مدیران خودروعصر اعتبار

توسط محققان ایرانی؛

سامانه تحلیل خطر زلزله برای ساختمانهای مهم راه‌اندازی‌ می‌شود

عصر ساختمان- محققان پژوهشگاه زلزله درصدد طراحی و راه‌اندازی سامانه تحلیل خطر آنلاین زمین لرزه برای تمامی نقاط کشور هستند.

سامانه تحلیل خطر زلزله برای ساختمانهای مهم راه‌اندازی‌ می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل مه، از انوشیروان انصاری، رئیس بخش تجهیزات پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و مجری طرح «سامانه جامع تحلیل خطر زمین لرزه کشور »گفت: این طرح به عنوان یکی از راهبردهای پژوهشی در پژوهشگاه زلزله شناسی پیگیری می شود تا امکان تعیین نیروی طراحی زلزله برای سازه های مهم کشور به صورت آنلاین فراهم شود.

    وی با تاکید بر اینکه برای ساختمان های مهم باید مطالعات تحلیل خطر زلزله تعیین شود، اظهار داشت: بر این اساس سطح زلزله مشخص می شود تا بر طبق این اطلاعات، در نهایت ساختمان ها طراحی شوند.

    انصاری با بیان اینکه تا کنون مطالعات تحلیل خطر به صورت موردی و برای هر پروژه به صورت مستقل اتفاق افتاده است، عنوان کرد: با انجام این طرح نتایج مطالعات تحلیل خطر برای کلیه نقاط کشور به صورت یک روند علمی و مشخص ارائه می‌ شود.

    به گفته وی انجام این طرح همچنین می‌تواند کمک شایانی به بروز رسانی نقشه پهنه‌بندی زمین لرزه آیین‌نامه 2800 کند.

    رئیس بخش تجهیزات پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته این سامانه وجود دارد که به واسطه آن، اطلاعات قابل دسترسی به صورت آنلاین ارائه می شود، بیان کرد: با اجرایی شدن این طرح و برقراری سامانه تحلیل خطر در کشور، به یک روش مشخص و استاندارد دارای مدارک فنی دست پیدا می کنیم. البته از سوی دیگر، جامعه مهندسان به این سامانه که اطلاعات را به صورت آنلاین دریافت کنند، خیلی نیاز دارند.

    وی با بیان اینکه در پژوهشگاه زلزله تمام تخصصهای موجود جهت انجام این طرح وجود دارد، تاکید داشت: متخصصان علوم زمین در زمینه شناسایی گسل های فعال، لرزه‌ خیزی کشور، تعیین و تبیین روابط مشخصه پارامترهای جنبش نیرومند زمین و همچنین محاسبات تحلیل خطر زمین لرزه، همگی در کنار یکدیگر در این پروژه فعال خواهند بود.

    وی با بیان اینکه هر قسمت از این طرح مجری خاصی دارد، گفت: لرزه زمین ساخت، کاتالوگ، مدل های کاهندگی زمین، انجام محاسبات تحلیل خطر، ارائه نتایج  و... از قسمت های این طرح به شمار می روند.

    انصاری با بیان اینکه اجرای این طرح نزدیک به دو سال به طول خواهد انجامید، خاطرنشان کرد: ما از ابتدای سال جاری این طرح را آغاز کردیم و اکنون در مرحله تشکیل بانک اطلاعاتی یا  قلب پروژه هستیم که در حال تکمیل است. بعد از مرحله اولیه به بررسی روش های محاسباتی خواهیم پرداخت تا بتوانیم اطلاعاتی به صورت آنلاین در این خصوص ارائه کنیم و در اختیار همه قرار دهیم. از دیگر ویژگیهای این سامانه، بروز‌رسانی مستمر بانک اطلاعاتی و نتایج تحلیل خطر برای نقاط مختلف کشور است.

    وی با اشاره به اینکه شبیه این کار در امریکا اتفاق افتاده است، عنوان کرد: درامریکا هم این سامانه وجود دارد به طوریکه اطلاعات هر نقطه ای از کشور را که بدهیم مشخصات و نتایج تحیل خطر زمین لرزه را در اختیارمان می گذارد.

    انصاری تاکید داشت: به دلیل اینکه تا کنون نیاز سنجی این طرح در کشور انجام نشده بود و شاید اطلاعات ما در این حد نبود که بخواهیم کل کشور را به یک سامانه آنلاین مجهز کنیم، تا کنون به فکر طراحی این سامانه نیفتادیم. ولی وقتی نیاز به این پروژه در کشور شناسایی شد این طرح را آغاز کردیم.

    به گفته وی، امیدواریم که پژوهشگاه زلزله به عنوان پیشتاز در این حوزه بتواند جوابگوی نیاز کشور باشد.

    انصاری با بیان اینکه در حال حاضر به دانش فنی طراحی سامانه تحلیل خطر زلزله دست یافته ایم، گفت: تا کنون مقالات زیادی در کشور در زمینه تحلیل خطر زمین لرزه منتشر شده است. با استفاده از این سامانه اینترنتی می توان اطلاعات طول و عرض جغرافیایی را به سامانه داد و نتایج تحلیل خطر نقطه مورد نظر را به صورت آنلاین دریافت کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو