مدیران خودروعصر اعتبار

بافت تاریخی مشهد به تاریخ می‌پیوندد؟

عصر ساختمان:از محله نوغان مشهد که نخستین هسته تشکیل‌دهنده این شهر با بیش از هزار سال قدمت است تنها چند خانه تاریخی متروکه و تخریب شده برجای مانده است. عمر این خانه‌ها همگی قاجاری است و از معدود بناهای زیبای شهر مشهد هستند.

بافت تاریخی مشهد به تاریخ می‌پیوندد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از همشهری آنلاین، هتل سازها و انبوه سازها چنان به جان بافت تاریخی و شهر مشهد افتاده‌اند که به هر سو سر بگردانید با ساختمان‌های سر به فلک کشیده‌ای روبه‌رو می‌شوید که در یک نظم هندسی نامنظم به‌طور آشفته در خیابان‌های این شهر سر برآورده‌اند. براساس آمارهای غیررسمی، 50درصد ساختمان‌های تازه ایجاد شده در شهر مشهد هتل هستند که در طول سال نیز نیمی از آنها خالی از گردشگر است.

    جواد خدایی معاون پژوهشی پژوهشکده ثامن، در جمع خبرنگاران اعزامی به مشهد گفت که تخریب بافت تاریخی مشهد کاملا سوداگرانه و با اهداف اقتصادی صورت گرفته است.

    این گفته خدایی را هنگام بازدید خانه تاریخی امیری در دل یک پروژه بزرگ انبوه‌سازی‌ اقامتی و تجارتی در بافت تاریخی مشهد می‌توان مشاهده کرد. سازندگان این پروژه بزرگ ویرانه‌های این خانه تاریخی ثبت ملی شده را که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد و از تزیینات معماری و کاشیکاری‌های زیبایی برخوردار است در دل این پروژه حبس کرده و حتی اجازه بازدید از آن‌را نمی‌دهند. یک دوربین در اتاق نگهبانی پروژه اقتصادی بزرگ در کنار عمارت تاریخی امیری بر ویرانه‌های خاک گرفته این عمارت متمرکز است.

    تخریب خانه‌های تاریخی این شهر با ایجاد آتش سوزی تعمدی در خانه اکبرزاده، اسکان مهاجران افغان و پاکستانی در خانه‌های تاریخی همچون خانه تاریخی پریشانی در تپ المحله، یا حضور دائمی مصرف‌کنندگان مواد‌مخدر قابل مشاهده است.

        ابلاغ شورای‌عالی شهرسازی به استاندار

    بافت تاریخی مشهد 360هکتار است که به گفته ناظران و دوستداران میراث فرهنگی شهر مشهد حدود 45 درصد از این بافت تاریخی در اطراف حرم امام رضا(ع) تخریب شده است. شورای‌عالی معماری و شهرسازی کشور امسال به استاندار خراسان رضوی ابلاغ کرد که طرح توسعه در شهر مشهد باید براساس ضوابط میراث فرهنگی و دستورالعمل صریح مقام معظم رهبری به استاندار وقت خراسان در سال 76مورد بازنگری قرار گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو