای مصرف صنعت بتن ارائه دهند و در جهت ارتقای کیفیت گام بردارند.

    مشاور عالی رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی اظهار امیدواری کرد که کارخانجات دیگر نیز  با تولیدکنندگان بتن همسو شوند و با حضور همگام و موثر در همایش‌های مشترک میان صنعت‌گران سیمان و تولیدکنندگان بتن نیازهای یکدیگر را بشناسند و با علم به این نیازها در جهت دستیابی به کیفیت مطلوب پیش روند.

    دبیر یازدهمین کنفرانس بتن در ادامه تصریح کرد: در خصوص شن و ماسه، نکته قابل توجهی که وجود دارد، این است که علی‌رغم اینکه 70 تا80 درصد حجم بتن را شن و ماسه  تشکیل می‌دهد، عملا هیچ‌گونه توجهی به کیفیت آن‌ها نمی‌شود و در بسیاری از پروژه‌ها مصالح بر اساس اقتصاد پروژه بدون توجه به مقوله کیفیت پیش می‌روند و مصالح مصرفی توسط افراد ناکارآمد و بدون دانش فنی و مهندسی تهیه می‌شود.

    چینی یادآور شد: هر چند مصالح با کیفیت هزینه‌های بیشتری  را در بردارد، اما در نهایت پروژه‌ای با کیفت مناسب و عمر مفید حاصل می‌شود و همچنین موجب صرفه‌جویی در منابع ملی کشور می‌شود.

    دبیر یازدهمین کنفرانس بتن اظهار کرد: متاسفانه در کشور به کیفیت مصالح مصرفی خصوصا شن و ماسه توجه چندانی نمی‌شود. در صورتی که صنعت شن وماسه، یک صنعت علمی است و امروزه در بسیاری از کشورها  با تکنیک‌های نوین بدون مصرف آب مصالح تمیز و  شسته شده را در اختیار پروژه‌ها قرار می‌دهند.

    وی اظهار امیدواری کرد که با تشکیل یک انجمن صنفی ملی در زمینه شن و ماسه و همکاری با سایر انجمن‌های صنفی مرتبط با اجزای تشکیل‌دهنده بتن در آینده شاهد تولید بتنی با کیفیت مناسب و با استفاده از مصالح باشیم.

    چینی خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر چگونگی کیفت اجرا در پروژه‌هاست و نیازمند کنترل کیفیت و نظارت کیفی بر عملکرد پروژه‌ها هستیم. آنچه مسلم است کیفیت امری، تدریجی و علمی است و بایستی همگام با دانش در مسیر آن حرکت کرد. همواره از اهمیت بتن در سازه‌ها صحبت می‌کنیم، اما گامی در جهت پیاده‌سازی این اهمیت بر نمی‌داریم. برای ارتقای کیفیت پروژه‌ها باید موضوع کنترل کیفیت (QC) با تضمین کیفیت (QA) همراه شود. گاهی در پروژه‌ها کنترل کیفیت و تضمین کیفیت با هم اشتباه گرفته می‌شود. مهر کنترل کیفیت نشان می‌دهد محصول مورد نظر بر اساس شاخصه و استانداردهای موجود تولید شده است، اما موضوع تضمین کیفیت بیشتر برای تولیدکننده است و می‌بایست تولیدکنندگان مرحله به مرحله با فراهم آوری مصالح با کیفیت به تولیدی مطلوب دست یابند.

    وی با تاکید بر این که موضوع کنترل کیفیت و تضمین کیفیت باید تواما مد نظر قرار گیرند، چه به لحاظ علمی چه از لحاظ پیاده‌سازی، تصریح کرد: پیاده‌سازی مطلوب یک پروژه نیازمند آموزش و پرورش نیروی انسانی مجرب است، چه بسا در بسیاری از پروژه‌ها علی‌رغم ارائه دستورالعمل‌های کنترل کیفیت برای رسیدن به بهترین نوع بتن، اجرا و پیاده‌سازی مناسبی صورت نمی‌گیرد؛ چرا که افراد پروژه به درستی با موضوع آشنا نیستند و نمی‌توانند آنچنان که باید دستورالعمل‌های ارائه شده را در پروژه پیاده کنند.

    مشاور عالی رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی اظهار امیدواری کرد: انجمن بتن ایران با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با برگزاری دوره‌های آموزشی، همایش‌های مختلف مثل همایش روز بتن، دوام، رویه‌های بتنی و... مهندسین جوان را با مقوله کنترل کیفیت و ساخت مناسب پروژه‌ها آشنا کند تا با آگاهی بیشتر پروژه‌هایی مقاوم و مطلوب در آینده داشته باشیم؛ چرا که بسیاری از اشتباهات به وجودآمده ناشی از نبود دانش لازم در این زمینه است.

    هفدهمین همایش روز بتن، یازدهمین کنفرانس ملی بتن و اولین همایش ملی سنگدانه، 14 تا 16 مهرماه امسال در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار