مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها:

کشور نیازمند یافتن راه‌های نوآورانه برای مدیریت رخداد سیل است

عصر ساختمان-رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، در نشستی تخصصی یافتن راه‌های نوآورانه برای مدیریت رخداد سیل را از نیازهای کشور برشمرد.

کشور نیازمند یافتن راه‌های نوآورانه برای مدیریت رخداد سیل است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در نشست تخصصی «تعامل علم، سیاستگذاری و اجرا برای ارتقای تاب‌آوری نظام سلامت در برابر سیل» که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با بیان اینکه یافتن راه‌های نوآورانه برای مدیریت رخداد سیل از نیازهای کشور محسوب می‌شود، گفت: ما نیازمند یافتن راه‌های نوآورانه برای مدیریت رخداد سیل بر اساس تجربیات و دانش خود از جهان، برای حرکت از مدیریت بحران به رویکرد مدیریت ریسک هستیم. یک سیستم انعطاف‌پذیر سیستمی است که قابلیت‌های آن شناسایی می‌شود و می‌تواند از قابلیت‌های خود استفاده کرده و فرصت‌های جدیدی را فراهم کند.

    وی تصریح کرد: در طول تاریخ، سیل ثروت و مکنت سرشاری را برای تمدن‌ها به ارمغان آورده است و در عین حال باعث خسارت‌های عظیم و منجر به درد و رنج مردم شده‌است. حتی امروزه، سیل نسبت به سایر بلایای طبیعی، به افراد بیشتری آسیب می‌رساند و زیان‌های اقتصادی حاصل از آن بسیار بیشتر است و این خسارات و تلفات به شکلی هشداردهنده در سطح و مقیاسی جهانی در حال افزایش است.

    به گفته دکتر نیلی احمدآبادی، جامعه باید پارادایم کنونی پاسخ پسافاجعه را تغییر دهد و برای شکستن چرخه کنونی رویداد-فاجعه باید برنامه‌ها و تلاش‌هایی اتخاذ کرد. بیش از پیش، لازم است تصمیم‌گیران برای مدیریت بحران سیل رویکردهای جامع را در دستور کار خود قرار دهند.

    رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، با عنوان اینکه سیل شدید محدود به یک منطقه نیست و بر تمامی کشورها از جمله جوامع توسعه‌یافته و در حال توسعه تأثیر می‌گذارد، افزود: معلوم شده است که ارزیابی‌های جامع خطرات ناشی از بلایای طبیعی مانند سیل برای جامعه ضروری است تا مردم خطراتی را که هر روز با آن مواجهند را دریابند. ارزیابی خطر و مشارکت مردم در فرایندهای تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و اجرا می‌تواند به راه‌حل‌های پایدار بینجامد.

    وی با اشاره به سیلاب‌های اخیر کشور اظهار کرد: این رخداد زیان‌های اجتماعی و اقتصادی سنگینی به بار آورد و باعث کشته و زخمی شدن عده‌ای از مردم شد و زیرساخت‌های زیادی از کشور را دچار آسیب‌دیدگی کرد. پل‌ها، جاده‌ها، مزارع و امکانات ذخیره آب از جمله موارد آسیب‌دیده از سیل هستند. دولت جمهوری اسلامی ایران، تلاش‌های بی‌وقفه و ارزشمندی به‌عمل آورد تا پیامدهای سیل را به حداقل ممکن کاهش دهد. ایران نیز مانند بسیار از کشورهای دیگر با خطر فزاینده فجایع ناشی از سیل و زیان‌های فزاینده حاصل از آن مواجه است که این مسئله توسعه اجتماعی و اقتصادی را به شدت تهدید می‌کند.

    رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، در ادامه گفت: ارزیابی خطر سیل و کاهش آن در ایران توجه بی‌سابقه‌ای به خود معطوف داشته است. ارزیابی سیل در ایران و راه‌اندازی مجموعه‌ای از سازوکارهای پیشرفته و هم‌چنین ارزیابی خطر سیل برای بهبود توان کنترل سیل در منطقه و اتخاذ شیوه مناسب در برخورد با آن و تخفیف یا جلوگیری از آسیب به مسئله‌ای مهم و یک موضوع با اولویت دانشگاهی تبدیل شده است که باید سریعاً در مدیریت آسیب سیل در ایران حل شود. این می‌تواند یک مرجع معقول برای اقدامات کنترل سیل در ایران فراهم کند.

    دکتر نیلی احمدآبادی خاطر نشان کرد: «پس از سیل، رئیس دانشگاه تهران از سوی رئیس جمهور ایران، به‌عنوان مسئول یک مأموریت ویژه تحت عنوان «رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها» منصوب شد تا این رویداد، علت‌ها و پیامدهای آن را به‌منظور ارائه رهنمودها و پیشنهادهایی برای برخورداری از دیدی بهتر در مواجهه با بلایای طبیعی به‌ویژه سیل در آینده بررسی کند.

    وی با بیان اینکه این اولین تجربه در ایران است که چنین کمیته‌ای علمی و با تجربه عالی برای بررسی یک فاجعه ملی سازماندهی شده‌است، مشارکت همه متخصصان ایرانی و استفاده از دانش و تجربه جهانی را از تعهدات اصلی این هیأت توصیف کرد.

    رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، در بخش دیگری از سخنان خود به بیان فعالیت‌های انجام گرفته در هیأت ویژه پرداخت و تأسیس یک تیم مدیریت پروژه و 16 گروه کاری، یک دبیرخانه برای تدارکات فنی و اجرایی، ارتباطات و سیستم‌های مدیریت زمان و هزینه، برگزاری جلسات با سازمان‌های مختلف در بالاترین سطح، تشکیل کمیته همکاری بین‌المللی برای ارتقای روابط بین‌المللی و تبادل تجارب با سازمان‌های بین‌المللی، آماده‌سازی برنامه عمل و زمانبندی فعالیت‌ها، امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌های بزرگ استان‌های متأثر از سیل (خوزستان، فارس، لرستان و گلستان) برای توسعه همکاری در حیطه وظایف هیأت‌مدیره را ازجمله اقدامات صورت گرفته برشمرد.

    دکتر نیلی احمدآبادی، همچنین برگزاری جلسات منظم و مداوم اعضای گروه‌های کاری شامل جلسه در مناطق آسیب‌دیده و جلسه با بخش‌های مسئول، راه‌اندازی سیستم مدیریت دانش و سیستم مستندسازی، جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری تجارب سایر سیل‌ها و رویدادها در سطح ملی و بین‌المللی و توسعه روش‌شناسی برای انجام مطالعات موردی، راه‌اندازی وب‌سایت پروژه و سایر کانال‌های ارتباطی و شبکه‌ای، ادغام گزارش‌ها به‌منظور پاسخ به سوالات کلیدی پرسیده شده از هر گروه کاری، ادغام گزارش‌های مرحله اول از گروه‌های کاری و تشکیل یک گزارش روایت سیلاب بر اساس رویکرد چند رشته‌ای، آماده‌سازی گزارش فاز دوم فعالیت‌های گروه‌های کاری و به اشتراک گذاشتن تجربیات با برنامه‌های بین‌المللی و کشورها از قبیل کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوس آرام، تیم کاهش ریسک هلند و چین، به شکل فعالیت‌های مشترک، جلسه کارشناسی، کارگاه‌ها و غیره را از دیگر فعالیت‌های این هیأت دانست.

    وی با بیان اینکه بیش از 250 استاد و عضو دانشگاهی از سراسر کشور با هیأت ویژه همکاری می‌کنند، گفت: از این تعداد 121 نفر در خارج از استان تهران و 76 نفر از استان‌های خوزستان، فارس، لرستان و گلستان هستند. این هیأت شامل 158 عضو تمام وقت، 78 عضو هم‌کار و 14 مشاور از 54 دانشگاه در گروه‌های کاری مختلف است. افراد حرفه‌ای از سازمان‌های بین‌المللی، مراکز پژوهشی و دانشگاه‌های بین‌المللی پیوسته با هم کار می‌کنند تا یک گزارش جامع از رویداد سیل آماده کنند. این گزارش به رئیس جمهور ایران و مردم ارائه خواهد شد و این نشست تخصصی ایده‌های مفیدی را برای گزارش ملی ارائه خواهد کرد».

    رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، تصریح کرد: در نهایت، عمیق‌ترین قدردانی خود را از تلاش‌های وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و نماینده سازمان بهداشت جهانی در جمهوری اسلامی ایران و همچنین دانشگاه علوم پزشکی تهران در سازماندهی و میزبانی این نشست تخصصی ارزشمند اعلام می‌دارم.

    بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر نیلی احمدآبادی در پایان خاطر نشان کرد: مایلم از تمام محققان بین‌المللی و ملی، دانشمندان، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و کارشناسان شرکت‌کننده در نشست تخصصی «تعامل علم، سیاستگذاری و اجرا برای ارتقای تاب‌آوری نظام سلامت در برابر سیل» تشکر کنم و اطمینان دارم که نتایج نشست کارشناسی درک بهتری از تاب‌آوری و مدیریت در حوادث طبیعی مانند سیل به‌ویژه در سیستم سلامت ارائه خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار